پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

/ دستاوردهای دولت یازدهم در حمایت از محرومان /

معجزه دولت یازدهم درحوزه سلامت با افزایش 259درصدی اعتبارات

با افزایش 259درصدی اعتبارات حوزه سلامت خراسان شمالی در دولت یازدهم، شمار تخت های بیمارستانی این استان محروم و کمترتوسعه یافته 72درصد نسبت به 50 سال اخیر افزایش و ازمیانگین استاندارد کشوری بالاتر رفت.

به گزارش جماران با افزایش همزمان ضریب نفوذ بیمه سلامت و کاهش سهم پرداخت از جیب مردم، دغدغه های مردم این استان در حوزه سلامت به حداقل رسید . 
عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت حیاتی تازه را در رگ های نظام سلامت در روستاها، مناطق محروم و شهرستان های کشور از جمله خراسان شمالی بخشیده است.
اقدامات مهمی که در سال های 92 تا 95 در حوزه بهداشت و درمان با رویکرد توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان، افزایش ضریب نفوذ بیمه سلامت و کاهش سهم پرداخت از جیب مردم در تامین هزینه سلامت در استان انجام شده، سبب رضایت مندی اکثر مردم در روستاها، مناطق محروم و شهرستان ها شده است.
محمدرضا صالحی استاندار خراسان شمالی در حاشیه بازدید از بیمارستان320 تخت خوابی امام حسن(ع)، تکمیل بیمارستان های امام حسن (ع)در بجنورد و آیت الله هاشمی رفسنجانی در شیروان و آماده سازی برای بهره برداری از این دو پروژه بهداشتی را اقدامی معجزه گونه عنوان و بیان کرد: اقدامات انجام شده در این زمینه ارزنده و تلاش ها قابل قدردانی است. 
وی خاطرنشان کرد: سرعت انجام کار و تلاش برای بهره برداری به موقع یک افتخار است. 
محمد حسین علی نیا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایرنا، با بیان این که در مجموع برای اجرای این پروژه ها حدود 20 هزار میلیارد ریال هزینه شده است، تصریح کرد: تکمیل و تجهیز 2 بیمارستان بزرگ در استان طی 3سال گذشته با 29هزار مترمربع زیربنا ( بیمارستان 220 تخت خوابی تخصصی آیت الله هاشمی رفسنجانی در شیروان با 18 هزار مترمربع زیربنا ) که در مدت کوتاهی آماده شد و آماده سازی این دو پروژه در این مدت کوتاه، به معجزه شباهت دارد.

***حیاتی تازه در رگ های نظام سلامت در روستاها،مناطق محروم و شهرستان های خراسان شمالی
 بهینه‌سازی هتلینگ بیمارستانی یکی از برنامه های طرح تحول نظام سلامت بود که در آن، ارتقای کیفیت خدمات اقامت بیمار و بهبود فضای بستری پیگیری و در زمینه نوسازی و استانداردسازی تجهیزات پزشکی، بازسازی فضای بیمارستانی نیز اقدامات خوبی انجام شد.
در این دولت، توجه ویژه ای به بیمه سلامت معطوف شد و ازآنجایی که این بیمه به عنوان مهم ترین بخش های خدماتی به شمار می رود و یکی از اصلی ترین شاخص های پیشرفت توسعه و رفاه اجتماعی تلقی می شود، اقدامات موثری برای کاهش هزینه های مردم در بخش درمان به انجام رسید. 
تجارب جهانی موید آن است که سرمایه گذاری در بخش بیمه سلامت یکی از محورهای اصلی راهبرد کاهش فقر و توسعه سرمایه انسانی و اجتماعی است. 

*** افزایش 259 درصدی اعتبارات
در خراسان شمالی نیز به تبع کشور، تلاش ها و اقدامات بسیاری برای ارتقای بهره مندی مردم از خدمات درمانی و بهداشتی انجام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی گفت: اعتبار سالانه هزینه شده توسط این دانشگاه با 259 درصد رشد در این مدت از یک میلیارد و 350 میلیون ریال به چهار میلیارد و 850 میلیون ریال افزایش یافته است.
ابراهیم گلمکانی در گزارشی به استانداری اظهار کرد: در این استان به منظور توسعه زیرساخت های مناسب بهداشت و درمان، ساخت و تکمیل سه بیمارستان در دستور کار بوده و با ساخت و تکمیل این سه بیمارستان، 580 تخت ثابت بیمارستانی ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: با بهره برداری از این پروژه ها، شمار تخت ثابت بیمارستانی استان از 806 تخت به یکهزار و 386 تخت رسیده است و به دیگر سخن در این دولت شمار تخت های بیمارستانی 72 درصد افزایش یافته است. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی گفت: بیمارستان آشخانه با ظرفیت 40 تخت، بیمارستان بجنورد با ظرفیت 320 تخت و بیمارستان شیروان با ظرفیت 220 تخت در این دولت برای بهره برداری آماده شده است. 
گلمکانی با اشاره به افزایش 27 درصدی شمار مراکز بهداشتی در این دولت در مقایسه با مراکز بهداشتی دولت گذشته اظهار کرد: در این مدت 14 مرکز بهداشتی شهری و روستایی جدید ایجاد شده و شمار مراکز بهداشتی شهری و روستایی از 51 مرکز به 65 مرکز رسیده است. 
وی افزود: در این مدت دوهزار و 589 مترمربع به زیرساخت های در حال بهره برداری اورژانس استان افزوده شده و فضای فیزیکی اورژانس های استان با 135 درصد افزایش از یکهزار و 921 مترمربع به چهار هزار و 510 مترمربع رسیده است.
وی تصریح کرد: شمار تعداد تخت های ویژه آی.سی.یو از 42 تخت به 61 تخت رسید و 45 درصد افزایش یافته و تعداد تخت های سی.سی.یو نیز با 15 درصد افزایش از 19 تخت به 22 تخت افزایش یافته است. 

