رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی که احکام قضایی یا پرونده باز دارند، یا دستگیر شده‌اند، برای انتخابات شورا تأیید صلاحیت شدند گفت: اما کسانی که فقط در جناح دیگر بودند رد صلاحیت شدند و این نظارت حیثیت مجلس را زیر سؤال می‌برد.

به گزارش جماران ، مهدی چمران در نشست خبری که به مناسبت روز شوراها برگزار شد، افزود: در قانون اساسی مواد 100 تا 106 به شوراهای شهر و روستا پرداخته و قانون شوراها یکی از محدود مواردی است که در قانون اساسی به این میزان به آن پرداخته شده است. 

وی بابیان اینکه  در سال 61 قانون شوراها تنظیم و تدوین شد و در سال 65 به تصویب رسید ولی اجرایی نشد گفت: در همین راستا نیز در سال 75 این قانون فعلی به تصویب مجدد و اجرا رسید که در سال‌های بعدی اصلاحات و تغییراتی در این قانون صورت گرفت و اکثراً نیز در این اصلاحات از اختیارات شوراها کاسته شده است.
چمران افزود: در سال گذشته اصلاحات دیگری در خصوص قانون شوراها و روستا توسط مجلس انجام شد که هنوز در شورای نگهبان به تصویب نهایی نرسیده است و هنوز مشخص نیست که پایان این دوره شورای شهر در مرداد است یا 12 شهریور. 
رئیس شورای عالی استان ها گفت: در شورای عالی طرح‌هایی ارائه شد که تعدادی از آنها به تصویب رسیده و تعدادی دیگر نیز در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است که به تصویب برسد.
وی افزود: مواردی مطرح می‌شود که شورایاری‌ها دیگر تشکیل نشود که این موضوع بسیار تعجب‌برانگیز است. 
رییس شورای عالی استان هاخاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نیز عدم تشکیل شورایاری‌ها مطرح می‌شد ولی با فشارهای مردمی انتخابات شورایاری‌ها در سطح محله و در چند روز برگزار شد.
وی درباره نحوه نظارت بر انتخابات شوراها و صلاحیت افرادی که در انتخابات پنجمین دوره شوراها کاندیدا شده‌اند، گفت: در بعضی از استان‌ها از جمله گلستان، آذربایجان  غربی و ارومیه افرادی که سال‌ها در شوراها مشغول به فعالیت بودند و رأی بالای مردم را نیز داشتند رد صلاحیت شدند که نشان می‌دهد هیأت نظارت بر اساس صلاحیت خاصی که دارد تعدادی از این افراد را رد صلاحیت کرده است.
وی افزود: البته در تهران نیز رد صلاحیت‌های گسترده‌ای را شاهد هستیم که مایه تعجب است و با توجه به اینکه از مراکز چهارگانه تأیید صلاحیت شده‌اند، ولی این افراد بر اساس سلایق سیاسی رد صلاحیت شدند و امیدواریم هر چه زودتر این مشکلات حل شود.
چمران اظهار امیدواری کرد: هیأت نظارت بر اساس مُر قانون عمل کند. بعضی از افرادی که دارای احکام قضایی هستند و یا پروند باز دارند و یا دستگیر شده‌اند، برای انتخابات شورای شهر تأیید صلاحیت شدند ولی کسانی که مشکل خاصی نداشتند فقط به دلیل اینکه در جناح دیگر بودند رد صلاحیت شدند و این نحوه نظارت حیثیت مجلس شورای اسلامی شهر تهران را زیر سؤال می‌برد و جناحی تصمیم گرفتن کار درستی نیست.
وی افزود: در حال حاضر افرادی که به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند، با نظر شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند و این هم به شورای نگهبان نقد دارند.
چمران ادامه داد: این موضوع باب شود مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد و شورا به این فکر می‌افتد که نظارتش را به جای دیگر منتقل کند.

14 هزار میلیارد تومان، بدهی دولت به شهرداری

رییس شورای عالی استانها بدهی دولت به شهرداری تهران را 14هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: شهرداری مدعی شده این رقم افزایش نیز یافته است.

