یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تاکید کرد که مواضع متناقض دولت ترامپ در رابطه با ایران ضمن تهدید برجام باعث فاصله میان آمریکا و متحدانش می‌شود.

به گزارش جماران، روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت:‌ دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید بسیاری از شعارهای خود را که در زمان کارزار انتخاباتی مطرح کرد یا انجام نداد و یا موضع خود را در این‌باره تلطیف کرده است، چنان‌که او که در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات « توافق فاجعه بار برجام»  را لغو خواهد کرد، به این شعار عمل نکرده است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی ترامپ حق دارد که نگران حمایت‌های نظامی ایران از حزب الله لبنان و یا اصرار بر آزمایش‌های موشکی ایران باشد اما می‌تواند به این‌گونه اقدامات تحریک‌آمیز بدون این‌که اعلام کند توافق هسته‌ای را لغو می‌کند پاسخ دهد؛ چراکه برجام به هر میزانی که برای ایران منفعت دارد، در راستای منافع ملی آمریکا نیز هست.

در ۱۸ آوریل، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به کنگره تایید کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند مانده است. اما لحن این نامه به نحوی است که در مورد متعهد ماندن آمریکا به برجام شک برانگیز است. تیلرسون در ادامه این نامه به این موضوع اشاره کرد که ایران همچنان به حمایت خود از تروریسم ادامه داده است. او همچنین اعلام کرد که دونالد ترامپ به شورای امنیت ملی دستور داد تا توافق هسته‌ای را بررسی کنند.

تیلرسون در مقاطع دیگری نیز نسبت به این‌که آمریکا به تعهدات خود در برجام پایبند خواهد ماند ابراز تردید کرده است. وی در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه مدعی شد که توافق هسته‌ای به هدف اصلی خود یعنی تبدیل ایران به یک کشور غیرهسته ای موفق نیست و تنها زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به تاخیر می‌اندازد.

اما معماران اصلی توافق هسته‌ای با ایران معتقد بودند که به تاخیر انداختن زمان مورد نیاز ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای از عدم حصول توافق بهتر است. ترامپ نیز خود به این ابهامات افزوده است:‌او اخیرا در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام کرده که اقدامات ایران در راستای روح برجام نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: اما آمریکا باید گام خود را به تدریج برای محدود کردن اقدامات ایران در منطقه بردارد بدون آن‌که برجام را تهدید به لغو کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.