وزیر راه و شهرسازی می گوید به دلیل همراهی مدیریت شهری با سوداگران مسکن، 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد در حالی که سیاست دولت، خانه دار شدن مسکن اولی ها و بازسازی بافت فرسوده به جای ساخت مسکن در بیابان است.

به گزارش جماران، عباس آخوندی روز چهارشنبه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه رییس جمهوری رکود را فقط در بخش مسکن می داند، افزود: بازار مسکن یکی از بازارهایی است که بیشترین دستکاری در آن شده است.
وی ادامه داد: من آمارهای سال 95 را مرتب به مردم گزارش کردم و اعتقادم بر این است که به دلیل همکاری و اعتمادی که مدیریت شهری با سوداگران داشته اند، بیش از 250 میلیارد دلار از ثروت ملی سرگردان مانده است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آخرین آمار مرکز آمار ایران در سال 95 نشان می دهد که 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که اگر هرکدام از این خانه های خالی را سرمایه ای به میزان 100 هزار دلار حساب کنیم، می شود 200 میلیارد دلار که با سیاست های اشتباه بر باد رفته است.
آخوندی با بیان اینکه این خانه ها بیشتر در مناطق شمال شهر وجود دارد، تصریح کرد: در منطقه یک تهران حدود 100 هزار پروانه ساخت واحد مسکونی صادر شده و در مناطق دیگر شهر مانند مناطق 4، 5، 22 و 2 نیز به همین شکل است که نشان می دهد این سیاست ها کاملا غلط بوده است.
وی افزود: در کشور حدود 19 میلیون بد مسکن وجود دارند که نشان می دهد که ثروت ملی ایران در جاهایی هزینه شده است که بهره وری از این ثروت حدود صفر است و نمی توانیم سیاست های دولت گذشته را ادامه دهیم؛ چون این سیاست فقط مبنی بر اتلاف منابع بوده است.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: تمام مسکن مهرهایی که در بیابان ساخته شده اند، طرفدار چندانی ندارند و بسیاری از آنها خالی مانده است؛ بنابراین سیاست ما رفتن به سمت خانه دار شدن خانه اولی ها است. یعنی سیاست پس انداز مسکن، حمایت از خانه دار شدن خانه اولی ها است.
آخوندی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم وام مسکن حدود 20 میلیون تومان بود، اظهار کرد: امروز در تهران حدود 160 میلیون تومان وام می دهیم. بنابراین قدرت خرید خانه اولی ها و کسانی که خانه نداشته اند به شدت افزایش یافته است.
وزیر شهرسازی تصریح کرد: بجای اینکه برویم در بیایان خانه بسازیم، باید این سرمایه را در بافت های فرسوده و شهری سرمایه گذاری کرد. سیاست دیگر ما این است که باید برای افرادی که واقعا احتیاج به مسکن دارند، خانه ای تهیه کرد.
آخوندی گفت: بنابراین وقتی اصلاح مسیر کنید، باید مسیر سوداگرانه که مدت ها در کشور بوده را اصلاح کرد و اصلاح مسیر کار سختی است ولی فکر می کنم در این چهارسال موفق بوده ایم.
وی همچنین درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور نیز اظهار داشت: سیاست دولت نوسازی ناوگان ایران در حوزه های هوایی، جاده و ریلی است که بسیار فرسوده بوده است؛ بنابراین برای ما امنیت مردم بسیار اهمیت دارد.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: برای گسترش سهم ایران از بازار منطقه نیاز داریم که ناوگان حمل و نقل را نوسازی کنیم و این موضوع باید انجام شود تا از مصرف سوخت بیشتر نیز بتوان جلوگیری کرد.
آخوندی تاکید کرد: در حوزه مسکن، اصلی ترین بحث، خانه دار کردن افراد فاقد مسکن است که باید آنها را هدف قرار داد نه اینکه مانند شهرداری ها سوداگری در بخش مسکن را گسترش دهیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.