آقایان کرامت انسان را در شکم و خوراک خلاصه کرده اند ولی حتی برای تامین همین نیازهای اولیه هم هیچ برنامه ای ندارند.

نایب رییس مجلس ششم شورای اسلامی گفت: نامزدهای اصولگرا چون از حیاتی بودن حفظ برجام برای تامین معاش و امنیت جامعه مطلعند با برجام عکس یادگاری می گیرند ولی مشخص نیست اگر به قدرت برسند باز هم به آن پایبند باشند.

به گزارش جماران، گفت و گو با محمدرضا خاتمی در دفتر کارش در بیمارستانی در تهران انجام شد. خاتمی در این گپ و گفت، نامزدهای رقیب روحانی را فاقد برنامه عملی برای تحقق وعده های اقتصادی شان دانست و تصریح کرد: آقایان کرامت انسان را در شکم و خوراک خلاصه کرده اند ولی حتی برای تامین همین نیازهای اولیه هم هیچ برنامه ای ندارند.
وی گفت: وجود مخالفان برجام در ستادهای آقایان این سوال را ایجاد کرده است که اگر این ها به قدرت برسند آیا همان کاری را با برجام نخواهند کرد که مورد پسند ترامپ است؟! 

 جنابعالی به عنوان یک سیاست پیشه 58 ساله و اصلاح طلب شناخته می شوید. ارزیابی تان از شعارهای انتخاباتی نامزدهای اصولگرا چیست؟
 هر انسان منصف و عاقلی با نگاهی به وعده های نجومی دو رقیب اصولگرای روحانی، متوجه دو نکته می شود. نخست اینکه در ذهن هر کس این سوال پیش می آید که این وضعیت تیره و تاری که آنان از وجود فقر، بدبختی، رکود، بیکاری، طلاق و ...در مناظرات و رقابت های انتخاباتی ترسیم می کنند، محصول کار چه کسی است؟ آیا نتیجه کار همین دولتی است که هنوز عمرش به 4 سال نرسیده یا اینکه میراث بدی است که از دولتهای نهم و دهم بر شانه های دولت یازدهم آوار شده است؟
نکته دوم هم اینکه خود به خود با این سیاه نمایی القا می کنند که جمهوری اسلامی پس از حدود 40 سال از استقرار، هیچ توفیقی در زمینه زندگی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مردم نداشته است و روز به روز وضع مردم بدتر شده است. آقایان با این حجم تخریب در واقع دارند همان ادعایی را تصدیق می کنند که مخالفان جمهوری اسلامی در صدد اثبات آن هستند.
اما در این رابطه باید تفکیکی نیز قایل شد. وقتی یکی از نامزدهای اصولگرا این وعده های نجومی را مطرح می کند، شاید بتوان آن را پای کم اطلاعی ایشان از امر کشورداری دانست و اینکه درک روشن و کاملی از بودجه، سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال،توسعه، آثار تحریم ها و مواردی از این قبیل ندارد. 
ولی تعجب من از آن نامزد اصولگرایی است که سال ها دستش در کارهای اجرایی است و 12 سال شهردار بزرگ ترین شهر کشور بوده است. ایشان چرا بر طبل توخالی این وعده های نجومی پر های و هوی ولی بی محتوا می کوبد؟ وی که در اداره پایتخت در مانده، بدهی های چند ده هزار میلیاردی روی دست شهردار بعدی گذاشته و این همه ریخت و پاش داشته است با کدام کارنامه می خواهد اداره کشور را در دست بگیرد؟ ایشان مطمئنا این وعده ها را از سر ناآگاهی نمی دهد بلکه هدف را توجیه گر وسیله می داند و می خواهد برای رسیدن به قدرت دست به فریب مردم زند.
اما پرسش بزرگ تری هم وجود دارد و آن اینکه هیچ کدام از این آقایان برنامه خود را برای چگونگی تحقق شعارهای نجومی شان اعلام نکرده اند. اینکه شما یک کتابچه ای را در مناظره به مردم نشان دهید و بگویید من برای اجرای وعده هایم برنامه دارم مخاطبان را اقناع نمی کند. البته شاید گفته شود به علت کوتاه بودن زمان مناظره ها امکان چنین اقدامی وجود ندارد، ولی تا کنون اینهمه سخنرانی و مصاحبه و مقاله توسط خودتان و یاران و اعوان و انصارتان در سراسر ایران بیان شده است، آیا هیچ کدامشان حتی یک خط برنامه مدون برای اجرای این وعده ها به مردم ارائه کرده است؟ همه آنان می گویند باید فقر و بیکاری ریشه کن شود ولی چیزی که تاکنون مردم از آقایان و طرفدارانشان شنیده اند فقط این بایدها است بدون اینکه چگونگی رسیدن به آن مشخص شود.

