معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ایران گفت: طلبکاری ما از طرف‌های مقابل بخصوص آمریکا در بدعهدهایی که کردند همیشه به قوت خود باقی است.

به گزارش جماران، سیدعباس عراقچی که ریاست ستاد پیگیری اجرای برجام را برعهده دارد، پس از پایان هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: طلبکاری ما از طرف های مقابل به خصوص آمریکا در بدعهدهایی که کردند و در تاخیر و تعللی که در اجرای برجام داشتند همیشه به قوت خود باقی است و مرتبا ما روی آن کار می کنیم و سعی می کنیم آن را اصلاح کنیم. در کمسیون امروز بحث های مفصلی در این خصوص صورت گرفته است.

عراقچی بعد از پایان این نشست سه ساعت و نیم که در هتل کوبورگ وین برگزار شد، افزود: طبیعتا ما در هر جلسه ای مواردی که از بد عهدی یا تاخیر در اجرای تعهدات طرف مقابل باشد را مطرح می کنیم. ما در طول تقریبا یک سال و نیم گذشته که از اجرای برجام می گذرد با این موانع مواجه بودیم که یکی یکی حل کردیم، خیلی از موارد رفع و اصلاح شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما عراقچی گفت: هم طرف های آمریکایی و هم طرف های اروپایی در این مدت قوانین خود را تغییر داده اند تا اجرای تعهدات و روابط اقتصادی خود را با ایران تسهیل بکنند.

رییس هیات مذاکره کننده ایران در نشست کمیسیون برجام با اشاره به اینکه در حوزه هسته ای مرور کاملی بر آخرین وضعیت موجود هم در حوزه غنی سازی و هم در حوزه تحقیق و توسعه، در بحث اراک و در بحث فردو شد، گفت: خوشبختانه در اراک تحول مثبتی که صورت گرفته این بود که یک قرارداد با چین در وین امضا شد و کمیسیون مشترک از این قرارداد بسیار استقبال کرده است.

عراقچی همچنین گفت: بحث های مفصلی درباره سایر حوزه های همکاری های صلح آمیز هسته ای، هم با اعضای پنج بعلاوه یک و هم با سایر کشورها انجام شد. سمیناری که اخیرا با اتحادیه اروپا داشته ایم در حوزه  همکاری های صلح آمیز هسته ای، سمینار بسیار خوبی بود و کمیسیون مشترک خیلی از آن تقدیر کرد و بر ادامه این گونه همکاری ها تاکید داشتند.

وی گفت که در خصوص فردو و تاسیس یک مرکز تحقیقاتی هسته ای در فردو و ایده های مختلفی که وجود داشت بررسی و قرار شد گروه های کاری و کارشناسان در قالب گروههای کاری به کارشان ادامه دهند.

عراقچی تاکید کرد که همه اعضای کمیسیون مشترک از اینکه جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش کاملا پایبند بوده و این در گزارشات آژانس مرتبا منعکس شده است ابراز خرسندی کردند. همه اعضای کمیسیون مشترک تاکید کردند بر اینکه به تعهدات خود در برجام ادامه خواهند داد و همه تاکید داشتند که لازم است تعهدات برجام در یک فضای سازنده و همراه با حسن نیت اجرا شود. اجرای موفقیت آمیز برجام مورد خواست همه است.

عراقچی در مورد درخواست ایران در خصوص خرید کیک زرد گفت: همانطور که قبلا هم گفتم یکی از امکاناتی که بعد از برجام ایجاد شده است خرید مواد هسته ای از کانال های کاملا قانونی است. از جمله این مواد، مواد اولیه است که به اورانیوم طبیعی و یا کیک زرد شناخته شده است. بیش از 360 تن کیک زرد وارد کشور شده و خریداری شده است. برای برنامه های آتی، سازمان انرژی اتمی به دنبال خرید میزان دیگری از کیک زرد بود که بحث ها در این خصوص هنوز ادامه دارد و رایزنی ها ادامه خواهد داشت. در مورد اینکه چه مقدار نیاز هست و برای چه مدت، ما کماکان به این بحث ادامه خواهیم داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.