سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیدار یکی از مقامات کنگره آمریکا با سرکرده منافقین گفت: این کار خطایی بوده که باید دولت آمریکا مانند دیگر خطاهایش که در منطقه انجام داده تاوان آن را پس دهد.

به گزارش جماران ، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه با رسانه ها ادامه داد: این نوع تماس ها تماس جدیدی نیست و عمدتا مقامات آمریکایی نشان داده اند که در دهه های اخیر نتوانسته اند از رفتارهای خود عبرت بگیرند و با سیاست های غلط و رفتارهای ناپسند در توسعه و گسترش تروریسم در منطقه تلاش کرده اند که این تماس هم در راستای همین زمینه است.
وی ادامه داد: حتی با تغییر حاکمیت در آمریکا نیز نشان داده شد که نگاه توسعه تروریسم در منطقه وجود داشته و این خطایی است که باید دولت آمریکا مانند دیگر خطاها تاوان آن را پس دهد.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره گفت وگوی وزیر امورخارجه با وزیر امورخارجه مصر بعد از عملیات تروریستی در این کشور گفت: در موضع گیری که ما داشتیم و در تماس ظریف با همتای مصری مراتب تسلیت مردم ایران را ابلاغ کردیم و پیرامون مسائل مورد علاقه دو کشور نیز صحبت شد.
قاسمی تصریح کرد: حادثه مصر حادثه تلخی بود و باید سریع محکوم می شد چون تروریست ها این بار با هدف قراردادن مراکز دینی و کلیساها برای ایجاد فاصله و تضادهای دینی و مذهبی اقدام کرده اند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ضرورت ایجاب می کرد که اقدام جدی و فوری برای مبارزه با تروریسم بیش از گذشته انجام شود و تماس ظریف با همتای مصری نیز به سرعت انجام شد.

**انگلیس به تعهدات خود در برجام عمل کند
قاسمی در پاسخ به این سوال که ایران و کشورهای 1+5، پنجم اردیبهشت در وین جلسه خواهند داشت و یکی از بحث های مطرح مخالفت انگلستان با برنامه خرید 950 تن کیک زرد توسط ایران از قزاقستان است، دستگاه دیپلماسی چه تدابیری برای این موضوع اندیشیده اید؟ گفت: کمیسیون مشترک مرجع طرح مسائل و اقداماتی است که در حوزه برجام خواهد بود.
وی ادامه داد: انگلیس در این خصوص بدعهدی و بداخلاقی خود را داشته و مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم دولت انگلیس به تعهدات خود در برجام توجه داشته، بتواند برگردد و تعهدات خود را در این خصوص این محموله اجرا کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: آن ها باید متوجه شوند خلاف برجام حرکت می کنند و باید به تفاهمات و توافقات مجموعه کشورها بازگردند و این مشکل را از سر راه بردارند.

**تبلیغات رسانه های خارجی علیه انتخابات ایران زحمتی بیهوده است
خبرنگاری پرسید: با توجه به قرار داشتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، برخی رسانه های خارجی سیاست القای قطبی شدن انتخابات را در پیش گرفته اند و به دنبال کم رنگ کردن حضور مردم هستند. دستگاه دیپلماسی این القائات سیاسی خارجی را چگونه ارزیابی می کند؟ 
قاسمی گفت: ملت ایران نشان داده اند طی دهه های گذشته در بزنگاه تاریخی و لحظات حساس و انتخابات آنچه را به نفع کشور می دانند، پیروی و دنبال می کنند و فضا سازی رسانه های بیگانه و دولت های خارجی در کمرنگ کردن حضور مردم تاثیر نداشته است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: تبلیغات آن ها تاثیری نخواهد داشت و نوعی زحمت بیهوده است. مردم آنچه صلاح خود می دانند پیروی کرده و به راه خود در پویشی در توسعه و سازندگی کشور ادامه خواهند داد.

