سازمان ملی جوانان که از سال ٧٩ و در دولت اصلاحات شکل گرفت، با همه کم‌وکاستی‌ها و محدودیت‌های مالی‌ای که داشت، روند رو به رشد اثرگذاری را در میان جوانان داشت؛ برنامه‌هایی که جوانان را به شکلی عینی به سطح جامعه می‌آورد و تشویق به کنششان می‌کرد. این سازمان با تغییر نگاه‌ها در دولت‌های نهم و دهم و انتخاب مدیرانی که تفکراتی متفاوت از مدیران قبلی داشتند، رویکردهایش تغییر کرد و دیگر تنها پوسته‌ای به نام سازمان ملی جوانان بود.

به گزارش جماران؛ شرق نوشت:  پنج رئیس این سازمان انواع آزمون‌وخطا را روی این مجموعه اجرائی کردند و در نهایت محمود احمدی‌نژاد که مدت‌ها به دنبال تغییر در این سازمان بود، آن را منحل کرد و نمایندگان مجلس نیز رأی به ادغام این مجموعه با سازمان تربیت‌بدنی دادند و یک وزارتخانه به نام وزارت ورزش و جوانان شکل گرفت؛ وزارتخانه‌ای که از ابتدای شکل‌گیری تاکنون به اذعان مدیران همان دولت تصمیم‌گیر، جوانان بخش حاشیه‌اش بوده‌اند و درگیری برای انواع حواشی ورزش تمام‌ وقت و پول این وزارتخانه را می‌گرفت. 

با تغییر دولت و تغییر نگاه‌ها در دولت یازدهم و آسیب‌شناسی آنچه که بر حوزه جوانان در این سال‌ها رفته است، حالا و پس از اقدامات اساسی دیگری نظیر احیای شورای‌عالی جوانان، حسن روحانی، در آخرین تصمیم خود، دستور داده است تا احیای مجدد سازمان ملی جوانان مورد بررسی قرار گیرد. رئیس‌جمهوری در دستوری به جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، از وی خواست اقدامات لازم را برای احیای مجدد سازمان ملی جوانان کشور انجام دهد. در دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی خطاب به رئیس سازمان اداری و استخدامی آمده است: به منظور تمرکز بیشتر بر مسائل جوانان و با توجه به بررسی‌های انجام‌شده و ارزیابی عملکرد در ادوار مختلف، لازم است سازمان ملی جوانان کشور با مأموریت رسیدگی به امور جوانان و کمک به شکوفایی استعداد آنان در حوزه‌های مختلف و هماهنگ‌سازی اقدامات دستگاه‌های مسئول در حوزه جوانان، احیا شود. مقتضی است اقدامات لازم در این راستا صورت پذیرد و ترتیبات قانونی لازم اتخاذ شود. 

در دستور رئیس‌جمهوری همچنین تأکید شده است: احیای سازمان ملی جوانان از خواست‌های تشکل‌های دانشجویی و سازمان‌های مردم‌‌نهاد بوده و در جلسات مختلف کارشناسی از سوی صاحب‌نظران امور اجتماعی مطرح شده بود. 

محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، در توضیح این تصمیم و سابقه آن، به «شرق» گفت: از ابتدای دولت یازدهم با قبول و باور این موضوع اصلی که ادغام دو مجموعه جوانان و ورزش تصمیم منطقی و کارسازی نبوده است، مسئله تفکیک این دو از هم دنبال می‌شد. در سال ٩٣ و در اولین جلسه از شورای‌عالی جوانان این موضوع مجددا در دستور کار بررسی قرار گرفت و قرار شد تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت ورزش و جوانان و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری بررسی کارشناسانه دقیقی از این تفکیک و تشکیل مجدد سازمان داشته باشند. 

رستمی با اعلام اینکه به‌طور هم‌زمان بررسی تطبیقی سازمان‌ها و بخش‌های مربوط به جوانان در کشورهای دیگر و عملکرد سازمان ملی جوانان در دوره فعالیت خود مورد ارزیابی قرار گرفت، افزود: مجموع مطالعات حاکی از این موضوع بود که ادغام این دو مجموعه از ابتدا اشتباه و غیرکارشناسی بود و نباید یک حوزه راهبردی و استراتژیک را با بخشی کاملا اجرائی ادغام می‌کردند. با این کار در سال‌های اخیر در حاشیه ورزش قرار گرفت و حالا باید به دنبال بازیابی حوزه‌های اصلی کاری آن باشیم. 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مصوبه مجلس برای ادغام دو مجموعه جوانان و ورزش، تصریح کرد: برای تغییر این تصمیم نیاز به مصوبه مجلس داشتیم و قطعا چنین برنامه‌ای با مجلس قبلی امکان تحقق نداشت، اما با رویکرد و نگاه مجلس جدید این تغییر نگاه به وجود آمد و درحال‌حاضر مجلس در مورد تفکیک سازمان از وزارت ورزش هم‌نظر با دولت است و دستور رئیس‌جمهور هم مبتنی بر همین همراهی است. 

رستمی به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای جوانان در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: برای تفکیک‌شدن سازمان امور جوانان و عدم تکرار اشتباهات قبلی باید نیازهای ساختاری، اختیارات و منابع مالی در اختیار سازمان قرار گیرد تا این سازمان بتواند از حقوق و جایگاه خود دفاع کند و صرفا تشکیل یک سازمان برای امور جوانان و آنچه دولت در نظر دارد جوابگو نیست. 

وی می‌گوید دولت با همین رویکرد حمایتی به جوانان و بخش جوانان در وزارت ورزش و جوانان بودجه این مجموعه را به شکلی چشمگیر افزایش داده و اعتبارات برنامه‌ای این مجموعه را از شش تا ١٠‌میلیارد تومان در سال ٩٢ به ٤٠ برابر؛ یعنی حدود ٤٥٠‌میلیارد تومان در سال ٩٦ رساند. درعین‌حال برای اولین‌بار در تاریخ فعالیت بخش جوانان ٥٠‌ میلیارد تومان بودجه عمرانی اختصاص یافته است و به‌عبارتی اعتبارات این مجموعه از ١٠‌میلیارد تومان به ٤٥٠‌میلیارد تومان افزایش یافته است و با افزایش اعتبار گام اول برای شکل‌گیری این سازمان مستقل برداشته شده است. 

او بر این باور است که با همگرایی‌ای که در مجلس شورای اسلامی وجود دارد و اهتمامی که دولت برای تغییر در این حوزه داشته، لایحه مربوط به شکل‌گیری مجدد سازمان امور جوانان باسرعت انجام می‌پذیرد. رستمی می‌گوید این روند به حداقل چند ماه زمان نیاز دارد و تصریح می‌کند: در سال‌های گذشته اعتبارات مربوط به جوانان با عناوین و ردیف‌های مختلفی در سایر ارگان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها خرج شد و به حوزه جوانان نرسید یا این مجموعه و سیاست‌هایش نقشی در مدیریت این اعتبارات نداشت، اما با تشکیل سازمان امور جوانان این مجموعه می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های حوزه خود به شکل مستقیم اثرگذار باشد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.