 در هر صورت برخی اصلاح طلبان نگران تاثیر فراگیر این شعارها بر طبقات محروم جامعه هستند؟
خاتمی: این وعده ها می تواند جمع کوچکی از مردم را تحت تاثیر خود قرار می دهد اما اثر قاطعی بر جذب آرا نخواهد داشت. مردم ما تجربیات زیادی در انتخابات دارند و روسای جمهور مختلف و متعددی را دیده اند و فاصله شعار تا عمل را خوب متوجه می شوند.
اما این آقایان چون می دانند رییس جمهور نخواهند شد لذا ظاهرا خیلی هم نگران این نیستند که چگونه باید این وعده های خود را عملیاتی کنند اما باید به این فکر کنند که این رفتارهای عوام زده چه تبعاتی برای نظام و کشور خواهد داشت و اگر با شعارهای خود توقعات فزاینده ای را در جامعه ایجاد کردند و نظام قادر به برآورده کردن آن نشود، مردم چقدر به نظام بی اعتماد می شوند.

نامزدها در جریان مناظرات بر وفادار ماندن خود به برجام تاکید کردند و دیگر کسی آن را ترکمانچای نخواند. آیا رویه ها تغییر کرده است؟
 برجام برنامه عملیاتی کل نظام است و متعلق به قشر خاصی نیست. مقامهای بلندپایه کشور، شورای عالی امنیت ملی و روسای قوا آن را تایید کرده اند. بنابراین اصل آن را هیچ کس نمی تواند زیر سوال ببرد. همه هم می دانند که عموم مردم نظر کاملا مثبتی به برجام دارند.
از سویی همه می دانند برجام چه موقعیت های خوبی را برای کشور ایجاد و چه بحران هایی را از سر نظام دور کرد. مشکلاتی که بر سر اجرای برجام وجود دارد ناشی از محتوای آن نیست بلکه ریشه در همنوایی جنگ طلبان داخل آمریکا و ایران دارد. این گروه ها می خواهند برجام را پاره کنند اما باید در عمل دید چنین چیزی ممکن است یا خیر؟ این کلیت موضوع. 
اما برای اینکه بدانیم واقعا آقایان صداقت دارند یا نه باید دید روزنامه کیهان و افرادی مانند آقای سعید جلیلی که از تریبون های مختلف برای حمله به برجام استفاده می کردند و آن را تمام ضرر می دانستند در حال حمایت از کدام نامزد هستند؟ نظر آنان عوض شده یا نامزدشان ؟ آیا وقتی نامزد مورد حمایتشان می گوید ما برجام را محترم می شماریم فقط شعار 
می دهد یا در عمل نیز به آن پای بند خواهد بود؟ اگر این طور است پس چرا همه مخالفان برجام در ستاد او جمع شده اند؟ آیا ایشان محترم شمردن برجام را برای جذب آرا بر زبان نمی آورد؟! و سوالاتی از این قبیل. وجود مخالفان برجام در ستادهای آقایان این سوال و نگرانی را ایجاد کرده است که اگر این ها به قدرت برسند که البته به نظر من احتمالش کم است همان کاری را با برجام نخواهند کرد که مورد پسند ترامپ است؟ 
این نامزدها چون از حیاتی بودن حفظ برجام برای تامین معاش و امنیت جامعه مطلع هستند با برجام عکس یادگاری می گیرند ولی مشخص نیست اگر به قدرت هم برسند به آن پایبند باشند.