**اقدامات آمریکا در منطقه، پاسخ به مشکلات داخلی آمریکاست
قاسمی در پاسخ به اینکه در هفته های اخیر شاهد برخی تحرکات آمریکا در اطراف کشورمان بودیم و رییس سازمان سیا اعلام کرده این اقدامات گوشه ای از حملات ایران است، آیا باید نگران باشیم یا احتمال رودرویی وجود دارد؟ اظهار کرد: به نظر می رسد اقدامات آمریکا بیش از آنکه معنای نظامی داشته یا آثار نظامی آن اثر بخش باشد، نوعی سردرگمی و پاسخ به مشکلات داخلی آمریکا است.
وی اضافه کرد: این قبیل اقدامات به دلیل ناکامی درون کشور آمریکا است که ناچار بودند برای ایجاد اجماع حداقلی و پیام به همپیمانانشان در منطقه برخی اقدامات غلط را در شکل نظامی سامان دهند و نهایتا این اقدامات در ادامه به ضرر امریکا تمام خواهد شد ولی آثار نظامی نخواهد داشت.
این مقام دستگاه دیپلماسی افزود: چه اقدامی که غیرقانونی در سوریه اتفاق افتاد و هم آن چه که در افغانستان صورت پذیرفت، تناسبی با مسائل ندارد. انداختن بمب 10 تنی معنای نظامی ندارد چرا که شبکه القاعده و داعش در افغانستان در حدی نیست که نیازمند این بمب باشد.
قاسمی ادامه داد: از دیدگاه دیگر می توان چنین بیان کرد که این قبیل اقدامات در واکنش به افکار عمومی جهان و حمایت آمریکا از تروریسم در سوریه بود که باعث تغییر بالانس و توازنی شد که در سوریه وجود داشت. در افغانستان نیز برای مقابله با تروریسم دست به اقدامی زد که توجیهی ندارد.
وی در پاسخ به این که آیا این قبیل اقدامات معناسی سیاسی دارد یا خیر؟ اضافه کرد: فکر می کنم می شود تعبیر کرد که اهداف سیاسی این بحث طراحی شده باشد ولی عملا وضعیت منطقه سوریه و افغانستان در طول سالیان گذشته نشان داده که نه در سوریه و در افغانستان نیازمند راهکار نظامی نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: بحران سوریه کمتر از افغانستان است. افغانستان بعد از این همه حضور نظامی نشان داد که راه حل نظامی پاسخگو نیست و این کشورها نیازمند راهکارهای اساسی هستند. باید در چارچوب اجماع جهانی و مشارکت همسایگان و دولت های منطقه و مردم کشورها راهکار و نتایج لازم حاصل شود.
قاسمی تصریح کرد: در نهایت این قبیل اقدامات را بیشتر یک ژست می دانیم که شاید به خاطر برخی مسائل داخلی آمریکا و برخی نشان دادن حضور آمریکا در منطقه به هپیمانانشان باشد. نمی توان پذیرفت که علائم سیاسی جدی در منطقه برای سوریه یا حتی افغانستان داشته باشد.
** تبادل زندانیان بین ایران و ترکمنستان
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دلایل اجرایی نشدن استرداد زندانیان بین ایران و ترکمنستان گفت: به هر حال مصوبات جای خود را دارد و اجرا در حوزه روابط خارجی جای خود را دارد. موضوع روی میز کنسولی وزارت امور خارجه است.
قاسمی افزود: امیدواریم در سفر آقای دکتر ظریف به ترکمنستان بتوانند گره ای از مشکل را باز کنند و شاهد باشیم که این روند پیچیده که تا حدی طولانی هم شده در کوتاه مدت به نتیجه برسد.

**روابط سازنده و متوازن به همسایگان
وی در پاسخ به اینکه سه ماه پیش وزیر خارجه کویت پیام امیر این کشور را به ایران آورد و سفری نیز رییس جمهوری کشورمان به کویت داشتند ولی آنچنان شاهد مناسبات منطقه ای و تحولی در خصوص روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نبودیم؛ گفت: نگاه ما به همسایگان، روابط سازنده و متوازن است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما روابط خود را با همه کشورها داریم و مذاکره می کنیم، تنها با یکی دو کشور مشکلات بیشتری داریم که امیدواریم با واقع نگری که در آن ها پیدا می شود، وضعیت بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس در مسیر بهتر و مثبت تری قرار گیرد تا بتوانیم مجموعا در صلح و ثبات منطقه به صورت مشترک تلاش جدی و کافی داشته باشیم.

