معاون آموزشی وزیر علوم ادعای یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره بیکاری ۳۵ درصد از فارغ التحصیلان کشور را تکذیب کرد.

به گزارش جماران، مجتبی شریعتی نیاسر امروز با تاکید بر اهمیت رشته‌های علوم پایه اظهار داشت: ۷۷ درصد دانشجویان در علوم انسانی و مهندسی و ۲۳ درصد در سایر گروه ها توزیع شده اند که یکی از این حوزه‌ها علوم پایه است که فقط ۵ درصد دانشجویان را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: به اعتقاد من علوم پایه مانند اتوبانی است که سایر رشته ها باید در آن حرکت کنند. بخش آموزش عالی در برنامه ششم توسعه توجه جدی به علوم پایه داشته و امیدواریم سهم این گروه تحصیلی از ۵ درصد فعلی تا پایان این برنامه به ۹ درصد برسد.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به دلایل عدم ورود دانشجویان به این رشته ها تصریح کرد: باید برای این حوزه شاخص های تشویقی ایجاد کنیم تا جوانان این تصور را نداشته باشند که اگر مثلا لیسانس فیزیک بگیرند یک لیسانسیه بیکار هستند، ولی اگر در رشته مهندسی مدرک بگیرند شغل مهندسی خواهند داشت. لازم است این اثرهای روانی را بین دانشجویان با قرار دادن امتیازات، راهکار ها و فراهم کردن سازو کار ورود به علوم پایه افزایش دهیم.

شریعتی نیاسر درباره روند رو به رشد پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور گفت: اوایل انقلاب حدود ۱۵۷ هزارنفر دانشجو داشتیم و امروز ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار دانشجو داریم یعنی در این مدت جمعیت دانشجویی کشور نزدیک به ۲۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر علوم افزود: در سال ۱۳۸۴ جمعیت دانشجویی دومیلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که در سال ۱۳۹۲ و ظرف ۸ سال به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تغییر پیدا کرد یعنی ۱۲۰ درصد افزایش.

شریعتی نیاسر گفت: موسسات و مراکز آموزش عالی در سال ۸۴ تعداد ۹۲۰ آموزشگاه بود در سال ۹۲ بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ موسسه شد. این نسبت، با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور عدد بسیار بزرگی نسبت به کشورهای دیگر است؛ برای مثال کشور چین با جمعیت میلیاردی، کمتر از ۲ هزار و ۸۰۰ دانشگاه دارد.

وی با اشاره به عملکرد وزارت علوم گفت: اکنون که چهار سال از زمان آغاز خدمت ما می گذرد راهکارهایی برای بهبود و تصحیح وضعیت آموزش عالی ارایه دادیم. مثلا به هیچ وجه مجوز جدید تاسیس موسسات داده نشده و دانشگاه هایی که طبق اساسنامه دارای ماموریت خاصی بودند، بر اجرای آن ماموریت ها اصرار ورزیدیم و اجازه توسعه بی رویه به آنها ندادیم.

شریعتی نیاسر با اشاره به مبحث آمایش آموزش عالی گفت: آمایش آموزش عالی یکی از بحث هایی است که در سنوات گذشته به دفعات مطرح شده، اما هیچ گاه به طور جدی روی این بحث کار نشده است ولی در دوره ما این طرح به صورت تکمیل شده در اسفند ماه ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید .

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم مکلف به ساماندهی آموزه های مهارتی بوده است، گفت: از دیگر اهداف این طرح می توان به سازمان دهی موسسات آموزش عالی، یکپارچه سازی نظام سنجش، مدیریت منطقه ای، سطح بندی مراکز آموزش عالی و رابطه هدفمند بین اشتغال و تحصیل اشاره کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره گام هایی که در این رابطه برداشته شده است، افزود: برای مثال طرح ریزی مدیریت منطقه ای انجام شده و آموزش عالی به ۱۰ منطقه تقسیم شده و طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی نیز ریخته شده است.

شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درسال ۱۳۸۴ حدود ۷۵ موسسه غیر انتفاعی داشتیم که در سال ۱۳۹۲ به ۳۵۰ موسسه افزایش یافت و این میزان افزایش نمی تواند منطقی باشد یعنی در این فاصله ۸ ساله به صورت میانگین هفته ای ۴ مجوز صادر شده که خطای بزرگ است که غیرکارشناسانه صورت گرفته است.

وی درباره راهکارهای ارائه شده در این خصوص توسط وزارت علوم تصریح کرد: سطح بندی مراکز آموزش عالی در بخش غیر دولتی به صورت کامل انجام شده است و در بخش دولتی نیز فاز آزمایشی انجام شده و تا شهریور ماه نتایج کامل آن اعلام می شود. البته ساماندهی دانشگاه های سراسر کشور نیز طرح ریزی شده که ظرف چند ماه آینده عملی می شود.

