منــاظره دیــروز نامـــزدهـــای ریاست‌جمهوری، حاوی اظهاراتی واهی از سوی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران بود که البته گمرک نسبت به آن واکنش نشان داد. قالیباف در مناظره به کشف محموله‌های وارداتی کالای ایتالیایی در منزل دختر وزیر آموزش‌وپرورش اشاره کرد و آن را غیرقانونی خواند. بر همین اساس، گمرک ایران درباره توقیف محموله پوشاک کشف‌شده در منزل دختر یکی از وزرای دولت شفاف‌سازی کرد.

به گزارش جماران ، روزنامه شرق نوشت : کارشناسان فنی و حقوقی گمرک پس از بازدید و ارزیابی کامل کالا و صورت‌جلسه امر و پس از اخذ کلیه اوراق اظهارنامه گمرکی که تمام حکایت از ورود قانونی کالا به مارک مزبور بوده و مضافا اینکه صاحب کالا به صورت انحصاری نماینده محصولات پریناتال ایتالیا در ایران بوده که این مهم و به‌تنهایی می‌تواند ظن قاچاق را بنا‌بر دلایل متعدد منتفی سازد و مجوز آن از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت صادر شده و از آنجایی‌که با ملاحظه سوابق، حقوق و عوارض قانونی پرداخت شده، مراتب انطباق را اعلام و بر همین اساس حکم برائت صادر شده است. گمرک ایران با انتشار اسناد واردات این محموله اعلام کرد: شاید برای برخی باور اینکه با گمرک الکترونیک استعلام محموله‌ها در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد و تعیین تکلیف می‌شود، غیرقابل باور بوده، اما هم‌اکنون با کمک گمرک الکترونیک، تشخیص کالای قاچاق از غیر‌قاچاق در کمترین زمان ممکن فراهم شده است. نکته دیگر اینکه با الکترونیکی‌شدن صدور پروانه‌های گمرکی، احتمال هرگونه جعل و سوءاستفاده از اسناد گمرکی وجود نداشته و تمامی این فرایندها کاملا به روش الکترونیکی صورت می‌پذیرد. یادمان نرود اگر استعلام این محموله مثل گذشته به صورت دستی انجام می‌شد تا صحت و سقم اسناد کاغذی آن بررسی و قاچاق یا غیر‌قاچاق بودن آن تعیین تکلیف شود، حداقل یک ماه زمان می‌برد و در این فاصله زمانی، چقدر آبرو و حیثیت افراد مورد هجمه برخی رسانه‌ها قرار می‌گرفت! گمرک ایران حق پیگیری قانونی پاره‌ای اتهامات از سوی برخی رسانه‌ها را که صرفا مشغول دروغ‌پراکنی و اتهام‌زنی به سازمان‌های حاکمیتی همچون گمرک هستند، برای خود محفوظ می‌داند و متعاقبا اقدامات قانونی را به ‌عمل خواهد آورد.

زنگنه: در قرارداد کرسنت هیچ جریمه‌ای نشدیم

ایرنا: بیژن زنگنه، وزیر نفت در واکنش تلگرامی به اظهارات یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری در مناظره تلویزیونی عصر دیروز، تصریح کرد: «در مورد کرسنت هیچ جریمه‌ای نشده‌ایم و قاطعانه و قدرتمندانه در حال دفاع هستیم. البته به دلیل ضعف دولت گذشته ما به عدم اجرای قرارداد محکوم شدیم». مصطفی هاشمی‌طبا در مناظره دیروز گفته بود: «ما قرارداد کرسنت داشتیم که به خاطر آن ١٤,٥ میلیارد دلار جریمه شدیم؛ می‌گوییم به خاطر کرسنت جریمه شدیم، کرسنت بد است، اما به دلیل عدم اجرای آن در دولت نهم و دهم جریمه شدیم». در این رابطه حسن روحانی دیگر نامزد ریاست‌جمهوری نیز در این مناظره تلویزیونی تاکید کرد: «پرونده کرسنت در مرحله داوری است و هنوز به پایان نرسیده است و رقم‌ها نیز این ارقامی که در شایعات گفته می‌شود، نیست».

واکنش وزیر اقتصاد به سخنان رئیسی

شرق: وزیر اقتصاد حدود ساعت ١٨، زمانی که مناظره هنوز در جریان بود، به اظهارات سیدابراهیم رئیسی واکنش نشان داد. علی طیب‌نیا در گفت‌وگویی نقل‌قول سید‌ابراهیم رئیسی درباره ارتباط نداشتن بانک‌های کشور با خارج و ناتوانی امکان تبادل ارز را به‌شدت تکذیب کرد. به گزارش ایلنا او اعلام کرد: بانک‌های کشور هم‌اکنون ارتباط خوبی با خارج دارند و برجام ثمرات بسیاری داشته است. دقایقی بعد، روابط عمومی وزارت اقتصاد نقل‌قول یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را از طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان مناظره انتخاباتی، درباره همکاری‌‌نکردن بانکی با دیگر کشورها در پسابرجام، تکذیب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این اطلاعیه آمده است: آنچه وزیر اقتصاد در موضع‌گیری‌های متعدد بر آن تأکید کرده‌اند، برقراری روابط کارگزاری و بانکی با بانک‌های سایر کشورها از‌جمله مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است؛ اما در این مواضع بیان شده که روابط بانکی ایران با برخی بانک‌های بزرگ هنوز دچار مشکلاتی است که در حال رایزنی برای حل آنها هستیم. بر‌اساس‌این با احترام به همه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ادعای ارتباط‌نداشتن با بانک‌های دیگر کشورها به نقل از وزیر اقتصاد را به صراحت تکذیب می‌کنیم.

پول نفت در حساب‌های بانک مرکزی است

بعد از برجام تمام وجوه ارزی حاصل از فروش نفت خام در اروپا در حساب‌های بانک مرکزی نزد بانک‌های مرکزی اروپا نظیر ایتالیا، اتریش و همچنین بانک‌های طراز‌اول کشورهای اروپای غربی وصول می‌شود و از طریق مرکز مبادلات در اختیار تجار کشور قرار می‌گیرد. به دلیل دسترسی کامل بانک مرکزی به این وجوه، شاهد ثبات کامل در بازارهای ارزی کشور هستیم که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، قطعا نوسانات شدیدی را باید مشاهده می‌کردیم.

آقای قالیباف از بانکی که 

در حوزه مدیریتش هست بگوید

جناب آقای قالیباف که خود در رأس یک بانک قرار دارند، توضیح دهند که بانک زیر نظر ایشان چگونه به تأمین و تجهیز مالی اقدام می‌کند و منابع را به چه مشتریانی و با چه شاخص‌هایی تخصیص می‌دهد؟ ایشان که در برنامه‌های قبلی و برنامه نخست «مناظره» به ده‌ها پروژه عمرانی اجرا‌شده در شهر تهران اشاره و افتخار کردند، توضیح بدهند که منابع مالی این پروژه‌ها چگونه تأمین شده. متأسفانه بیشتر این منابع که از طریق نظام بانکی تأمین شده، اکنون به بزرگ‌ترین معوقات بانکی بدل شده و فشار شدیدی به سپرده‌های مردم وارد کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.