**دولت در منطقه شوشای آذربایجان حضور ندارد
وی درباره مسایل پیش آمده در موضوع مرمت مسجد شوشا در قره باغ و خبر احضار سفیر ایران گفت: موضع کشور ما و دولت روشن است و در منطقه شوشا حضور ندارد و اقدامی را انجام نداده است، شاید شرکت هایی به اسم ایران در آنجا کار می کنند. بنابراین نظر خاصی ندارم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: درباره احضار سفیرمان در باکو چنین خبری را دریافت نکرده ام.

** پارس جنوبی بزرگترین پروژه در تاریخ ایران
قاسمی در پاسخ به اینکه روز گذشته شاهد حضور وزیر خارجه در افتتاح پروژه های پارس جنوبی بودیم که برخی رسانه ها مدعی تبلیغاتی بودن آن شدند، نظر وزارت خارجه چیست؟ گفت: این بستگی به نگاه رسانه ها دارد که هر سازندگی، تولید و اقدامی که در هر جای دنیا صورت می گیرد به آن تبلیغاتی گفته شود.
وی اضافه کرد: واقعیت این است که روز گذشته اقدام مثبت و بزرگی در کشور اتفاق اقتاد و یکی از بزرگترین پروژه ها در تاریخ ایران به بهره برداری رسید که امیدواریم آثار پربرکتی برای مردم آن منطقه و کل ایران داشته باشد و ما را در حوزه اقتصادی در جایگاه بلندتری قرار دهد.

**حادثه سوریه مشکوک است/کمیته حقیقت یاب را ما مطرح کردیم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اینکه پس از حادثه حمله شیمیایی در سوریه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد ولی بیشتر این واکنش به حمله یک جانبه آمریکا بود که باعث شد در برخی رسانه های اروپایی گفته شود که ایران مواضعش مشخص نیست که دولت سوریه این کار را کرده است یا خیر، بهتر نبود واکنش کشورمان مستقیم صورت می گرفت، گفت: ما سخنگوی هیچ دولتی نیستیم و روابط خوبی با سوریه داریم.
قاسمی افزود: ما مواضع خود را درباره حادثه ای که در سوریه اتفاق افتاد به طور شفاف اعلام کردیم؛ آن را با شدت محکوم کردیم و برای نخستین بار مساله کمیته حقیقت یاب بین المللی را مطرح کردیم.
وی ادامه داد: این موضوع را با جدیت تمام در سطح کشورهای دیگر مطرح کردیم و با همسایگان و سوریه در این زمینه به تفاهم رسیدیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: حادثه سوریه مشکوک است چرا که از سالیان پیش دولت و کشور سوریه توسط سازمان ملل از داشتن سلاح های شیمیایی منع شده بودند و در آن کشور خلع سلاح اتفاق افتاده بود و این موضوع بقدری روشن بود که شاید به صراحت بیان نیازی نداشت.
قاسمی گفت: آنچه مشهود بود این است که اگر چه دولت سوریه خلع سلاح شده بود ولی دسترسی گروه های تروریستی به این منابع از طریق برخی کشورهای منطقه از قبل وجود داشت که بتوانند سلاح های خاصی را وارد سوریه کنند.
وی افزود: لذا به جای اینکه یک طرفه موضع گیری کنیم این مسئله را به کمیته حقیقت یاب احاله کردیم و روشن بود که سوریه خلع سلاح شده و تحت نظارت سازمان ملل است. اگر چیزی وجود داشته باید در منابع دیگر و نزد دیگران جستجو کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران معتقد است ایران برای نقض برجام پیش قدم نخواهد بود و می گوید: هر فردی که در راس دولت دوازدهم قرار گیرد، باید برجام را ادامه دهد و اجرا کند.

