پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران؛

بنیاد شهید در دولت یازدهم 64 هزار شغل ایجاد کرد

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ایجاد حدود 64 هزار شغل از سال 92 تاکنون و در زمان فعالیت دولت یازدهم یکی از فعالیت های مهم بنیادشهید بوده است.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی شهیدی  افزود: طی سال های 1392 تا 1395 تعداد 36 هزار و 515 تن از طریق استخدام در دستگاه های دولتی و غیر دولتی و 27 هزار و 585 تن از طریق خوداشتغالی و کارآفرینی و در مجموع بیش از 64 هزار فرصت شغلی برای فرزندان شاهد و ایثارگر ایجاد شد.
وی تصریح کرد: همچنین برای حمایت از فرزندان شاهد و ایثارگر، صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران در اسفندماه سال 95 به منظور اعطای تسهیلات به فرزندان راه اندازی شد و تاکنون اقدامات خوبی از سوی این صندوق انجام شده است.

** پرداخت مطالبات ایثارگران
شهیدی همچنین با اشاره به پرداخت مطالبات ایثارگران گفت: با برنامه ریزی های انجام شده بنیاد شهید و امور ایثارگران، معوقات سال های 1376 تا 1390را که بیش از سه هزار و 850 میلیارد تومان است‌ در دولت تدبیر و امید پرداخت شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین پس از سال ها، پاداش بازنشستگی شهدا مربوط به سال 1394و ذخیره مرخصی شهدای غیر شاغل مربوط به همین سال به طور کامل پرداخت شد تا به دیون تبدیل نشود.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: از ابتدای سال 1395 نیز مطالبات ایثارگران مرتبط به سال 1391 که حدود مبلغ 536 میلیارد تومان است، پرداخت شد و معوقه سال های 1392 و 1393 نیز به زودی پرداخت خواهد شد.
شهیدی اضافه کرد: همچنین در زمان حاضر بیش از 80 درصد مواد و احکام قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به مرحله اجرا رسیده است و اجرای بقیه آن نیز در دستور کار قرار دارد، 20 درصد باقی مانده مستلزم تصویب آیین نامه و تامین بودجه و بار مالی آن است که تلاش برای تصویب و اجرای آن در حال انجام است.
وی تشکیل دبیرخانه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از دیگر برنامه های بنیادشهید در دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: براساس ماده 63 قانون جامع شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به منظور استفاده از تمام ظرفیت های نظام برای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نهادینه کردن آن و زنده نگه داشتن یاد شهیدان در دولت تدبیر و امید این شورا تشکیل شد.
شهیدی همچنین درباره شناساندن روز شهید به مردم گفت:از سال 1383 که 22 اسفندماه به عنوان روز بزرگداشت شهدا در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شد تا سال 1392 به این موضوع به صورت جدی پرداخته نشد، اما در دولت یازدهم به طرق مختلف جهت اطلاع رسانی و بزرگداشت این روز اقدام شد.
وی تصریح کرد: براساس نظرسنجی های انجام شده قبل و بعد از برگزاری مراسم مرتبط با روز شهید، شناخت و آگاهی مردم از روز شهید قبل از سال 1392 ، یک درصد، در سال 1392 پس از اجرای اولین سال مراسم به 17 درصد، در سال 1393 حدود 6 / 34 درصد بود اما این میزان برای سال 1394 به بیش از 44 درصد رسید و در سال 1395 به حدود 50 درصد رسیده است.

**400 هزار دیدار با خانواده ایثارگران در سال 
نماینده ولی فقیه در بنیادشهید و امور ایثارگران به موضوع طرح سپاس از ایثارگران نیز اشاره کرد و گفت: به طور متوسط سالانه نزدیک به 400 هزار دیدار، توسط مسئولان بنیاد شهید و سایر دستگاه های اجرایی با خانواده ایثارگران صورت می گیرد و برابر ارزیابی انجام شده 82 درصد ایثارگران از این دیدارها رضایت داشته اند.