 بحث حقوق شهروندی نیز از مباحثی بود که در مناظره دوم مطرح شد. اصلاح طلبان و اعتدالیون از سوی رقیب به نقض حقوق شهروندی متهم شدند. ارزیابی تان چیست؟
 یکی از مهم ترین تفاوت هایی که بین نامزدها وجود دارد، دیدگاه آنان نسبت به حقوق شهروندی و آزادی های ملت است. نامزدهای اصولگرا سعی دارند حقوق انسان ها را تنها به خوراک و شکم محدود کنند و سایر حقوق وی را نادیده بگیرند اما این با فلسفه انقلاب اسلامی در تضاد است. مردم زمانی انقلاب کردند که شکمشان سیر بود و مشکلات معیشتی چندانی نداشتند. انقلاب اسلامی برای رهایی و آزادی فکر و اندیشه و نیازهای متعالی بود نه مایحتاج اولیه.
اگر بخواهیم به پیشرفت برسیم و افراد قوی و توانمند تربیت کنیم باید تمام حقوق انسان ها را در نظر بگیریم نه اینکه کاریکاتوری از نیازهای انسانی طراحی کنیم که شکمش بزرگ ولی مغزش بسیار کوچک است.
قطعا یکی از نخستین حرمت ها، داشتن معیشت خوب است ولی همه اش این نیست. ضمن اینکه مگر دولت اصلاحات و دولت فعلی معیشت مردم را فراموش کرده بود و اقداماتی اساسی در حوزه اقتصاد انجام نداده ؟! مگر تامین معاش مردم برنامه اصلی این دولت نیست؟ شما کارنامه دولت های مختلف را بررسی کنید و ببیند اصلاح طلبان و روحانی بیشتر به فکر توسعه پایدار معاش مردم بودند یا دولت اصولگرای نهم و دهم؟!
علاوه بر این رقبای روحانی به ایشان ایراد می گیرند که چرا شما خطاب به منتقدان خود فلان کلمات را به کار بردید؟ من هم معتقدم شاید به کار بردن این کلمات خوب نبود و روحانی باید همان موقع معذرت می خواست. یا می گویند چرا فلان وزیر دولت با خبرنگار درگیر شده است؟ قطعا کار بسیار بدی انجام داده است و همه اصلاح طلبان هم چنین کاری را تقبیح کردند اما آقایان چرا آدرس اشتباه می دهند و فقط به این دو مورد می پردازند؟ آیا روحانی خبرنگاران را بازداشت کرده و می کند؟! روزنامه ها را چه کسی می بندد؟ اخراج دانشجوها از دانشگاه ها توسط چه افرادی صورت می گیرد؟! احزاب سیاسی ریشه دار و پر طرفدار را چه کسانی منحل کردند؟! این کاندیداها که الان طرفدار حقوق شهروندی شده اند آن وقت که این اقدامات صورت می گرفت کجا و در چه موقعیتی قرار داشتند؟! 
نحوه برخورد این نامزدها زمانی که در دستگاه قضایی و نیروی انتظامی بودند، نشانگر میزان تعهد آنان به موضوع بسیار مهم حقوق شهروندی است. به نظر من آنها درباره حقوق شهروندی فقط شعار می دهند که شعار بسیار ناقصی است و با مبانی انقلاب در تناقض است. آنها کرامت انسان را در شکم و خوراک خلاصه کرده اند و حتی برای تامین همین نیازهای اولیه هم هیچ برنامه ای ندارند.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.