به گزارش جماران، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری خود درباره اظهارات دکتر روحانی به هنگام ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به هووهای برجام افزود: این سوالی است که پاسخ آنرا باید سخنگویان ریاست جمهوری و دولت بدهند، زیرا این موارد درباره مسایل داخلی است و من ورود نمی کنم.
وی اظهار داشت: اما در بعد خارجی، در بیانیه پایانی G7 درباره تعهد همه کشورها به برجام تاکید شد زیرا برجام تفاهم نامه بین المللی است و ایران هرگز پیش قدم نقض برجام نخواهد بود.
قاسمی برجام را نتیجه عزم و اراده ملی دانست و خاطر نشان کرد: هر فرد و دولتی در ایران که در راس حاکمیت و دولت قرار گیرد باید برجام را اجرا و ادامه دهد ولی ما هرگز پیش قدم نقض برجام نیستیم مگر اینکه دیگران به تعهدات خود عمل نکنند.

**نظر مردم ترکیه برای ما محترم است
وی در پاسخ به سوالی درباره رفراندوم اخیر در ترکیه و تاثیرات آن بر منطقه اظهار کرد: بحث رفراندوم در ترکیه موضوع داخلی کشور همسایه است. هر آنچه اتفاق افتاده و خواهد افتاد به دولت و ملت ترکیه مربوط خواهد بود و هرآنچه مردم ترکیه، رای دهند برای ما محترم است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تاثیر نتیجه آن بر منطقه نیز خاطر نشان کرد: باید منتظر ماند و صبر کرد ولی امیدوارم به صلح، ثبات، امنیت و ایجاد اجماع در ترکیه کمک کند. چون هنوز آثار و نتایج این رفراندوم ادامه دارد، باید صبر کرد و درباره نتایج آن عجله نشود.
قاسمی درباره تشکیل اتاق مشترک نظامی در سوریه میان ایران و روسیه نیز اظهار داشت: بحث همکاری ایران، روسیه و سوریه موضوع جدیدی نیست و از مدتها قبل همکاری گسترده ای بین سه کشور وجود داشته است.
وی با بیان اینکه همکاری، رایزنی و نشست های مکرر میان سه کشور همواره منظم بوده و ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: در حوزه نظامی نیز این نشست ها مسبوق به سابقه بوده و ادامه خواهد داشت که براساس ضرورت و نیازهای سوریه می تواند در سطوح و مقاطع مختلف تشدید و یا کاهش یابد.
این مقام وزارت امور خارجه گفت: اصل داستان همکاری ایران و روسیه درباره سوریه قدیمی است و تا رسیدن به صلح جامع و تشدید آتش بس در سوریه می تواند ادامه یابد.

**بر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق پا می فشاریم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره استقلال کردستان عراق نیز گفت: سیاست ایران درباره کشور همسایه، عراق مشخص است و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق برای ما مهم است و بر آن پای خواهیم فشرد.
قاسمی افزود: همه اقوام و مذاهب که در عراق زندگی می کنند باید در چارچوب حاکمیت ملی و قانون اساسی بتوانند زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و با هر اقدامی که بخواهد پرچم استقلال یا تجزیه در کشورهای منطقه را بلند کند، مخالفیم و از کیان و تمامیت ارضی عراق به شدت حمایت می کنیم.

**مباحث مربوط به دسترسی پول ایران در عمان خاتمه یافت
وی همچنین درباره آخرین اقدامات انجام شده برای دسترسی به پول های ایران در عمان نیز گفت: این موضوعی فنی بوده که بخشی از وجوهاتی که درجای دیگری بود، بخشی از آن وجوهات به جای دیگری منتقل شد و برای برداشت آن بحث فنی وجود داشت.
وی اظهار داشت: طی ماههای گذشته میان هیات های بانکی، فنی و سیاسی صحبت هایی انجام شدد و فکر می کنم که این موضوع خاتمه یافته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: در چارچوب مشخصی بین مقامات دو کشور و تیم فنی درباره چگونگی بازگشت وجوهات به کشورمان بحث و مشخص شده است و ابهامی درباره آن وجود ندارد.

