حضرت آیت الله مکارم شیرازی: استفاده از ادبیات مناسب در تبلیغ دین بسیار مهم است؛ مذهبی ها نباید از ادبیات خشن استفاده کنند که اثر معکوس خواهد داشت؛ گاهی ادبیات مناسب از اصل استدلال تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

به گزارش جماران، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در دیدار مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی قم به تحولات پس از انقلاب اسلامی ایران اشاره کردند و گفتند: یکی از تحولات مؤثر در ایران پس از انقلاب اسلامی، توسعه حوزه های علمیه و دانشگاه ها بوده است که خوشبختانه ثمرات بسیاری داشته است.

ایشان اظهار داشتند: ما پیش از انقلاب، قریب به پنج هزار طلبه در حوزه های علمیه داشته ایم؛ اما امروز تعداد آن بسیار بیشتر شده است؛ همچنین در کنار ظهور انقلاب اسلامی، حوزه علمیه خواهران گسترش مناسبی داشته و امروز بسیار قدرتمند شده است.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: تحول در دانشگاه ها نیز از دیگر مباحث مهم پس از انقلاب اسلامی بوده که شاهد آثار بسیاری از آن بوده ایم؛ البته هنوز کافی نیست و باید بیشتر شود.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: گسترش برنامه های معارف اسلامی در دانشگاه ها، یکی از آثار تحول است؛ چراکه در گذشته اگر از زبان یکی از اساتید دانشگاه، کلمه بسم الله الرحمن الرحیم را می شنیدیم، بسیار خوشحال می شدیم که این استاد سخنان خود را با نام خدا آغاز کرده است؛ اما خوشبختانه امروز با ظهور انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، برنامه های موفق بسیاری در حال انجام است که بسیار مبارک می باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که تحولات در اجتماعات از دانشگاه ها شروع می شود، تصریح کردند: اگر دانشگاه ها اصلاح شوند، جامعه نیز اصلاح خواهد شد و اگر مشکلی در دانشگاه ها وجود داشته باشد، به جامعه نیز سرایت خواهد کرد.

این مفسر قرآن کریم مسئولیت پذیری را بسیار مهم دانسته و بیان داشتند: ما در گذشته طبیبی را می شناختیم که از بیماران مستمند پولی دریافت نکرده و در کنار آن، کمک مالی نیز می کرد؛ اما طبیبی نیز وجود داشت که حس مسئولیت نسبت به بیمار نداشته و در صورت ابراز بی پولی از سوی او، بیمار را محکوم به مرگ می کرد، امروز حقوق های نجومی نیز بر اثر بی مسئولیتی هاست که باید به آن توجه گردد.

ایشان نقش معلم در پیشرفت جامعه را مهم دانستند و گفتند: بنده نه پدرم روحانی بود؛ نه در فامیل، روحانی داشتیم؛ اما به سبب معلم خوب، وارد حوزه شده و این راه را ادامه داده ام.

این مرجع تقلید سفارشاتی نیز برای اساتید داشتند و ابراز داشتند: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، آن است که اساتید نباید فقط به کلاس های درس قناعت نمایند؛ بلکه باید دامنه مباحث اسلامی را به رسانه ها کشیده و به صدا و سیما و فضای مجازی نفوذ بیشتری داشته باشید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کردند: امروز مفسده های بسیاری در فضای مجازی وجود دارد که برای مقابله با آن باید معارف اسلامی را در این فضاها گسترش دهید؛ باید برای ورود در این فضا برنامه ریزی کرد و با سخن، مشکلات حل نخواهد شد.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: امروز در دنیایی زندگی می کنیم که فعالیت جمعی جواب داده و فعالیت های فردی کم اثر است؛ پس شما بزرگواران باید فعالیت های خود را به صورت جمعی انجام دهید تا بتوانید اثرگذار باشید.

معظم له با بیان این مطلب که در تعلیمات خود باید تکیه بر قرآن داشته باشید، اظهار داشتند: تمام معارف اسلامی در قرآن مجید وجود دارد که استفاده های بسیاری می توان از این آیات الهی برد؛ باید مباحث را بر اساس قرآن پیاده سازی نمایید.

ایشان ابراز داشتند: به همان مقدار که قدرت نظام اسلامی زیاد شده؛ فعالیت دشمنان نیز بالا رفته و باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشید.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: استفاده از ادبیات مناسب در تبلیغ دین بسیار مهم است؛ مذهبی ها نباید از ادبیات خشن استفاده کنند که اثر معکوس خواهد داشت؛ گاهی ادبیات مناسب از اصل استدلال تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.