غلامعلی حدادعادل صبح امروز در همایش حکمت مطهر طی سخنانی با اشاره به اینکه همه ما باید قدردان مطهری باشیم، گفت: او یک استاد متعبد، متعهد، عالم، سخنور، متفکر، فیلسوف و مصلح اجتماعی بود.

به گزارش جماران، حدادعادل گفت: ویژگی بارز شهید مطهری تفکر عقلانی بود و او نگاه عقلانی به هستی و انسان داشت و معتقد بود زیبایی‌های اسلام به دلیل وجود جاذبه‌های عقلی آن بود و عقلانیت را زیرساخت و استخوان‌بندی دین می‌دانست.

وی ادامه داد: شهید مطهری؛ دین را وحی خداوند حکیم می‌دانست و هیچ حکمی در اسلام را بی‌حکمت نمی‌دانست و همین توجه به عقلانیت بود که شهید مطهری را جذب فلسفه در اسلام کرد.

حداد عادل ادامه داد: بزرگترین میراث مطهری برای ما شیوه نگاه او به دین است. شاید موضوعات در طول زمان کهنه شود اما آنچه کهنه نمی‌شود درک عقلانی از دین است و ما نیز امروز باید از این وجه عقلانی دین دفاع کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما از گوهر عقلانی دین غفلت کنیم سرنوشتی جز لبخند به سمت سکولاریسم نداریم. امروز گروهی دین را به دو بخش ایمان قلبی و شخصی خلاصه می‌کنند و گروهی دیگر دین را امری قابل دفاع با تعقل می‌دانند و معتقدند اگر مثلاً در دین ربا و شراب حرام شده؛ دلیل عقلی دارد.

وی افزود: طرفداران سکولاریسم تلاش دارند دین را با نگاه اول یعنی امری شخصی و قلبی که فقط در ارتباط با خدا و عبادت معنا پیدا می‌کند، تعریف کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به جایگاه پاپ و مسیحیت در غرب گفت: امروز مثلاً شاهدیم که واتیکان یک دستگاه عریض و طویل دارد و حتی مانند کشورها سفیر می‌پذیرد اما کوچکترین قدرتی در پارلمان ایتالیا ندارد که مثلاً یکی از احکام خود را مانند حرام بودن سقط جنین اعمال کند.

وی ادامه داد: امروز در غرب تحت عنوان سکولاریسم دین را در کلیسا زندانی کردند و در نظام لبیرالیسم و سکولاریسم دین را عنصری از مقوله شعر و هنر ارزیابی می‌کنند.

حدادعادل با اشاره به خطر سکولاریسم گفت: سکولاریسم بنایی است که حتی شاید دامن افراد متدین را هم بگیرد یعنی امکان دارد افرادی در زندگی شخصی خود دیندار و دارای ایمان قلبی باشند اما وقتی به جامعه می‌آیند به شیوه دیگری رفتار کنند.

وی با اشاره به اینکه مطهری فردی مصلح بود، گفت: مطهری یک مصلح واقعی بود و اصلاح نظام حکومت را از همه بالاتر و مهم‌تر می‌دانست. ما نیز امروز باید به شیوه وی عمل کنیم زیرا شاید مسائل ما با مسائل زمان مطهری تفاوت کند اما نباید روش ما تغییر کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.