«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در نخستین مصاحبه خود پس از همه پرسی قانون اساسی که با اختلاف آرای نزدیک به سرانجام رسید، این پیروزی را گامی در چارچوب دمکراسی دانست و تصریح کرد: اهمیتی ندارد که شما بازی را با چه نتیجه ای برده باشید؛ اینجا هم مثل فوتبال، هدف نهایی تنها پیروزی است.

به گزارش جماران، وی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری سی.ان.ان در پاسخ به سوالی درباره افزایش اختیارات خود پس از همه پرسی روز یکشنبه گفت : موضوع درباره من نیست. من هم یک انسان فانی هستم و ممکن است هر لحظه بمیرم. این سیستم جدید نماینده یک مجموعه تغییرات و یک دگرگونی در تاریخ دمکراتیک ترکیه است.
وی با رد اظهارات برخی تحلیلگران مبنی بر اینکه تغییر نظام پارلمانی به ریاستی می تواند زمینه ساز ایجاد یک دیکتاتوری در ترکیه شود، گفت : جایی که دیکتاتوری باشد، دیگر نیازی به نظام ریاستی هم ندارید. ما اینجا در ترکیه صندوق رای داریم و دمکراسی قدرت خود را از مردم می گیرد. این همان چیزی است که ما به آن خواست ملی می گوییم.
گرچه موافقان تغییر قانون اساسی ترکیه تنها با اختلاف آرای کمتر از سه درصد در همه پرسی روز یکشنبه به پیروزی رسیدند، اردوغان آن را یک پیروزی تمام عیار دانست و گفت : اهمیتی ندارد که شما بازی را با چه نتیجه ای برده باشید؛ اینجا هم مثل فوتبال، هدف نهایی تنها پیروزی است.
رئیس جمهوری ترکیه در بخشی از صحبت های خود به انتقاد از سیاست های کشورهای اروپایی پرداخت و گفت : آنها 54 سال است که ما را پشت درهای بسته اتحادیه اروپا نگه داشته اند. این از نقطه نظر روابط سیاسی قابل تحمل نیست. 
وی افزود: ما سخت تلاش کرده ایم که به تمامی شرایط اتحادیه اروپا عمل کنیم. اتحادیه اروپا اما به وعده های خود عمل نکرده است. آنها باید به تعهدات خود پایبند باشند.
اردوغان افزود : اگر آنها به تعهدات خود پایبند باشند، آنگاه می توانیم به بحث بنشینیم و ببینیم که چه گام هایی باید (برای الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا) برداشته شود.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به تماس تلفنی و تبریک «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از پیروزی وی در همه پرسی گفت : بهتر است که ما با هم نشستی رو در رو داشته باشیم و برای توسعه روابط اقدام کنیم.
اردوغان در پاسخ به این سوال که آیا آنکارا و واشنگتن از دیدگاه او می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند گفت : راهبرد رئیس جمهوری ترامپ در این زمینه ها مایه خوشحالی است. ترکیه و آمریکا در کنار یکدیگر می توانند مشکلات مهمی را حل کنند؛ در این خصوص هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.
مردم ترکیه روز یکشنبه با 51.4 درصد رای مثبت، به تغییر 18 بند قانون اساسی این کشور 'آری' گفتند. 
این تغییرات با الغای مقام نخست وزیری، افزایش کرسی های پارلمانی و برخی اصلاحات در هیات عالی قضایی ترکیه همراه است و اختیارات بسیاری از جمله انتصاب و عزل وزیران، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام را در اختیار رئیس جمهوری قرار می دهد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.