**ساماندهی گلزار شهدا
وی ساماندهی گلزار شهدا را از دیگر برنامه های بنیادشهید بیان کرد و افزود: تاکنون از مجموعه 19 هزار و 751 شهدا شامل 209 هزار و 22 مزار منور شهید، حدود 13 هزار گلزار مشتمل بر 142 هزار و 670 مزار ساماندهی شده است ضمنا در طول سه سال گذشته 2 هزار و 617 گلزار شامل 29 هزار و 958 مزار ساماندهی شد و بقیه در دست بررسی و اجراست.

**تامین مسکن ایثارگران 
شهیدی، کمک به تامین مسکن ایثارگران را از دیگر برنامه های بنیادشهید بیان کرد و افزود: طی سال های 92 تا 94 حدود 126 هزار ایثارگر، تسهیلات مسکن ( وام بانکی ساخت و خرید مسکن ) و 12 هزار و 760 مورد واگذاری زمین و یا پرداخت سهم ریالی زمین به ایثارگران واجد شرایط واگذار و یا پرداخت شد.
رئیس بنیادشهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد:همچنین از محل سایر منابع تعداد 13 هزار و 700 ایثارگر، کمک های بلاعوض تامین مسکن نیز استفاده کردند.

**توسعه و تکمیل مراکز فرهنگی و توانبخشی 
وی توسعه و تکمیل مراکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی را از دیگر برنامه های بنیاد شهید در دولت یازدهم بیان کرد و افزود: ایجاد 22 مرکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی در سراسر کشور و ادامه ساخت آن در تمام استان ها نیز از دیگر برنامه های بنیاد شهید است که در این مراکز سعی شد به نیازهای فرهنگی، ورزشی، درمانی، توانبخشی ایثارگران پاسخ داده شود.
وی خاطرنشان کرد: در این دولت، تصمیم گرفته شد سرعت کار ساخت و بهره‌ برداری از مجتمع ‌ها افزایش یابد که در همین رابطه تاکنون بیش از 500 میلیارد تومان هزینه انجام شده است.

**بیمه همگانی برای ایثارگران 
وی به موضوع بیمه درمان همگانی و تکمیلی ایثارگران در دولت تدبیر و امید اشاره خاطرنشان کرد: تعداد 760 هزار ایثارگر و افراد تحت تکفل آنان که تحت پوشش بیمه دستگاهی نیستند از طریق سازمان بیمه سلامت تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفتند.
رئیس بنیاد شهید ادامه داد: همچنین تعداد یک میلیون و 700 هزار ایثارگر و افراد تحت تکفل آنان اعم از شاغل و بازنشسته و غیر شاغل نیز تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند و هزینه های درمانی ایثارگران به این ترتیب با توجه به مفاد قراردادهای موجود به صورت رایگان انجام می شود.

**حضور 98 تیم پزشکی خارجی طی سه سال 
وی به جذب پزشکان متخصص خارجی به جای اعزام جانبازان به خارج از کشور به تعداد 98 تیم پزشکی خارجی طی سه سال گذشته به ایران اشاره کرد و گفت: در این میان ، بیش از 2 هزار و 691 جانباز، ویزیت شدند و 525 تن نیز تحت عمل جراحی قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: طی همین مدت 38 تن از جانبازان (با 28 تن، همراه ) برای طی مراحل تکمیل درمان به خارج از کشور اعزام شدند.
شهیدی پایش سلامت ایثارگران را از دیگر برنامه های بنیادشهید در دولت یازدهم بیان کرد و اظهار داشت: سالانه تعداد 121 هزار ایثارگر شامل جانبازان و والدین و همسران شهدا تحت پوشش طرح پایش سلامت قرار گرفته و می گیرند.
شهیدی به اعزام تیم های تخصصی به استان های کم برخوردار در طول دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: از سال 1392 تا 1395 با اعزام 81 تیم تخصصی حدود هفت هزار ایثارگر توسط این تیم ها ویزیت و درمان شدند.
وی به شناسایی و حمایت از نخبگان شاهد و ایثارگر نیز در طول این مدت اشاره کرد و گفت: در سال 1395 آمار نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر به تعداد هفت هزار و 420 تن افزایش یافت که نسبت به آمار سال 1392 (پنج هزار و 778 نفر) از رشد 30 درصدی برخوردار است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.