نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری نهاد بسیاری کلانی است، گفت: در حال حاضر بودجه سالیانه شهرداری 18 هزار میلیارد تومان است این درحالی است که این نهاد 70 هزار پرسنل داشته و سالیانه بیش از شش هزار میلیارد تومان حقوق به پرسنل خود پرداخت می‌کند یعنی یک سوم بودجه این نهاد که باید صرف توسعه شهر شود عملا از بین می‌رود.

به گزارش جماران، محسن هاشمی در مناظره "شورای پاک" که با همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی درمحل دانشکده مدیریت این دانشگاه برگزار شد گفت: در نشستی با عنوان شورای پاک باید از اعضای کنونی شورای شهر دعوت می‌شد تا پاسخگو باشند.

وی در ادامه با تاکید بر آنکه نقش شورا برای شهر و شهرداری بسیار مهم و تعیین کننده است گفت: در حال حاضر تمامی انتقادها از عملکرد شهرداری است و کسی از شورای شهر انتقاد نمی‌کند درحالی که عملکرد شورا هم باید مورد بررسی قرار بگیرد.

هاشمی در ادامه شهرداری تهران را نهاد بسیار بزرگی دانست و گفت: شهرداری تهران حدود 70 هزار پرسنل دارد این در حالی است که بودجه سالانه این نهاد 18 هزار میلیارد تومان است و به این ترتیب شهرداری به طور ماهانه بیش از 500 میلیون تومان و سالانه حدود 6 هزار میلیارد تومان برابر با یک سوم بودجه این نهاد به پرسنل خود حقوق پرداخت می‌کند در حالی که این بودجه باید در توسعه شهر هزینه شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه باید بررسی کرد که اعضای شورای شهر تا چه میزان در بودجه نویسی شورا دخالت کردند گفت: حداکثر سی درصد بودجه شهرداری از درآمد پایدار ناشی می‌شود و این نشان می‌دهد در شهر تهران هفتاد درصد خطا می‌کنیم این درحالی است که شورای شهر باید شهرداری را مجبور کند تا به سمت درامدهای پایدار رود.

به گفته هاشمی شورای شهر باید بر بودجه غیرنقدی شهرداری نظارت ویژه داشته باشد و در حال حاضر 50 درصد بودجه شهرداری نقدی و 50 درصد غیرنقدی بوده است. و شورای شهر باید در این زمینه مواظب بسیار زیادی کند.

هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه شورای شهر باید نظارتی جدی بر عملکرد شهرداری داشته باشد و با تخلفات برخورد جدی کند گفت: درآمدهای غیرپایدار شهرداری یعنی درآمدی که در مثبت ترین حالت آن از طریق فروش دارایی های شهر به دست می‌آید و یا از طریق بارگذاری های غیر منطقی با استفاده از مصوبه کمیسیون ماده 5 و یا تخریب محیط زیست شهری به جهت درآمد زایی و رفتن پول آن در رفتن جیب همان 4 درصدی‌ها.

وی ادامه داد:‌ شورای شهر در خصوص مجوزهای ساخت باید زیرکی و نظارت زیادی داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شورا باید نقش نظارتی خود را برای عملکرد شهرداری حفظ کند،‌گفت:‌ اعضای شورای شهر باید در نحوه هزینه کردن بودجه شهرداری مواظبت کنند و برررسی کنند آیا بودجه واقعا در جای مناسب خود هزینه می‌شود یا خیر؟ جالب است بدانید در شهرداری امکان دارد شما برای پروژه‌ای صد میلیارد تومان اعتبار اخذ کنید اما پروژه در نهایت با هفت هزار میلیارد تومان تمام شود! سوال من این است که آنجا چه کسی باید از این اموال عمومی مواظبت می‌کرد؟

وی در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی که من به عنوان مدیر عامل مترو تهران در حال ساخت مترو بودیم و احمدی نژاد شهردار وقت بود با ما مخالفت کرد و یک مرتبه مدعی شد که طرح مترو بی‌خودی بوده و آن را قبول ندارد به همین دلیل به شورای شهر رفتیم که اکثریت از آبادگران بودند و آنجا تذکر دادم که ساخت مونوریل پول ما را هدر خواهد داد. در آن زمان دیدیم که من با جدیت مخالفت کردم و همان شورای شهر با طرح آن مخالفت کردند.

وی در ادامه در خصوص حقوق شهروندی نیز گفت: اگر فعالیت‌ها در خصوص حقوق شهروندی اجرایی شود و شهروندان به حقوق خود آگاه بوده و حق شکایت و پیگیری داشته باشند بسیاری از مسائل و مشکلات شهری حل می‌شود برای مثال در حال حاضر وقتی در کوچه‌ای انبوه سازی می‌شود تنها شهرداری میتواند این موضوع را پیگیری کند اما باید به این شکل باشد که اگر آن ساخت و ساز بر رسیدن نور به سایر ساختمان‌های کوچه ایجاد اخلال کند همسایه ها حق شکایت و پیگیری داشته باشند و مردم بتوانند در ساخت پروژه‌های شهری در نزدیکی محل سکونت خود اظهار نظر کنند و بعد از ارائه پاسخ مثبت پروژه‌ها ساخته شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.