چین با واکنش به تلاش های تایوان برای کسب عضویت رسمی در سازمان بهداشت جهانی و حضور در مجمع جهانی آن، نسبت به این اقدام تایپه به شدت انتقاد کرد.

به گزارش جماران این کشور سال هاست که می گوید تایوان دارای حق حاکمیت مستقل نیست و نمی تواند وارد سازمان های بین المللی شود که مختص کشورهای دارای چنین حقی است.
این در شرایطی است که در روزهای اخیر اخبار مختلفی مبنی بر تلاش تایوان برای ورود به سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است.
در مهمترین مورد، ژاپن از این تلاش ها و اقدام برای عضویت رسمی تایوان در این سازمان پشتیبانی کرده و آن را برای مقابله با چالش های بهداشتی در این جزیره مهم دانسته است.
در شرایطی که تایوان می گوید بیرون ماندن از این سازمان از لحاظ بهداشتی برای این منطقه مخاطراتی دارد، چین این موضعگیری را رد کرده است.
مجمع بهداشت جهانی قرار است اواخر ماه جاری میلادی برای یک هفته در ژنو برگزار شود و تایوان پکن را متهم کرده که مانع حضورش در این مجمع شده است.
از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال 94 به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقیخواه رئیس حکومت تایوان شده، روابط دو سوی تنگه تایوان تیره شده است.
حزب او از دیدگاه چین دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است. این حزب همچنین روابط نزدیکی نیز با آمریکا دارد و چین نگران است که به قدرت رسیدن آن در تایوان تمامی تلاش های پکن را برای نزدیک شدن به وحدت با تایوان بی نتیجه و خنثی کند.
تلویزیون چین روز پنجشنبه از قول آن «فونگ شان» سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین آورده است که مساله سازمان بهداشت جهانی و مجمع جهانی بهداشت نباید سیاسی شود.
وی در پاسخ به سوالاتی مبنی بر حمایت های ژاپن از ورود تایوان به این مجمع و انتقادهای تایپه گفت که تایوان از کمک های فنی و بهداشتی سازمان بهداشت جهانی برخوردار است و خطری از بابت مسائل بهداشتی مردم این جزیره را تهدید نمی کند.
وی افزود که تایوان یک عضو سازمان ملل نیست و اصل «چین واحد» را قبول نکرده است و نمی تواند در چنین مجمعی شرکت کند.
گفتنی است، این جزیره در برخی موارد در اجلاس های سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک ناظر شرکت می کند.
چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می داند و استفاده از اقدام نظامی در صورت اعلام استقلال از سوی این منطقه را منتفی ندانسته است. 
مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافقی رسیدند مبنی بر اینکه هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.