محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پایان سفر یک روزه به گرجستان و مذاکره با بلندپایه ترین مقام های این کشور، عصر سه شنبه برای دیدار وگفت وگو با مقام های قرقیزستان از تفلیس راهی شهر بیشکک شد.

 

به گزارش جماران، ظریف که پس از پایان مذاکرات با مقام های بلندپایه ترکمنستان در عشق آباد، دیشب وارد تفلیس شد، امروز در نخستین برنامه کاری با میخائیل جانلیدزه همتای گرجی خود در باره روابط دوجانبه و راهکارهای گسترش آن دیدار و گفت وگو کرد. 
مذاکره با گئورگی مارگولاشویلی رئیس جمهوری، ایراکلی کوباخیدزه رئیس پارلمان، گئورگی کویریکاشویلی نخست وزیر، گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، حضور در همایش مشترک اقتصادی دو کشور، شرکت در ضیافت رسمی نهار وزیر خارجه گرجستان و همچنین ادای احترام به قهرمان ملی از دیگر برنامه های کاری ظریف در تفلیس بود. 
در این دیدارها و مذاکرات در باره توسعه روابط ایران و گرجستان در حوزه های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی، بانکی، کشاورزی، تبادل زندانی ها و راهگذر ترانزیتی خلیج فارس- دریای سیاه گفت وگو شد. 
گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا مانند دیگر جمهوری سابق شوروی استقلال یافته پس از فروپاشی با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق هم با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است. 
گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی یکی از کشورهایی است که از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به منطقه آسیای میانه و قفقاز سفر کرده است.
یک هیات اقتصادی و صنعتی از بخش های دولتی و خصوصی که وزیر امور خارجه ایران را در این سفر همراهی می کنند، فردا نیز در قرقیزستان برای توسعه همکاری ها با همتایان خود رایزنی خواهند کرد. 
جمهوری قِرقیزستان ایستگاه پایانی سفر ظریف با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی بیشکک مانند 15 جمهوری سابق شوروی پس از فروپاشی استقلال یافت.
این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.
ظریف دیروز نیز در ترکمنستان با مقام های ارشد این کشور از جمله قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت وگو کرد که حدود دو ساعت طول کشید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.