رییس جمهوری، تلاش بیش از پیش برای تولید اشتغالزا را تصمیم مهم و اساسی دولت در سال جاری دانست و تاکید کرد : ستاد اقتصاد مقاومتی در حال برنامه‌ریزی برای اشتغال جوانان است و سازمان برنامه و بودجه نیز بیش از پیش در این راستا فعال شده و امسال باید اشتغال‌زایی فرای 700 هزار نفر ایجاد شود.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه و در مراسم افتتاح همزمان 19 پروژه زیربنایی، عمرانی و خدماتی در استان سمنان ، با استناد به آمار و ارقام اقتصادی گفت: در سال 95، صادرات غیرنفتی همانند سال 94 از واردات بالاتر بود که این افتخاری برای دولت یازدهم است.

دکتر روحانی ادامه داد: رقم صادرات غیرنفتی 43 میلیارد و 900 میلیون و همچنین واردات 43 میلیارد و 600 میلیون بود که نشان دهنده پیشی گرفتن 300 میلیونی صادرات غیرنفتی بر واردات است و اینکه برای تأمین نیازهای کشور، نفتی نفروخته‌ایم و این برای دومین سال است که به چنین دستاورد مهمی نایل می شویم.

رییس‌ جمهور افزود: در سال 94 و طی 63 سال گذشته برای اولین بار بود که صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت و این روند در سال 95 نیز ادامه یافت و این به معنای اجرای اقتصاد مقاومتی است.

دکتر روحانی با تأکید براینکه " برای پیشرفت همه جانبه کشور باید توسعه، تولید ملی و اشتغال، گفتمان حاکم بر کشور شود"، افزود: اگر به دنبال مسایل حزبی، جناحی، ایرادگیری‌ها و به جای دستگیری، مچ‌گیری باشیم ، به اهداف متعالی دست نمی یابیم.

رییس‌ جمهور با اشاره به حرکت‌های خوب توسعه‌ای در استان سمنان و کل کشور، گفت: اکنون شور و شوق و حرکت مردم برای توسعه سمنان بیشتر از گذشته است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امسال سال تولید و اشتغال بوده و ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی در کشور در بین جوانان مؤمن، عالم و آماده به کار وجود دارد، گفت: در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی سال 96، بحث مفصلی از لحاظ فرهنگی درباره مسأله اشتغال و تولید انجام شد تا منویات مقام معظم رهبری در این زمینه اجرایی شود.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه وضعیت اشتغال کشور به طور نسبی خوب بوده و راضی هستیم، افزود: در سال گذشته نسبت تابستان به تابستان سال قبل آن 714 هزار اشتغال خالص ایجاد شد و بر مبنای آمار زمستان به زمستان سال قبل آن 630 هزار اشتغال خالص بوجود آمد که این آمار، نشانگر نرخ اشتغال بسیار بالایی است.

دکتر روحانی گفت: در سطح دنیا، کشورهای معدودی هستند که می‌توانند بالای 600 هزار شغل ایجاد کنند و این بسیار مهم است که با توجه به نفت 50 دلاری، دولت یازدهم حرکت خوبی در این زمینه انجام داد.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: اما در مقایسه با نیازهای کشور این آمار اشتغال بسیار کم است، چرا که آمار جوانان جویای کار در سال گذشته برای اولین بار  یک میلیون و دویست هزار نفر بود که البته از طرفی نشان دهنده امید مردم بوده که جویای کار هستند و دولت توانست نزدیک به 700 هزار نفر را مشغول بکار کند و این قدم مهمی است.

دکتر روحانی ادامه داد: در همین حال 500 هزار نفر نیز به آمار جویندگان کار اضافه شده و این به معنای آن است که باید گام بلندی در بحث اشتغال‌زایی جوانان برداشته شود. 

رییس‌ جمهور تأکید کرد: اینکه مقام معظم رهبری در سال جاری بر اشتغال و تولید تأکید کردند فرصتی بزرگ برای دولت و کارآفرینان است.

دکتر روحانی با اشاره به افتتاح واحد صنعتی در سمنان و اشتغال‌زایی 150 نفری در این واحد، گفت: با حرکت و تلاش می توانیم برای جوانان کشور اشتغال ایجاد کنیم  و امسال شرایط خوبی پیش روی ما است و همه باید برای این مهم به میدان بیایند.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی همه نیروهای مسلح و تجهیزات آنها در زمان صلح باید برای امور امدادی، آموزشی و تولیدی بکار گرفته شود، اظهارداشت: دولت وظیفه دارد از این توان طبق قانون اساسی استفاده کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: تلاش برای ایجاد اشتغال دستور مقام معظم رهبری و وظیفه همه ما است و نشاط خانواده‌های ایرانی در گرو ازدواج ، زندگی و اشتغال جوانان آنان است.