معاون آموزشی وزیرعلوم گفت: درباره رفع دغدغه های انجام تحقیق و پژوهش دانشجویان و استادان نیزدر چند سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی فرصت تحقیقاتی را برای مقاطع دکترا داشته ایم. همچنین پرداخت وام ویژه برای دانشجویان دوره دکترا بود که تنظیم آئین نامه آن شش ماه طول کشید و تدوین شد نهایتاً با تنفیذ وزیر علوم اجرایی شد.

شریعتی نیاسر با اشاره به لزوم کاهش رشته و گرایش‌هایی که غیر ضروری ایجاد شده بود، گفت: بسیاری از گرایش های ایجاد شده با اعمال نظرهای غیر کارشناسانه انجام گرفته بود که ضرورتی برای ایجاد این رشته گرایش ها نبود و ما با قاطعیت این رشته و گرایش ها را مورد برسی قرار دادیم و ۶۴ درصد از رشته و گرایش های غیر ضروری از نظام آموزشی دانشگاه هاحذف شد.

وی افزود: در بخش غیر دولتی نزدیک به ۷ درصد، در بخش پیام نور نزدیک به ۲۷ درصد و در بخش دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی نزدیک به ۹۵ درصد از رشته و گرایش های غیر ضروری را حذف کردیم. البته شاید اثر این حذف ها امروز مشهود نباشد اما مطمئناً به زودی محسوس می شود.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: آنچه در برنامه ششم توسعه آمده است تقسیم دانشگاه های کشور در سطح های فراملی، ملی، منطقه ای و محلی است و دلیلی ندارد دانشگاه هایی که در سطح محلی قرار می گیرند در همه موارد ورود پیدا کنند.

وی افزود: ایجاد تحول و اعتلای آموزش عالی مشکلات خودش را دارد و کار بسیار دشواری است و مدیرانی که اهل تحول هستند باید ریسک پذیر باشند؛ اگر می خواهیم شاهد اعتلای آموزش عالی باشیم باید با دید جدیدی به مشکلات نگاه کنیم و این گونه نیست که برای جلوگیری از اعتراض دیگران دست به کاری نزنیم.

وی در ادامه گفت: در این راستا تعدادی از موسسات را منحل کردیم که نمونه ای از آن هم در اصفهان بوده است؛ یک موسسه نمی تواندخارج از ضوابط آموزش عالی و بدون هماهنگی با سازمان سنجش، افراد را به عنوان دانشجو بپذیرد و هیچ مسئولی نمی تواند زمین و عرصه دولتی را با اختیار خودش به بخش خصوصی منتقل کند و این اعمال باید جایی کنترل شوند.

شریعتی نیاسردر ادامه گفت: آیین نامه های درسی و بازنگری تقویم دانشگاه ها و ایجاد دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی نیز به دانشگاه ها واگذار شده است و دانشگاه های سطح ۱ و ۲ مجاز هستند بدون هماهنگی، با دانشگاه های خارجی دوره های مشترک برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح اقتصاد مقاومتی یکی از طرح های بسیار ارزشمند است که مقام معظم رهبری با درایت به موضوع ورود پیدا کرده اند، گفت: اقتصاد مقاومتی باید مورد بررسی و تفکر قرار گیرد. در سال گذشته ۱۵ طرح کلان اقتصاد مقاومتی مطرح شده که چهار طرح به وزارت علوم تحویل داده شده که دو طرح از ۴ طرح در حوزه آموزش بوده است.

شریعتی نیاسر افزود: یکی از این طرح ها راهکارهای پیاده سازی طرح های آموزش عالی و دیگری رساندن پنج دانشگاه کشور به تراز بین المللی است وتراز بین المللی از دید ما دانشگاه هایی است که جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا باشند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: امروز پس از تلاش هایی که در دهه های گذشته شده است تراز دانشگاه های ما بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ است؛ تا سال ۱۴۰۴ می توانیم دانشگاه های مان را حداقل به تراز مورد نظر برسانیم.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه توانمندی ما در جامعه دانشگاهی بسیار بالا است، گفت: امروز در دنیا حرف اول را علم می زند نه سلاح و پول وکشورهایی که به لحاظ علمی پیشرفت کردند و تدبیر حاکمیت داشته اند در دنیا حرف های زیادی برای گفتن دارند و قدرتمند هستند.

وی با اشاره دستاوردهای برجام گفت: در بخش برجام نیز تیم مذاکره کننده بسیار خوب به موضوع ورود پیدا کرد، اما پشتیبان این موفقیت توان علمی ما بوده است؛ اگر توان علمی نداشتیم این مذاکرات به این میزان قدرتمند پیش نمی رفت؛ به همین دلیل است که بسیاری از گرایش های بین رشته ای در اولویت های ما قرار دارند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه گفت: در سه سال گذشته در حوزه بین رشته ای ۷۱ مجوز ازسوی وزارت علوم صادر شده و باورمان این است که دانشجویان با هم افزایی و هم فکری توفیقات بسیار خوبی را در عرصه آموزش عالی باید کسب کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.