**دولت اردن متعهد به بازداشت و مجازات اهانت کنندگان به آیت الله سیستانی شد
وی همچنین درباره توهین به آیت الله سیستانی در اردن و نظر وزارت خارجه در این زمینه اظهار داشت: تا جایی که اطلاع داریم توسط دولت عراق، کاردار اردن در بغداد به وزارت خارجه این کشور احضار شده است و مطابق آن وزیر خارجه اردن نیز در تماس تلفنی با آقای جعفری توضیحاتی داده است.
قاسمی خاطر نشان کرد: افرادی به صورت بسیار محدود با هدفی مشخص دست به اقدام زشتی زدند و نهایتا دولت اردن متعهد به بازداشت و مجازات مسببین شده و ما نیز منتظر عملکرد دولت اردن هستیم.

**تا انتهای دولت یازدهم برنامه های وزارت خارجه تغییر نمی کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری که آیا با توجه به نزدیکی زمان انتخابات تغییری در برنامه های وزارت خارجه و وزیر رخ خواهد داد، اظهار داشت: آقای ظریف و وزارت خارجه برنامه های خود را تا انتهای دولت یازدهم ادامه خواهند داد و هیچ تغییری در برنامه های خود نخواهند داشت.

**اجلاس آینده آستانه اتفاقی قابل اعتنایی است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به برگزاری اجلاس آستانه 4 در 13 یا 14 اردیبهشت ماه امسال گفت: این اجلاس قابل اعتنا و مهم است.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست اخیر وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه در مسکو و این که آیا شاهد پایان عملکرد ترکیه درباره سوریه خواهیم بود یا خیر؟ افزود: نشست مسکو یک ضرورت خاص زمانی خود را داشت.
وی تصریح کرد: بعد از حوادث تلخ اخیر در سوریه و حادثه مشکوک و غیرمترقبه شیمیایی، حمله یکجانبه و غیرقانونی آمریکا لازم بود که این نشست انجام و درباره آخرین اتفاقات بحث و تعاملی بین بازیگران اصلی در سوریه انجام شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: شخص آقای ظریف تماس های مکرری با همتایان خود در سراسر جهان داشت و دیدارهایی با لاوروف و ولید معلم در مسکو برگزار شد. در کنار دیدارهای سه جانبه، دیدارهای دو جانبه نیز انجام شد و آخرین پیگیری ها درباره سفر اخیر رییس جمهوری به روسیه نیز صورت گرفت.
قاسمی تصریح کرد: دیداری دوجانبه با وزیر خارجه سوریه نیز برگزار شد که در آن تفاهم هایی صورت گرفت و تاکید شد که کمیته ای حقیقت یاب از نزدیک محلی که در آن سلاح شیمیایی وجود داشته را مورد بررسی قرار دهد.این موضوعی بود که سه کشور برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده بر آن تاکید کردند.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: بحث حضور ترکیه در این نشست سه جانبه مطرح نبود و درچارچوب رایزنی های سه کشور در حوزه های نظامی و سیاسی بوده است. فقط حضور ترکیه در نشست آستانه خواهد بود و رایزنی های ما در آنجا ادامه دارد .
قاسمی تاکید کرد: طی روزهای آینده در تهران نیز نشستی یک روزه در سطح کارشناسان اجلاس آستانه برگزار خواهد شد تا راهکارهایی برای آتش بس در سوریه اتخاذ کنند. هیات هایی از سوریه و ترکیه نیز در این نشست حضور خوهند داشت و امیدوارم تاثیرات خود را داشته باشد.
وی اجلاس احتمالی بعدی در آستانه را 13 و 14 اردیبهشت ماه اعلام کرد و افزود: نشست مهم و قابل اعتنایی خواهد بود و با توجه به تحولات اخیر، تاثیرات مثبتی را ایجاد خواهد کرد.

**نظر ایران درباره سرزمین های اشغالی شفاف است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره به رسمیت شناختن قدس غربی توسط روسیه به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اظهار داشت: مواضع ما درباره فلسطین روشن است و این کشور تحت اشغال است. جایی که اشغال است نقطه به نقطه آن فرقی ندارد.
قاسمی با ابراز امیدواری نسبت به آزادی فلسطین و تاسیس کشوری با پایتختی قدس شریف، اظهار داشت: آنچه توسط دیگران مطرح می شود، نقطه نظرات فردی خود آنها است و باید از خودشان سوال شود که این موضع چگونه گرفته شده است. آنچه به ایران مربوط است، نظری کاملا شفاف و روشن است.
 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.