رییس‌ جمهور ادامه داد: اینکه جوانی دارای شغل، حقوق و قادر به ازدواج باشد، بسیار مهم است و امسال باید حرکت بزرگی در سطح کشور بوجود آوریم و این امر شدنی است.

دکتر روحانی بر ضرورت مسأله مهارت‌آموزی تأکید کرد و ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که باید در مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها کار بزرگی در این زمینه انجام شود.

رییس‌ جمهور ادامه داد: جوانان با مهارت، بیکار نمی‌مانند و باید در حوزه  آموزش و پرورش و آموزش عالی تحولی، در این زمینه ایجاد کنیم و مهارت به جوانان آموخته شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه مهارت پذیرایی و نوع برخورد با افراد و مسافران در هتل‌ها و رستوران‌ها حائز اهمیت است، افزود: هتل‌های فراوانی در کشور افتتاح می‌شود، اما نیروی کار به اندازه کافی وجود ندارد و باید مهارت‌های لازم در این زمینه و بویژه مشاغل ساده آموخته شود.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا، عده محدودی برای تحصیلات عالیه وارد دانشگاه می‌شوند، گفت: باید برای فعال شدن جوانان، مهارت‌آموزی بوجود آید و از همه شیوه‌ها برای تحول بزرگ در اشتغال در این زمینه استفاده کنیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای دولت در حوزه توسعه خطوط حمل و نقل کشور اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم اقدامات بزرگ و مهمی در حوزه حمل و نقل کشور انجام شده است که بخش قابل توجهی از آنها در عرصه ریل و گسترش حمل و نقل ریلی بوده است.

رییس جمهور افزود: طرح قطار حومه ای که امروز بین گرمسار و تهران افتتاح می شود، نقش موثری در کاهش مشکلات کلان شهرها و ایجاد رفاه برای مردم از طریق استقرار الگوهای سکونتی جدید خواهد داشت. کلان شهرهایی مثل تهران دیگر ظرفیت افزایش ساختمان و ابنیه جدید را ندارند در حالی که در اطراف تهران شهرهایی وجود دارد که اگر قطارهای حومه ای بین آنها و تهران راه اندازی شوند، این امکان را برای مردم ایجاد می کنند که به راحتی و با صرف زمان کوتاه بین محل سکونت و محل کار خود تردد کنند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر کسی که ناچار است برای تردد بین محل سکونت و اشتغال خود ، شرق تا غرب تهران را طی کند، زمان زیادی را در راه صرف می کند، اظهار داشت: اگر قطار حومه ای بین کلان شهری مثل تهران و شهرهای اطرافش راه اندازی شود که در زمانی کمتر از یک ساعت مردم را بین محل سکونت و کارشان جابجا کند، این یک راه نجات و نفس موثر برای کلان شهرها و امکانی برای ارتقای رفاه مردم است.

رییس جمهور تصریح کرد: آغاز به کار خط سوم ریلی بین گرمسار - تهران و ادامه آن به سمنان می تواند وسیله ای برای تردد سریع و امن مردم این منطقه و تهران باشد. خط آهن تهران - مشهد هم به زودی برقی می شود و این باعث کوتاه تر شدن زمان تردد در این مسیر خواهد شد که خدمت بزرگی به کشور است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید در بخش راه سازی، احداث بزرگراهها و آزادراهها، احداث و توسعه بنادر، نوسازی ناوگان هوایی و ریلی تحولات عظیمی رخ داده است. امروز واگنهای باری و مسافری خطوط ریلی کشور به سرعت در حال نوسازی است و از سوی دیگر کشور به چنان قدرت و توانی در عرصه توسعه خطوط آهن رسیده که در حال حاضر روزانه 5 کیلومتر خط آهن جدید در کشور ایجاد می شود و این آمارها مایه افتخار و تحولی جدی در مسیر تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش با اشاره به کاهش مستمر اتکای بودجه کشور به درآمدهای نفتی گفت: کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه یکی از پایه های تحقق اقتصاد مقاومتی است. نفت جزو منابع و سرمایه های بین نسلی است و درآمد حاصل از فروش آن به جای پرداخت حقوق کارمندان باید صرف سرمایه گذاری برای توسعه کشور شود.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه هزینه های جاری کشور باید از محلی غیر از درآمدهای نفتی تامین شود، اضافه کرد: راهکار این مساله افزایش درآمدهای غیرنفتی است. در سال 95 برای اولین بار درآمد غیرنفتی نسبت به درآمدهای نفتی، افزایش 150 درصدی داشته است که این نشان می دهد می توانیم به تدریج اتکا به نفت را در بودجه جاری کشور حذف کنیم.

