• کدخبر: 624777
  • منبع: دیپلماسی ایرانی
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

شکایت تشکل‌های ایرانی – آمریکایی به نتیجه رسید؛

شهادت ایرانی‌ها در دادگاه علیه ترامپ

اغلب ایرانی‌ها شکایات خود را از ترس اقدامات تلاقی‌جویانه ایالات متحده با اسم مستعار پر کرده‌اند. دولت ترامپ با صدور مجوز برای شهادت زنده مخالفت کرده است.

به گزارش جماران، اقدام پرزیدنت دونالد ترامپ برای وضع ممنوعیت صدور روادید برای تعدادی از کشورهای مسلمان، باعث بروز خشمی غیرعادی و کنشگری در میان اعضای گروهی ثروتمند، به شدت تحصیلکرده و عموما بی اعتنا به سیاست در ایالات متحده شده است: ایرانی – آمریکایی ها.

حالا آن ها در دادگاه رفت و آمد می کنند و نخستین شانس برای ایراد شهادت حضوری در دادگاه علیه ممنوعیت سفر به ایالات متحده را به دست آوردند. رهبران گروه هایی که علیه طرح محدودیت سفر مبارزه می کنند از این فرصت استفاده می کنند تا جزئیات صدماتی که دستور اجرایی ترامپ ممکن است به دانشجویان، محققان پزشکی و دیگرانی که از ایران به آمریکا می آیند را علنی کنند.

شهادتی که نزد (خانم) قاضی تانیا چوتکان، قاضی دادگاه ناحیه ای ایالات متحده انجام گرفت، لحظه ای مهم نه فقط برای سرنوشت یکی از طرح های امضا شده ترامپ، بلکه برای ایرانی – آمریکایی هایی است که از قانونی که به گفته آن ها اثرات غیرمنطقی، معکوس و با ابعاد غیرمعمول بر تشکل آن ها دارد مبهوت شده اند.

سیروس مهری، وکیل حقوق مدنی که این دعوای قضایی را رهبری می کند، می گوید: "این (طرح) خنجری بر قلب من به عنوان فردی از جامعه ایرانی آمریکایی بود. من واقعا این طرح را نقطه جوش این جامعه دور از وطن دیدم، بیش از نیم میلیون آدم قدرتمند که کارهای بسیاری برای مشارکت در این کشور انجام داده اند و حالا با خطری این چنینی مواجه شده اند که بالقوه آن ها را گوشت قربانی کرده است."

یک بخش اصلی از دستور اجرایی اخیر ترامپ با هدف محدود کردن مهاجرت قانونی این بود که صدور ویزای ایالات متحده به شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سوریه، سودان و یمن موقتا متوقف شود. بر اساس آمار وزارت خارجه ایالات متحده طی دو سال اخیر بیش از نصف ویزاهای صادر شده برای شهروندان این شش کشور برای پاسپورت های ایرانی بوده است.

ممنوعیت صدور ویزا اینک با دستور دادگاه هایی در مریلند و هاوایی متوقف شده است، این دادگاه ها دستور اجرایی ترامپ – که بررسی درخواست های پناهندگی را متوقف می کند - را به دلیل آلوده شدن به تعصبات ضد مسلمانان خلاف قانون اساسی ایالات متحده تشخیص دادند. هر دو تصمیم در مرحله تجدیدنظرخواهی است.

این هفته دو شکایت مرتبط با ایران مطرح شد. یکی از آن ها در ماه فوریه توسط گروه های حقوقی، از جمله شورای ملی ایرانی آمریکایی و اتحادیه مصالح عمومی ایرانی آمریکا، تنظیم شده بود.

شاکیان شامل زنانی هستند که می خواهند در ایالات متحده ازدواج کنند و سعی دارند پدر و مادر خود را از ایران به آمریکا بیاورند، یا محققان پزشکی که نگران هستند اگر به ایران بروند نتوانند به آمریکا باز گردند، و اعضای جامعه همجنسگرایان که به دنبال قوانین ضد همجنسگرایی خواستار پناهنگی هستند. اغلب آن ها شکایات خود را از ترس اقدامات تلاقی جویانه ایالات متحده با اسم مستعار پر کرده اند. دولت ترامپ با صدور مجوز برای شهادت زنده مخالفت کرده و می گوید اقامه دعوای مکتوب کافی است.

شکایت دوم ماه گذشته توسط انجمن مسلمانان جهان مطرح شد، گروهی مسلمان و شیعه که با وکلای مدافع مسلمان، مرکز قانون فقه در جنوب و گروه های دیگر هماهنگ هستند. این گروه استدلالش این است که دستور ترامپ به طور ویژه تاثیری وخیم بر مسلمانان شیعه می گذارد چرا که بسیاری از روحانیون و پژوهشگران برجسته این شاخه از اسلام در ایران مستقر هستند.

ترامپ ممنوعیت صدور ویزا را به عنوان ابزار حفظ امنیت ملی با هدف دور نگه داشتن تروریست های بالقوه، به ویژه آن هایی که تحت استخدام گروه هایی همچون داعش قرار دارند، وضع کرده است. ایران از آنجا هدف این دستور اجرایی قرار گرفته است که ایالات متحده آن را به دلایلی همچون حمایت از حزب الله، گروه شبه نظامی مستقر در لبنان که مقصر بمبگذاری در سفارت ایالات متحده در بیروت در سال 1983 شناخته می شود، به عنوان یک دولت حامی تروریست معرفی می کند.

ماه گذشته، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه گفته بود:" این کشور خودش را نشان داده است...قادر به صدور تروریست ها و تروریسم به آن سوی مرزها."

از آنجا که اغلب ایرانی ها شیعه مذهب هستند، خودشان هدف کشته شدن توسط گروه های افراط گرای سنی مذهب، همچون داعش قرار دارند. در حقیقت، شبه نظامیان تحت حمایت ایران در کنار نیروهای عراقی تحت پشتیبانی ایالات متحده برای عقب راندن داعش جنگیده اند.

الهام خاتمی، مدیر توسعه شورای ملی ایرانی آمریکایی می گوید: "در چشم ما، این طرح ذاتا نوعی از مجازات دسته جمعی مردم و حکومت ایران است. بیش از همه به نفع حاکمیت ایران است که بگوید ایالات متحده قصد ندارد با ایرانی ها رفتاری را داشته باشد که با دیگران دارد."

جیمز جفری، سفیر سابق ایالات متحده در عراق و ترکیه، می گوید برخی محدودیت ها بر حکومت ایران منطقی است، اما با اعمال ممنوعیت برای ایرانی هایی که آرزو دارند به ایالات متحده بیایند مخالف است: " این کار اصلا با عقل جور در نمی آید."

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 624777
  • منبع: دیپلماسی ایرانی
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.