پس از حدود 19 ماه عملیات موفقیت آمیز نظامی روسیه و ارتش سوریه که گروههای تروریستی به ویژه داعش و جبهه النصره را زمینگیر کرد و به عقب نشینی واداشت، حمله موشکی آمریکا می تواند موفقیت های مسکو را نیز هدف قرار دهد.

 

به گزارش جماران، آمریکا بامداد جمعه حمله مستقیم موشکی به پایگاه هوایی شعیرات سوریه را با موشکباران از دریا آغاز کرد در حالیکه این مقر نظامی یکی از اصلی ترین مراکز فرماندهی عملیات ضدتروریستی در منطقه به ویژه استان حمص است.
همزمان گروه تروریستی تضعیف شده داعش نیز حمله خود را به تدمر و پیرامون آن آغاز کرده است، در حالیکه ارتش سوریه با همکاری یگان هوافضای روسیه تاکنون دو بار این منطقه را از تروریست ها بازپس گرفته است.
ورود مستقیم آمریکا در حمله به سوریه با دستاورد تقویت تروریست ها در حالی آغاز شده که آسمان بسیاری از مناطق این کشور زیر پوشش سامانه های پدافند هوایی اس 300 و 400 روسی و همچنین سیستم های دیگر قرار دارد.
همچنین باقیمانده نیروهای روسی یگان هوافضای این کشور در پایگاه لاذقیه در حمیمیم مستقر هستند، زیرا بخش اصلی آنان از این کشور خارج شده اند.
اکنون پایگاه طرطوس در سواحل مدیترانه ای سوریه هم در اختیار یگان دریایی روسیه قرار دارد که البته چندی پیش بخش اصلی ناوگان خود از جمله تک ناوهواپیمابر آدمیرال کوزنتسف و رزمناو اتمی پطر کبیر را از منطقه خارج کرد.
در حالی حمله ها و تهدیدهای مداوم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 
علیه سوریه ادامه دارد و بریتانیا، استرالیا و براساس گزارش ها همچنین ترکیه نیز از آن اعلام حمایت کرده اند که شدت یا نرمی موضع مسکو متحدنظامی-سیاسی دمشق اهمیت بسیاری دارد.
اکنون از بین بردن دستاوردهای ضدتروریستی روسیه و سوریه می تواند هدف اصلی حمله آمریکا باشد، زیرا پیشروی تروریست ها با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد، مسکو را در برابر انتخابی سخت قرار خواهد داد که اصلی ترین آن سپرده شدن سوریه به دست تروریست های مورد حمایت چند کشور غربی-عربی از جمله آمریکا است.
از سوی دیگر، روسیه در این مدت توانسته با اتکا به اجرای موفقیت آمیز عملیات ضدتروریستی در سوریه، ثبات و امنیت را در خاورمیانه تقویت کند و مانع گسترش بحران در مناطق پیرامونی شود که تروریست ها در صدد نفوذ در آن از جمله کشورهای آسیای میانه هستند.
شرایط کنونی بسیار مهم است، زیرا بحران آفرینی آمریکا در خاورمیانه مستقیم می تواند، امنیت ملی کشورهای منطقه را به خطر افکند و حتی برای روسیه نیز حساسیت آفرین باشد.
از این رو باید منتظر واکنش سیاسی و اقدام عملی روسیه ماند که در برابر وضعیت سوریه متحد نظامی-سیاسی خود مقابل آمریکا که می خواهد یک لیبی و عراق دیگر ایجاد کند، چه واکنشی نشان می دهد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نخستین واکنش با بیان اینکه حمله موشکی آمریکا به سوریه به روابط مسکو و واشنگتن ضربه می زند، تاکید کرده است که این اقدام کمکی به مبارزه با تروریسم نیست. 
، دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه امروز (جمعه) در گفت وگو با خبرنگاران در باره حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص سوریه گفت: این اقدام واشنگتن به روابط روسیه و آمریکا که در وضع ناگواری قرار دارد، ضربه ای سخت می زند. 
خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از سخنان پسکوف نوشت: نکته اصلی این است که رئیس جمهوری روسیه معتقد است، این اقدام آمریکا ما را به هدف نهایی مبارزه با تروریسم نزدیک نمی کند و برعکس مانع جدی در مسیر ایجاد ائتلاف بین المللی برای مبارزه و مقابله موثر با این پدیده شرارت آمیز است. 
وی افزود: این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دوره مبارزات انتخاباتی، مقابله با تروریسم را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود اعلام کرده بود. 
سرپرست هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل امروز با انتقاد از برنامه حمله نظامی آمریکا به سوریه، اعلام کرد: مبتکران چنین اقدامی سرنوشت کشورهای عراق و لیبی را مرور کنند. 
ولادیمیر سافرونوف سرپرست هیات نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل نیز در این باره به خبرنگاران گفته است: برای رسانه ها و جبهه دیپلماسی روسیه پوشیده نیست که تمامی این مباحث در شورای امنیت سازمان ملل در مسیر جنگ اطلاعاتی برای آماده کردن شرایط با هدف آغاز عملیات نظامی انجام می گیرد. 
سافرونوف گفت: به همین دلیل در رایزنی ها، آشکارا گفتیم، مبتکران چنین طرح هایی به این موضوع به صورت اساسی بنگرند که اقدام های نظامی در عراق، لیبی و دیگر کشورها چه پیامدهایی داشته است. 
حمله موشکی آمریکا به سوریه درحالی آغاز شد که جلسه روز پنجشنبه (به وقت محلی) شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حادثه شیمیایی ادلب بدون رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی پایان یافته بود. 
نخستین تجاوز مستقیم آمریکا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه بامداد جمعه با شلیک 59 موشک به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص آغاز شد. 
این حمله موشکی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا و از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است. 
این درحالی است که دولت سوریه بکارگیری هرگونه سلاح شیمیایی را رد کرده است. 
ارتش سوریه در شرق استان حمص با گروه تروریستی داعش و در شمال آن با گروه تروریستی جبهه النصره مبارزه می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.