رییس جمهور کاهش اتکا بودجه کشور به درآمدهای نفتی را از اقدامات مفید و موثر دولت یازدهم توصیف کرد و اظهار داشت: در این دولت بر تامین هزینه های جاری کشور از محل درآمدهای مالیاتی تکیه شده و دستاوردهای بسیار خوبی حاصل شده است. مقام معظم رهبری هم پرداخت مالیات را از سوی کسانی که مالیات بر عهده شان است، واجب شرعی دانسته اند و مردم هم باید احساس کنند که پرداخت مالیات وظیفه ملی، قانونی و شرعی آنها برای توسعه کشور و ارتقای رفاه خودشان است.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به افتتاح طرحهای صنعتی در استان سمنان و از جمله کارخانه خودروسازی "فردا" تصریح کرد: امروز شاهد بودیم که حداقل 150 نفر از جوانان بومی سمنانی در این کارخانه مشغول کار شده اند.

رییس جمهور با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای هر یک از جوانان کشور مایه خوشحالی ما است و آن را نعمتی برای کشور می دانیم، خاطرنشان کرد: امسال تکلیف مضاعفی برای تولید ملی و اشتغال بر عهده همه ما است.

دکتر روحانی گفت: سمنان استانی است که ظرفیتهای بسیار بالایی برای صنعتی شدن دارد. سمنان با توجه به اتصال به شبکه راه آهن، نزدیکی به مرکز کشور، قرار گرفتن در محل اتصال راههای شرق، غرب، شمال و جنوب کشور و ظرفیتهای معدنی و صنعتی مطلوب، موقعیتی راهبردی برای صنعتی شدن دارد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح آشیانه آمبولانس هوایی استان سمنان، اظهار داشت: باید از خدمات هلال احمر در سطح کشور، در ایام مختلف و به ویژه نوروز تشکر کنم. امسال شاهد آن بودیم که در همه استانها امکان استفاده از آمبولانس هوایی وجود داشت. هلال احمر و وزارت بهداشت در سالهای اخیر اقدامات فوق العاده ای برای تامین و گسترش آمبولانس هوایی داشته اند و در حالی که در سال 92 تنها 14 آمبولانس هوایی در کشور فعال بود، در مدت فعالیت دولت یازدهم تعداد آمبولانسهای هوایی کشور به 24 عدد رسیده است

دکتر روحانی همچنین از خدمات سازمان هلال احمر در حادثه زلزله دیروز مشهد که در گزارش استاندار خراسان رضوی، مطلوب و سریع توصیف شد، تقدیر و تشکر کرد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش پس از افتتاح طرحهای آبیاری نوین بخشی از اراضی زراعی استان سمنان، با تشکر از تلاش مسئولان وزارت جهادکشاورزی و کشاورزان کشور در مسیر خودکفایی در تولید محصولات غذایی کشور گفت: امروز کشت گلخانه ای به ویژه برای استانهای کم آبی مثل سمنان اهمیت بسیار زیادی دارد.

دکتر روحانی اضافه کرد: این آمار که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 92 مجموعا 16 هزار هکتار از اراضی سمنان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده اند و از سال 92 تاکنون 9 هزار و 125 هکتار به این سامانه ها تجهیز شده و در سال 96 نیز تجهیز 12 هزار هکتار دیگر به پایان خواهد رسید، آمار کاملا گویایی است. این اقدامات تحولی بزرگ در صرفه جویی و بهره وری بهینه از آب در شرایط خشکسالی کشور است.

رییس جمهور تصریح کرد: اینکه وزارت جهادکشاورزی با همت کشاورزان توانسته در طول سه سال و نیم گذشته حجم تولیدات مواد غذایی کشور را 21 میلیون تن افزایش دهد، تحرک بسیار خوبی در کشاورزی کشور و باعث خوشحالی مردم است.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۱۹ پروژه در استان سمنان

۱۹ طرح و پروژه در استان سمنان با اعتبار یک هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۸۸۵ نفری در راستای منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری درباره سیاست های اقتصاد مقاومتی، روز پنجشنبه به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور رییس جمهوری افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها، آغاز شد.