*** افزایش ضریب نفوذ بیمه سلامت 
گلمکانی گفت: به منظور افزایش ضریب نفوذ بیمه سلامت، جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت همگانی از 656 هزار و 459 نفر با 17 درصد افزایش به 766 هزار و 98 نفر رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی تصریح کرد: با این میزان افزایش، ضریب نفوذ بیمه سلامت همگانی یعنی، سهم از کل جمعیت استان از 76 درصد به 89 درصد افزایش یافت. 

*** کاهش سهم پرداخت از جیب مردم 
گلمکانی خاطرنشان کرد: در این دولت در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت، سهم مردم در پرداخت هزینه های بستری از جمله هتلینگ، اقدامات پرستاری، حق العمل جراحی، بیهوشی، آزمایشگاه، ویزیت پزشکان، رادیولوژی، سونوگرافی که در بیمارستان انجام می شود، در بیمارستان های دولتی به 3 درصد برای افرادی که از طریق نظام ارجاع پزشک خانواده معرفی می شوند و 6 درصد برای سایر بیمه شدگان کاهش یافته است. 
وی با بیان اینکه نظام ارجاع پزشک خانواده فعلا شامل خانوار روستایی است و خانوار شهری از سال 96 تحت پوشش قرار می گیرند گفت: سهم دانشگاه علوم پزشکی در قالب نظام ارجاع پزشک خانواده 7 درصد و برای سایر بیمه شدگان 4 درصد هزینه های بستری را شامل می شود و باقی مانده هزینه های بستری به میزان 90 درصد توسط سازمان های بیمه گر پایه از جمله بیمه سلامت، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و کمیته امداد پرداخت می شود. 
گلمکانی اظهار کرد: سهم مردم در پرداخت هزینه های بستری شامل هزینه های دارو و لوازم مصرفی پزشکی در بیمارستان های دولتی به پنج درصد برای مشمولان نظام ارجاع پزشک خانواده و 10 درصد برای سایر بیمه شدگان کاهش یافت.
وی افرود: سهم دانشگاه علوم پزشکی استان برای تامین و تدارک دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی در بیمارستان های دولتی پنج درصد هزینه ها (فقط برای مشمولین نظام ارجاع) است که اعتبار سالیانه هزینه شده توسط این دانشگاه از 2 میلیارد و 764 میلیون تومان به پنج میلیارد و 862 میلیون تومان رسید و 112 درصد افزایش یافت، مابقی هزینه های بستری مربوط به دارو و لوازم مصرفی پزشکی به میزان 90 درصد، توسط سازمان های بیمه گر پایه پرداخت می شود. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی گفت: سهم مردم در پرداخت هزینه های سرپایی (خدمات پزشکان) در بیمارستان های دولتی از جمله نوار قلب، آندوسکوپی و گچ گیری از 30 درصد به 15 کاهش یافت و سهم دانشگاه علوم پزشکی 15 درصد هزینه های خدمات پزشکان را شامل می شود و باقی مانده هزینه ها (به میزان 70 درصد) توسط سازمان های بیمه گر پایه پرداخت می شود. 
وی اظهار کرد: سهم مردم در پرداخت هزینه های سرپایی (خدمات پاراکلینیکی) در بیمارستان های دولتی شامل رادیولوژی، سی. تی.اسکن، سونوگرافی، آزمایشگاهی، و ام.آر. آی از 30 درصد به 20 کاهش یافت و در این بخش سهم دانشگاه علوم پزشکی 10 درصد هزینه های خدمات پاراکلینیکی را شامل می شود و باقی مانده هزینه ها به میزان 70 درصد توسط سازمان های بیمه گر پایه پرداخت می شود. 
گلمکانی خاطرنشان کرد: سهم مردم در پرداخت هزینه های شیمی درمانی و رادیو تراپی در بیمارستان های دولتی، صفر است و تمام هزینه ها توسط سازمان های بیمه گر پایه پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: به منظور حمایت از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند در استان برای پرداخت هزینه داروهای شیمی درمانی، 90 درصد توسط سازمان های بیمه گر پایه پرداخت می شود و مابقی هزینه ها، یعنی سهم پرداختی بیمه شده، توسط دانشگاه علوم پزشکی مساعدت می شود.
هم اکنون 140 پزشک عمومی، 200 پزشک متخصص و فوق تخصص در مراکز درمانی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی فعالیت می کنند. همچنین 318 پزشک عمومی، متخصص، دندانپزشک، دارو ساز و آزمایشگاه به صورت آزاد نیز در این استان فعالیت دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.