نیروهای مسلح روسیه در سالروز پیروزی نیروهای شوروی در جنگ دوم جهانی بر آلمان نازی در حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با پیشرفته ترین تسلیحات از جمله موشک های قاره پیما و سامانه های پدافند موشکی و هوایی در میدان سرخ رژه رفتند.

به گزارش جماران ، در این رژه که به مناسبت سالروز پیروزی شوروی و متفقین بر آلمان نازی در جنگ دوم جهانی در شهرهای مختلف روسیه برگزار می شود، از ساعت 10 بامداد امروز (سه شنبه) به وقت مسکو در میدان سرخ آغاز شد و یگان های چند لشکر زرهی، پیاده، پدافند موشکی و هوایی و هوابرد شرکت داشتند. 
موشک های قاره پیمای یارس، سامانه های پدافند موشکی اس-400 و موشک های تاکتیکی اسکندر-ام از مهم ترین تسلیحات نمایش داده شده بودند. 
نیروهای هوابرد روسیه نیز با نفربرهای زرهی «ب.ت.ار-82 ای»، «ب.ت.ار-ام.د.ام» رژه رفتند.
همچنین نیروی ویژه قطبی روسیه مجهز به مجموعه های موشکی «تور.ام.2او»، «بوک-ام2» و «تور-ام2دی.تی» و «پانتسیر-اس.ای» نیز امسال برای اولین بار در رژه میدان سرخ شرکت کرد.
واحدهای پیاده و نیروهای هوابرد روسیه هم با نفربرهای زرهی «بی.ام.پ-3»، توپ های خودرو «کورگانتس-25»، تانک های «آرماتا» و «تی-72بی.سی» در رژه میدان سرخ شرکت کردند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سخنان خود ضمن تبریک سالروز پیروزی در جنگ دوم جهانی به مردم روسیه گفت: نیروهای مسلح برای فداکاری در راه میهن و ملت خود آمادگی دارد.
وی افزود: تجربه جنگ گذشته به ما هشدار می دهد که هشیار باشیم و بدانیم که مبارزه موثر با تروریسم، افراط گرایی و نئونازیسم نیاز به انسجام جامعه جهانی دارد.
رئیس جمهوری روسیه گفت: مسکو برای چنین همکاری با تمام کشورهای جهان آمادگی دارد. 
رژه میدان سرخ مسکو امسال در هوای سرد و بارانی برگزار شد و به دلیل ابری بودن و شرایط نامساعد جوی بخش هوایی رژه که هر سال با 71 فروند انواع هواپیماها و بالگردهای نظامی برگزار می شد، لغو شد. 
رئیس جمهوری روسیه و سایر مقام های بلندپایه روسی پس از پایان رژه، در بنای یادبود سرباز گمنام در نزدیکی میدان سرخ (باغ الکساندروف) حاضر شده و با گذاشتن دسته گل به سربازان کشته شده در جنگ دوم جهانی ادای احترام کرد. 
با وجود اتحاد و ائتلاف روسیه با انگلیسن، فرانسه و آمریکا علیه آلمان نازی در جنگ دوم جهانی، سالگرد این رویداد فاجعه بار قرن بیستم در سال های اخیر به محل مناقشه جدیدی تبدیل شده است. 
در شرایطی که روسیه به دلیل تلفات انسانی 27 میلیون نفری ناشی از تهاجم آلمان ها در دوران شوروی سابق و پیشروی تا دروازه های مسکو در سال 1941، از جنگ دوم جهانی به عنوان جنگ کبیر میهنی یاد می کند و تلاش دارد بر نقش پیشرو شوروی در شکست آلمان نازی تاکید کند، غربی ها با برجسته سازی نبرد نرماندی برای بزرگنمایی جایگاه خود در این نبرد می کوشند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.