مهدی چمران در نشست خبری بمناسبت روز شوراها افزود: متأسفانه حرکت دوگانه‌ای که دولت در برنامه ششم داشته، این بوده که مالیات بر ارزش افزوده که یکی از درآمد پایداری شهرداری‌ها محسوب می‌شود حذف و به بودجه دولت اضافه کرده است.
رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه لایحه مدیریت یکپارچه شهری هنوز که هنوز است در هیأت دولت گیر کرده است افزود: هیأت دولت با این طرح موافق نبوده و فعلاً متوقف است و قطعاً به این دوره دولت نیز نخواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه برای اصلاح قانون شوراها تلاش زیادی صورت گرفته گفت:نزدیک به 24 طرح به مجلس شورای اسلامی ارسال و به تصویب رسیده است. 
رییس شورای عالی استانها ادامه داد: 15 طرح دیگر نیز هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است که امیدواریم هر چه زودتر به کمیسیون‌ها ارجاع شود که مهمترین آن نیز طرح درآمدهای پایدار برای شهرداری است.
وی تصریح کرد: طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها از سال 61 مطرح بوده و منتظر هستیم که این طرح به مجلس شورای اسلامی برای تصویب برسد.
چمران گفت: متأسفانه حرکت دوگانه‌ای که دولت در برنامه ششم داشته است، این بوده که مالیات بر ارزش افزوده که یکی از درآمد پایداری شهرداری‌ها محسوب می‌شود حذف و به بودجه دولت اضافه کرده است و بر همین اساس حدود 2هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری تهران از بین رفته است و مشکلاتی را برای شهر به وجود می‌آورد.
رییس شورای اسلامی شهرتهران افزود: با توجه به اینکه درآمدهای پایدار شهر مشخص نشده است، در شهرهای کوچک حقوق کارمندان و رفتگران شهر ماه‌ها با تأخیر پرداخت می‌شود که شهرداران در این شهرها مرتباً به تهران می‌آیند تا بودجه‌ای را از شورای عالی یا وزارت کشور دریافت کنند؛‌البته شورای عالی استان‌ها ردیف بودجه‌ای برای این شهرها ندارد.
چمران یاداور شد: در حال حاضر شورای عالی استان‌ها برای دبیرخانه خود نیز جایی ندارد و مکانی نیز برای تشکیل اجلاس‌های خود ندارد چرا که مجلس قدیم در حال بازسازی و سالن‌های وزارت کشور نیز برای انتخابات پُر است در صورتی که اجلاس رسمی شورای عالی استان‌ها دومین پارلمان رسمی کشور است.
وی بدهی دولت به شهرداری تهران را 14هزار میلیارد تومان عنوان کرد وگفت: شهرداری مدعی شده این رقم افزایش نیز یافته است و هنوز دولت سهم خود را در هیچگونه از قالب‌های تهاتر و یا فروش سهام پرداخت نکرده است.بخش اعظمی از این بدهی دولت مربوط به مترو و یارانه بلیت حمل و نقل عمومی است. 
رییس شورا درباره افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی اظهار داشت: هنگامی که با رانندگان تاکسی مواجه می‌شویم آنها عنوان می‌کنند که به داد ما برسید و ما هم حقی داریم. در صحن شورای اسلامی شهر تهران افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی تصویب شد ولی فرمانداری مخالفت کرد و مجدداً شورای شهر افزایش کرایه‌ها را تصویب و به فرمانداری ارسال کرد که با پافشاری شورا این مصوبه به هیأت حل اختلاف رفت و قرار است در هفته جاری مورد بررسی و تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.
چمران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر حضور شهردار تهران در انتخابات ریاست جمهوری گفت: آیا سمت شهردار بالاتر است یا رئیس‌جمهور و یا معاون اول رئیس‌جمهور. 
وی درباره نحوه مرخصی شهردار تهران از شورا هم گفت: از سال 84 مرخصی شهردار برای اینگونه برنامه‌ها مطرح شده است و رسم بوده که مرخصی در صحن شورا مطرح نمی‌شود و به رئیس شورا درخواست مرخصی مطرح می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره عملکرد شورای چهارم شهر تهران نیز اظهار داشت: این دوره شفاف‌سازی مالی شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شد.
وی افزود: گزارش‌های حسابرسی نیز در این باره داشتیم که مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و برای سازمان بازرسی ارسال شد.
چمران با اشاره به اینکه هنوز سهم دولت در حمل و نقل عمومی پرداخت نشده است،‌گفت: مترو تهران 70 کیلومتر بوده که در حال حاضر به 300 کیلومتر افزایش یافته است.در این دوره خطوط تندرو اتوبوسرانی تشکیل شد و در حمل و نقل عمومی کمک قابل توجهی در این خصوص صورت گرفت. در دوره چهارم برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران مورد تصویب قرار گرفت.
وی درباره تاخیر افتتاح شهرکتاب نیز گفت: اتمام پروژه شهر آفتاب و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و همین طور برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب از دیگر اقدامات بود که البته باغ کتاب نیز آماده بهره‌برداری است ولی با توجه به فضای سیاسی جامعه و انتخابات افتتاح آن به تأخیر افتاده است که شائبه سیاسی و انتخاباتی نداشته باشد البته این اقدام بر عکس افتتاح‌هایی است که این روزها پشت سر هم انجام می‌شود.
چمران درباره ایمن‌سازی پاساژهای شهر تهران نیز افزود: منطقه 11 در این خصوص اقدامات خوبی را انجام داده و اخطارهای شدیدی در راستای ایمن‌سازی داده است. 
رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: روز گذشته در هنگام مناظره‌ها چند مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده بود که یکی از آنها آتش‌سوزی پاساژ مهستان بود که به سرعت مهار شد که 20 نفر نیز محبوس شده بودند و نجات یافتند.در جاده فدائیان اسلام نیز انباری آتش گرفت که حریق آن اطفاء شد.
چمران با بیان اینکه روزی 130 آتش‌سوزی و 250 حادثه در شهر تهران اتفاق می‌افتد گفت: آتش‌نشانان نسبت به اطفاء حریق اقدام می‌کنند.
رئیس شورای شهر تهران درباره واگذاری شهر آفتاب و فروشگاه‌های شهروند بانک شهر نیز گفت:‌ بر اساس کمیته‌ای که تشکیل شده واگذاری‌ها در حال بررسی است. 
وی گفت: دنبال آن هستیم تا در مورد هریک از مکان ها شهر آفتاب و شهروند سهمی به شهرداری تعلق بگیرد در مورد شهروند40درصد و در مورد نمایشگاه آفتاب 10تا20 درصد سهم شهرداری شود که اینها در حال بررسی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 631611
  • منبع: خبرگزاری صداو سیما
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.