رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت که وعده پرداخت یارانه 250 هزارتومانی از سوی یکی از نامزدهای انتخابات رئیس جمهوری در صورت اجرا نیز تورم 50 تا 100 درصدی ایجاد می کند.

به گزارش جماران، ولی الله سیف عصر روز شنبه در نشست با مدیران اقتصادی و بانکی استان مازندران در ساری افزود : شاید بتوانند با چاپ اسکناس این وعده خود را عملیاتی کنند، ولی باید منتظر تورم 50 تا 100 درصدی و کاهش شدید قدرت خرید مردم نیز باشند.
وی اضافه کرد : به نظر می رسد این وعده پرداخت یارانه 250 هزار تومانی نوعی شعار و وعده فریبکارانه است و قابلیت اجرایی نخواهد داشت.
رئیس کل بانک مرکزی ایران اظهارداشت : اینکه ما بخواهیم کاغذ چاپ کنیم و به عنوان اسکناس دست مردم بدهیم این بالا بردن قدرت خرید مردم نخواهد بود.
سیف تصریح کرد : فیزیک ارزشی اسکناس در جامعه قدرت خرید مردم است و برای افزایش قدرت خرید مردم در جامعه باید منابع مالی خود را در حوزه مولد سرمایه گذاری کنیم.
وی اضافه کرد : ما برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی باید ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهیم و با ریسک فعلی که در کشور که در زمان تحریم هفت بوده و اکنون به شش رسیده، نمی توان منتظر سرمایه گذاری شد.
به گفته وی نرخ ریسک در کشورهای خارجی پایین است و ما برای جذب سرمایه گذاری باید این ریسک را در کشور زیر 4 برسانیم تا شاهد سرمایه گذاری باشیم.
وی ثبات اقتصادی را از دیگر فرایند مهم برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برشمرد و اظهارداشت در دولت تدبیر و امید این ثبات نسبی اقتصادی در کشور ایجاد شده و دیگر ما شاهد تلاطمی که در بازار ارز و سایر بخش های اقتصادی بودیم ،نیستیم.
رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت که در دولت تدبیر و امید نرخ ارز آزاد و مبادله ای بسیار نزدیک شد و نوسانی را مانند دولت گذشته در بازار ارز شاهد نیستیم و این ها نشان از ثبات اقتصادی کشور است.
* رشد اقتصادی بیش از11 درصدی کشور در 9 ماهه سال 95
سیف گفت که با کارکردهای اقتصادی دولت تدبیر و امید نرخ رشد اقتصاد ما در 9 ماهه سال گذشته به بیش از 11 درصد رسید.
وی اضافه کرد : امروز برخی از دلواپسان این نرخ رشد اقتصادی را زیر سووال می برند که با احتساب درآمد نفتی این رقم حاصل شده است، مگر ما در گزارش های خود غیر از این را ارایه کردیم.
وی یادآور شد که ما در بخش صنعتی، کشاورزی و سایر بخش های دیگر نیز شاهد رشد اقتصادی بودیم و با پرداخت تسهیلات 175 هزار میلیارد ریالی به 25 هزار واحد صنعتی و کشاورزی این حوزه ها نیز شاهد رونق شدند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت تحرک برای خروج از رکود در واحدهای تولیدی و صنعتی کشور شروع شده و با گذشت زمان این واحدها از رکود خارج می شوند.
سیف اظهارداشت : ما نباید با پرداخت تسهیلات به دنبال احیاء تمام واحدهای تولیدی و صنعتی که 8 تا 10 سال خوابیدند باشیم، از رده خارج شدن برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی امری اجتناب ناپذیر است و احیاء این واحدها با تسهیلات نیز نمی تواند بازدهی گذشته را داشته باشد.
وی پیشنهاد کرد تا این واحدها به دنبال کارکرد دیگری برای واحدهای صنعتی خود باشند و به سمت تولیدی بروند که بازار داشته باشد.
سیف با استقبال از انتقاد سازنده از سوی نامزدهای رئیس جمهوری گفت که انتقاد سازنده می تواند به ما کمک کند که نقاط ضعف را پوشش دهیم.
* رشد 31 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در سال 95
رئیس کل بانک مرکزی گفت که پرداخت تسهیلات از سوی بانک های دولتی در سال 95 در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 94 حدود 31.5 درصد بیشتر شد.
سیف میزان تسهیلات پرداختی از سوی بانک ها را درسال گذشته حدود 548 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.