پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مروری بر حضور اثرگذار دکتر حسن روحانی در صحنه دفاع مقدس؛

مردِ روزهای سخت

آنها که لبخند صلح‌آمیز و عزتمندانه حسن روحانی را به مماشات با غرب تعبیر می‌کنند، بد نیست کارنامه پربار شهامت و عقلانیت او را در دوران سخت جنگ بخوانند و دوباره بخوانند تا بدانند این صلح به بهای ارزان به دست نیامده که ارزان از دست برود.

به گزارش جماران، محمدصادق درویشی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

محمدصادق درویشی

 

جمهوری اسلامی در عمر حدود 40 ساله خود، مقاطع دشوار و سرنوشت‌سازی را سپری کرده است. در این میان دوران هشت ساله دفاع مقدس را شاید بتوان به عنوان سخت‌ترین روزها در اداره امور جمعی کشور و همچنین پیشبرد منافع ایران در صحنه جنگ معرفی کرد. به همین دلیل در شناخت و اعتماد به مدیران که در سطح کلان ادعای مدیریت کشور را دارند، مواجهه آنها با صحنه جنگ طی هشت سال، می‌تواند سنجه و ملاکی گرانسنگ برای ارزیابی مدیریت، توانمندی، ایران‌دوستی و از خودگذشتگی‌شان باشد.

حسن روحانی که با تجربه 4 ساله اداره خردمندانه کشور بار دیگر برای تداوم امید و عقلانیت در کشور به صحنه آمده، از منظر حضور در کوران حوادث دهه 60 به ویژه دوران دفاع مقدس نیز کارنامه‌ای پربار و طلایی دارد. به گواه تاریخ دفاع مقدس، حسن روحانی دست راست آیت الله هاشمی فرمانده عالی جنگ به حساب می‌آمد.

مرحوم آیت‌الله هاشمی در سال آخر جنگ از سوی امام خمینی رسما به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا منصوب شد. پیشتر، با حضور در قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و تشکیل ستاد فرماندهی متشکل از فرماندهان سپاه، امرای ارتش و مدیران اجرایی کشور، عملیات‌های سرنوشت‌ساز خیبر، بدر، والفجر8، کربلای 4 و 5 را مدیریت و فرماندهی کرده بود. حسن روحانی در این سال‌ها همراه جدایی ناپذیر آیت الله هاشمی به حساب می‌آمد.

دکتر روحانی در روزهای ابتدایی انقلاب همراه با آیت‌الله خامنه‌ای نگذاشت ساختار ارتش به طور کامل فرو بریزد و تلاش این دو چهره، موجب ساماندهی ارتش و پادگان‌های از هم پاشیده شد. در این دوران ارتش با بازیابی ثبات نسبی توانست در برابر حرکت‌های ضدانقلابی و امنیت ملی ایران به خوبی ایستادگی کند و امنیت به مناطقی همچون کردستان، گند، سیستان و بلوچستان و ... تا حدی بازگردانده شد.

حسن روحانی در دوران دفاع مقدس نیز مرد صحنه سخت جنگ بود و در کنار آقای هاشمی مقاطع دشوار دفاع مقدس را فرماندهی کردند. او ضمن عضویت در شورای عالی دفاع و ریاست کمیسیون دفاع مجلس، در سال‌های اولیه فرماندهی جنگ توسط آقای هاشمی معاون ایشان بود.

در سال 1364 که قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) با فرماندهی آقای هاشمی و برای هماهنگی نیروهای سپاه و ارتش تشکیل شد، حسن روحانی چهره شاخص این قرارگاه و رییس ستاد آن محسوب می‌شد. ریاست ستاد خاتم توسط دکتر روحانی در واقع ورود ایشان به فرماندهی عالی جنگ بود که از اطلاع و تصمیم‌گیری در زمینه تمام اجزا جنگ منجمله عملیات، شناسایی، پشتیبانی و همچنین استراتژی نظامی را در بر می‌گرفت.

همچنین دکتر روحانی از سال 64 تا اوائل دهه هفتاد فرمانده پدافند هوایی کل کشور بود. کسانی که اندک اشرافی بر مسائل جنگ به ویژه جنگ هوایی دارند، اهمیت و عظمت این امر را به خوبی درک خواهند کرد. پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در این دوره که تحت فرماندهای حسن روحانی بود در سه سطح موشکی، برد متوسط و برد کوتاه پیشرفت‌های بسیار خوبی کرد و توانست از حریم هوایی ایران حراستی جانانه به عمل بیاورد. به طور مثال و برای درک پیچیدگی مساله پدافند هوایی که خود لایه‌های فراوانی از شناسایی و عملیات را شامل می‌شود می‌توان به خرید موشک‌های هاگ اشاره کرد؛ عراق از این مساله بی‌خبر بود و وقتی با شنودهای تخصصی متوجه بمباران پالایشگاه‌ها و تاسیسات مهم اصفهان توسط میگ‌های ارتفاع پایین عراق شدند، اجازه پیشروی داده و در بزنگاه با استفاده از موشک‌های هوایی هاگ خسارتی مرگبار به متجاوز وارد کردند.

دکتر حسن روحانی در سال 65 تا 67 عضو شورای عالی پشتیبانی جنگ و رییس کمیسیون اجرایی آن بود.

در سال‌ پایانی جنگ که آقای هاشمی به طور رسمی جانشین فرمانده کل قوا شد، همراه امین و معاون همیشگی او کسی نبود جز حسن روحانی.

دکتر حسن روحانی در سال‌های پس از جنگ به پاس خدماتش به عنوان یکی از فرماندهات عالیرتبه و ارشد جنگ، نشان فتح و نشان درجه یک نصر را از رهبر انقلاب دریافت کرد.

انتخاب حسن روحانی در سال 92 در کنار همه تحلیل‌ها یک پیام کمتر شنیده شده از سوی مردم ایران داشت و آن برگزیدن مدیرانی بود که طراز مدیریت ارشد کشور را با حضور در سطوح مختلف و حساس به دست آورده‌اند. از این جهت انتخاب سال 92 مردم، بازگشت به مردان ریشه‌دار و با سابقه این دیار بود.

حسن روحانی در تمامی عرصه‌ها از مبارزه برای تشکیل نظام جمهوری اسلامی گرفته تا حضور 5 دوره‌ای در مجلس شورا، عضویت در نهادهای حساس و کلیدی همچون شورای عالی دفاع، شواری عالی امنیت ملی و همچنین مجمع تشخیص مصلحت حضوری تعیین‌کننده داشته است.

فرماندهی خردمندانه و شجاعانه او در دوران دفاع مقدس در کنار آیت الله هاشمی، برگ سبزی دیگر در کارنامه او و سندی برای اطمینان خاطر مردمی است که در 29 اردیبهشت یک بار دیگر امید، عقلانیت، صلح و اخلاق را انتخاب خواهند کرد.

آنها که لبخند صلح‌آمیز و عزتمندانه حسن روحانی را به مماشات با غرب تعبیر می‌کنند، بد نیست کارنامه پربار شهامت و عقلانیت او را در دوران سخت جنگ بخوانند و دوباره بخوانند تا بدانند این صلح به بهای ارزان به دست نیامده که ارزان از دست برود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.