به گزارش جماران، 

قطار محلی تهران- ورامین- گرمسار با اعتبار ۳ هزار ۵۰۰ میلیارد ریال، راه اصلی شاهرود-میاندشت با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال، راه اصلی گرمسار- چنداب وبالعکس با اعتبار ۳۰۰میلیارد ریال، بهسازی راه اصلی شاهرود- گرگان و روکش آسفالت راه شاهرود- آزادشهر و بالعکس با اعتبار ۸۵ میلیارد ریال، تقاطع غیر همسطح در جزین با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال، ۲ باب پل زیرگذر فرودگاه شاهرود و ساماندهی ورودی و خروجی آن با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال، سیستم روشنایی در آزادراه حرم تا حرم؛ راه شاهرود-رودیان و تقاطع فرودگاه شاهرود با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی آفتاب ایوانکی با اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی و اشتغالزایی ۱۰ نفر، مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی سربداران با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال بخش خصوصی و اشتغالزایی ۱۰ نفری، ۱۷۵۶ واحد مسکن مهر با اعتبار ۷۹۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی، طرح بهسازی توسعه عوامل پروازی(باند) فرودگاه سمنان با اعتبار ۲۲۵ میلیارد ریال، ساختمان اداره امور مالیاتی استان سمنان با اعتبار ۲۴۶ میلیارد ریال، سامانه آبیاری تحت فشار اراضی سطح استان با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی بخش دولتی و ۷۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی و اشتغالزایی ۵۰۰ نفری، طرح شرکت صنایع اتومبیل سازی فردا با اعتبار یک هزار و ۱۲۵ میلیارد ریالی بخش خصوصی و اشتغالزایی ۱۷۵ نفری، طرح شرکت شکوفا بهداشت آرین(تولید مواد اولیه و انواع شوینده ها) با اعتبار ۱۹۱ میلیارد ریالی و اشتغالزایی۱۴۱ نفر، طرح شرکت شکوفا شیمی آرین(تولید مواد اولیه شوینده ها) با اعتبار ۲۱۸ میلیارد ریال و اشتغالزایی۳۵ نفری، طرح فرا برد هوشمند میهن با اعتبار ۱۹ میلیارد ریالی و اشتغالزایی ۱۴ نفری  و سایت امداد هوایی و آشیانه بالگرد با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال،  افتتاح شد.

همچنین عملیات اجرایی طرح توسعه صنایع اتومبیل سازی فردا(سالن بدنه و رنگ) با اعتبار سه هزار و ۶۳۰  میلیارد ریالی بخش خصوصی آغاز گردید.

افتتاح خط تولید سمند در سمنان

اولین خط تولیدات ایران خودرو با سرمایه گذاری و مدیریت بخش خصوصی، در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری و عمل به سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، در سال "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" با حضور رییس جمهور افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌ جمهور پس از صدور فرمان افتتاح این مجتمع صنعتی از بخش‌های مختلف آن، بازدید کرد.

خط تولید سمند در سمنان که با تلاش مهندسان گروه صنعتی ایران خودرو و سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده است، صبح پنجشنبه و در جریان سفر دکتر روحانی به این استان، با حضور وزیر صنعت معدن تجارت، استاندار سمنان و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو رسما آغاز به کار کرد.

این واحد تولیدی با سرمایه گذاری بیش از یکهزار میلیارد ریالی بخش خصوصی و با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو در دو بخش "خدمات فنی-مهندسی" و "سفارش کار" فعال و وارد چرخه اقتصادی، تولیدی و اشتغال کشور شد. با بهره برداری از فاز اول این خط تولید، 150 نفر به شکل مستقیم مشغول کار خواهند شد و با راه اندازی فازهای بعدی و تکمیل زنجیره تولید این مجموعه، برای بیش از 1500 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

صنایع اتومبیل سازی فردا با سرمایه گذاری 100 درصدی بخش خصوصی در زمینی به مساحت 50 هکتار احداث شده است.

همچنین با حضور دکتر روحانی عملیات فاز دوم این مجتمع ، برای ساخت سالنهای تولید بدنه و رنگ خودرو آغاز شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.