«به طور حتم آقای قالیباف رقیب اصلی روحانی است. در رسانه‌ها و برخی تحلیل‌های مختلف مطرح شد که اصولگرایان با تعدد کاندیدا در مقابل روحانی حاضر می‌شوند تا آرا شکسته شده و انتخابات به مرحله دوم برسد و اجماع نهایی را در آنجا انجام می‌دهند اما در این تحلیل دو نکته وجود دارد: یکی این که اصولگرایان نمی‌توانند روی یک نفر به اجماع برسند و دیگر این که تعدد کاندیدا موجب افزایش آرای آنها نمی‌شود بلکه موجب می‌شود سبد رای‌شان تقسیم شود.»

به گزارش جماران ، روزنامه قانون نوشت: «فعالیت‌های انتخاباتی جریان‌های مختلف سیاسی با نزدیک‌ شدن به روزهای انتخابات به اوج خود رسیده‌ است. این روند در حالی با جذابیتی ‌خاص پیش می‌رود که در چند هفته گذشته، به دلیل بی‌تحرکی در عرصه انتخابات، بسیاری از فعالان سیاسی تصور می‌کردند که احتمال دارد انتخاباتی سرد را در ادامه داشته باشیم. حضور شخصیت‌های مختلف سیاسی در میدان رقابت و همچنین مناظره‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی، فضا را انتخاباتی کرده است. برای اطلاع‌ از شیوه‌ فعالیت‌ جریان‌های مختلف به سراغ علی‌ صوفی، استاندار گیلان و وزیر تعاون در دولت اصلاحات و از شخصیت‌های تصمیم‌گیر در جناح‌ اصلاح‌طلب رفتیم. مشروح گفت‌وگوی ما با این فعال سیاسی درباره فضای سیاسی این روزهای ایران را در ادامه پی‌می‌گیریم.

 

با توجه به آغاز تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری از رسانه ملی و برگزاری یک مرحله مناظره میان کاندیداها، آخرین تغییر و تحولات در زمین سیاست داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جامعه در حال حرکت به سمت یک انتخابات پر شور است. این رقابت سیاسی برای مردم جذاب شده و مورد توجه آنها قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که مردم منتظر دیدن قسمت‌های بعدی مناظره‌ها هستند. این دوره از مناظره‌ها حکم یک بازی فوتبال را دارد که مردم در نیمه اول آن شاهد یک بازی دلچسب و زیبا بودند و در انتظار آغاز نیمه دوم آن هستند. در ابتدا که مباحث انتخاباتی مطرح شد، سردی خاصی در سطح جامعه کشور حاکم بود اما در حال حاضر و با شروع تبلیغات انتخاباتی، شور و نشاط خاصی در میان مردم به وجود آمده که این موضوع حکایت از یک مشارکت بالا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۹ اردیبهشت دارد. پیش از شروع تبلیغات، مسئولان نظام نگران مشارکت مردم بودند و احتمال می‌دادند ملت با صندوق‌های رای قهر کنند اما با آغاز تبلیغات و استقبال مردم این فرضیه از بین رفت.

دلایل جذابیت این دوره از مناظره‌ها برای مردم چیست؟

حضور آقای جهانگیری و درخشش او در قسمت اول مناظره‌ها موجب شد، از او به عنوان پدیده مناظرات یاد شود. استقبال از جهانگیری در میان مردم به حدی بود که در برخی از رسانه‌ها مطرح شد که این امکان وجود دارد، او جایگزین روحانی شده و روحانی به نفع او کنار رود.

چقدر فرضیه انصراف روحانی به نفع جهانگیری را عملی می‌بینید؟

من فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. باید در نظر گرفت برای یک تصمیم کلان اینچنینی نباید یک مناظره را معیار قرار داد. جهانگیری به هیچ عنوان قصد رقابت با روحانی را نداشته و ندارد. نکته‌ای که باید در میان حامیان دولت و جریان اصلاح‌طلب مورد توجه قرار گیرد این است که اقبال مردم به سوی جهانگیری و انتقال آن اقبال به آقای روحانی به دقت بررسی شود که آیا این موضوع امکان‌پذیر است یا خیر! موضوع درخشش جهانگیری در مناظره‌های بعدی نیز به طور حتم مشخص نیست؛ چه بسا در مناظره بعدی آقای روحانی عملکرد درخشانی از خود به جای بگذارد.

آیا امکان دارد هر دوی این کاندیداها یعنی آقایان روحانی و جهانگیری در ۲۹ اردیبهشت خود را در معرض رای مردم قراردهند؟

این موضوع به هیچ عنوان امکان ندارد و بدون شک یکی به نفع دیگری کنار خواهد رفت. جهانگیری برای این که به نفع روحانی کنار برود وارد عرصه رقابت سیاسی شد و به طور حتم نیز این اتفاق در زمان خود خواهد افتاد.

اصولگرایان با یک جبهه به‌نام جمنا کار انتخاباتی خود را آغاز کردند اما در ادامه، این سازوکار نتوانست وحدت رویه مورد نظر آنها را به وجود آورد و کاندیداهای مورد حمایت آنها به صورت مستقل ثبت نام کردند. فعالیت های جبهه مردمی نیروهای انقلاب و به صورت کلی جریان اصولگرا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصولگرایان تمام توان و ظرفیت خود را صرف کردند تا بتوانند مثل اصلاح‌طلبان به یک اجماع و وحدت نسبی برسند ولی نشد. یکی از دلایل شکست اصولگرایان در سال ۹۲ تعدد کاندیدا بود. از این رو سعی کردند با استفاده از ساز و کار جمنا جلوی موازی‌کاری‌ها و تک‌روی‌هایی که در گذشته شاهد آن بودند را بگیرند اما به هیچ وجه موفق نشدند و ظهور پدیده‌ای به‌‌ نام جمنا و تبلیغاتی که انجام دادند، هیچ جذابیتی برای اصولگرایان نداشت.

در همین راستا برخی از شخصیت‌های اصولگرا مثل آقایان ناطق نوری، باهنر و لاریجانی نه تنها استقبال نکردند بلکه با تمسخر نسبت به این جبهه موضع گرفتند. در ادامه روند جمنا و بعد از عدم حمایت شخصیت‌‌های شاخص، افراد برگزیده این جریان نیز زمانی که برای حضور در انتخابات وارد عرصه سیاست شدند، اعلام استقلال کردند و این یعنی اوضاع را به گونه‌ای ندیدند که با انتساب به جمنا بتوانند آرای اصولگرایان را به سمت خود جمع کنند.

چه تحلیلی از وضعیت کاندیداهای اصولگرا دارید؟

در ابتدای جریان اصولگرایی مطرح شد که آقایان قالیباف و رئیسی برای تصمیم‌گیری‌های آینده هماهنگ شده‌اند که بعد مشخص شد این دو، هر کدام به صورت جداگانه در حال انجام کارهای انتخاباتی خود هستند. در حال حاضر قالیباف در مقابل روحانی سعی می‌کند با حملات و نقدهایی که به او می‌کند، نقش احمدی‌نژاد را بازی کرده و به صورت تهاجمی میدان‌دار شود که تا این لحظه موفق نبوده است. قالیباف با اتخاذ این موضع سعی دارد در مقابل آقای رئیسی بایستد و آرای اصولگرایان را به سمت خود جلب کند. او در حقیقت دو هدف را دنبال می‌کند ولی تا کنون موفق نبوده است.

ابراهیم رئیسی در دوره اول مناظرات در حد انتظار ظاهر نشد و مورد استقبال قرار نگرفت. دلیل این اتفاق چه بود؟

رئیسی در حد شاکله خودش بروز کرد! شاکله آقای رئیسی همین است که در مناظره از او دیدیم. او هیچ تجربه کار اجرایی ندارد و حضور او از ابتدا در قوه قضاییه بوده و با دستگاه‌های اجرایی از نگاه سازمان بازرسی کل کشور آشنا شده است. به همین دلیل سعی می‌کند در بیشتر انتقاداتش تمام مشکلات را به گردن دولت فعلی بیندازد. در این موضوع نباید نقش هاشمی‌طبا را فراموش کرد. او در مناظره سعی کرد با یک ادبیات منطقی حجم فشار و نقدها به دولت را کم کند و بحث‌هایی که بین این دو نفر درمی‌گرفت حاکی از این بود که آقای رئیسی واقع‌بینانه به مسائل کشور نگاه نمی‌کند.

در میان رئیسی و قالیباف کدامیک می‌توانند رقیب جدی‌تری برای روحانی باشند؟

به طور حتم آقای قالیباف رقیب اصلی روحانی است. در رسانه‌ها و برخی تحلیل‌های مختلف مطرح شد که اصولگرایان با تعدد کاندیدا در مقابل روحانی حاضر می‌شوند تا آرا شکسته شده و انتخابات به مرحله دوم برسد و اجماع نهایی را در آنجا انجام می‌دهند اما در این تحلیل دو نکته وجود دارد: یکی این که اصولگرایان نمی‌توانند روی یک نفر به اجماع برسند و دیگر این که تعدد کاندیدا موجب افزایش آرای آنها نمی‌شود بلکه موجب می‌شود سبد رای‌شان تقسیم شود.

پیش‌بینی می‌کنید سبد رای حامیان احمدی‌نژاد به سمت کدام نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری حرکت کند؟

در ظاهر وقتی آقای نیکزاد، نماینده آقای رئیسی می‌شود باید این‌ گونه برداشت کرد که احمدی‌نژاد نیز با آن مجموعه همراه است اما به نظر من به هیچ وجه سبد رای احمدی‌نژاد به سمت اصولگرایان نخواهد رفت. آنهایی که طرفدار احمدی‌نژاد هستند، اصولگرایان را عامل حذف احمدی‌نژاد می‌دانند. بنابراین بخشی از سبد رای احمدی‌نژاد ممتنع و بخش دیگر به نفع روحانی و در راستای شکست اصولگرایان خواهد بود.

جریان پایداری در انتخابات پیش رو فعالیت مشخصی را دنبال نمی‌کند. دلیل این عدم فعالیت چیست؟

یکی از دلایل این است که کاندیدایی ندارند و دلیل دیگر این که شرایط و اقبال جامعه به هیچ عنوان برای فعالیت آنها فراهم نیست.

انتخابات شورا را چگونه می‌بینید. آیا فکر می‌کنید لیست نزدیک به اصلاح‌طلبان رای می‌آورد یا شرایط به گونه‌ای دیگر است؟

در مورد انتخابات شوراها نظر آقای خاتمی تعیین‌کننده است. برای مردم این قضیه مهم است که ببینند رئیس دولت اصلاحات چه تصمیمی می‌گیرند و وقتی رئیس دولت اصلاحات نگاه‌شان به یک لیست باشد آن لیست به طور حتم برنده می‌شود.

امکان استفاده از راهبرد تکرار کردن نیز در این دوره وجود دارد؟

بله، به طور حتم این‌گونه خواهد شد!

شما از جزییات دیدار آقایان رهامی و منتجب‌نیا با رهبر معظم‌ انقلاب اطلاعی دارید؟

به‌ جز آن چه در فضای مجازی بود، چیزی نشنیدم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.