خارج شدن طرح بیمه درمانی ترامپ کر از دستور کار مجلس نمایندگان واکنش های شخصیت های سیاسی آمریکا و رسانه های این کشور را در پی داشت و آنان این اقدام را شکستی برای دونالد ترامپ و جمهوری خواهان ارزیابی کردند.

به گزارش جماران، روزنامه گاردین در گزارش امروز(شنبه)خود خارج شدن این طرح از دستور کار مجلس نمایندگان آمریکا را شکستی تکان دهنده برای دولت آمریکا به ریاست ترامپ ارزیابی کرد و نوشت: پس از هفته ها مذاکره برسر قانون مراقبت بهداشتی آمریکا (AHCA)، جمهوری خواهان تصدیق کردند که نتوانستند حمایت کافی را برای تصویب طرح جایگزین اوباماکر کسب کنند. 
ترامپ، دمکرات ها را مسئول شکست طرحی ارزیابی کرد که جایگزینی با دستاورد مهم دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا را هدف قرار می داد.
رئیس جمهوری آمریکا گفت: بازندگان اصلی این طرح «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا و «چاک شومر» سناتور دمکرات از ایالت نیویورک و رهبر اقلیت سنای آمریکا بوده اند که مالک اوباماکر هستند. آنها 100 درصد مالک این قانون هستند. 
ترامپ به علاوه از پاسخ دادن به پرسشی درباره تغییرات سیاسی احتمالی در برنامه اصلاحات حوزه سلامت خودداری کرد و گفت آماده است در جهت اصلاحات مالیاتی گام بردارد. وی گفت برنامه اصلاحات مالیاتی گام بعدی خواهد بود.
«پل رایان» رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا که از بانیان طرح جایگزین اوباماکر بوده است روز جمعه در یک کنفرانس خبری تصدیق کرد که اوباماکر تا «آینده ای قابل پیش بینی» به قوت خود باقی خواهد ماند.
به نوشته نشریه آمریکایی هیل، وی گفت این روزی ناامید کننده برای ما است و انجام کارهای بزرگ دشوار است. 
رایان ادامه داد که جمهوری خواهان اکنون مابقی دستور کار «بزرگ و جاه طلبانه» خود را دنبال خواهند کرد و بر روی اصلاحات مالیاتی و تقویت مسائل امنیتی و نظامی متمرکز خواهند شد. 
وی با تشکر از ترامپ؛ گمانه زنی ها درباره شکست این طرح به عنوان عامل تفرقه بین کاخ سفید و رهبری جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا را تکذیب کرد.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: شکستی بزرگ برای ترامپ ، تلاش ها برای لغو قانون بهداشتی شکست خورد.
این روزنامه افزود: شکست طرح جایگزین اوباماکر به عنوان دستاورد مهم داخلی اوباما، اختلافات عمیق در حزب جمهوری خواهان را نشان داد و دستور کاری را که ترامپ و رهبران جمهوری خواه وعده داده بودند به محض قدرت گرفتن محقق خواهند کرد، تحت الشعاع قرار داد. 
به نوشته این روزنامه، این بزرگترین ناکامی برای ریاست جمهوری ترامپ است که با شکست دیگری مواجه شده است. فرمان ترامپ در ممنوعیت سفر اتباع برخی از کشورها به آمریکا در دادگاه های آمریکا منع شد. اتهامات درباره ارتباطات وی با دولت روسیه به برکناری «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی اش منجر شد. تنش ها با همپیمانان آمریکا از جمله المان، انگلیس و اتریش بسیار بالا است و میزان محبوبیت ترامپ در پایین ترین سطح قرار دارد. 
شبکه خبری سی ان ان نیز در این زمینه نوشت: پیروزی طرح اوباماکر دمکرات ها را خوشحال کرد. 
این شبکه خبری افزود:لغو طرح اوباما کر پس از پیروزی جمهوری خواهان در کاخ سفید و کنترل هر دو مجلس آمریکا در نوامبر گذشته مطرح شد. اما اختلاف در صفوف جمهوری خواهان این امکان را فراهم کرد تا این برنامه همچنان به حیات خود ادامه دهد. 
«تام پرز» رئیس کمیته ملی دمکرات ها بلافاصله پس از خارج شدن این طرح از دستور کار مجلس نمایندگان آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: این مخالفت با قانون اوباماکر بود. 
چاک شومر نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: تلاش های ترامپ برای مقصر دانستن دمکرات ها درباره شکست طرحش یکی دیگر از داستان های باورنکردنی وی است. وی نتوانست آرای کافی رای دهندگان و موافقت دمکرات را جلب کند بنابراین ترامپ و جمهوری خواهان مسئول این ناکامی هستند.
پلوسی رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان نیز از به تعویق افتادن تصویب طرح جایگزین اوباماکر به عنوان پیروزی یاد کرد و گفت: «این برای ما بسیارجالب است. روز گذشته، سالگرد اجرای این طرح بیمه همگانی بود و امروز نیز یک پیروزی درباره طرحی است که بیش از هر چیز برای مردم آمریکا مهم است. فردا پنجاه و یکمین سالگرد سخنرانی مارتین لوتر کینگ است که گفت از همه انواع نابرابری، نابرابری در بیمه درمانی احتمالا غیرانسانی ترین است.» 
به گزارش ایرنا، در حالی که ترامپ و پل رایان تلاش فراوانی برای کسب آرای لازم جهت جایگزینی طرح ترامپ کر به جای طرح اوباماکر بکار بستند، ولی نتوانستند حد نصاب 216 رای برای تصویب این طرح را بدست آورند.لذا آن را از دستور کار خارج کردند. 
رویترز در گزارشی اعلام کرد: اداره بودجه کنگره تخمین زده بود که درصورت تصویب طرح بیمه درمانی جمهوریخواهان 14 میلیون نفر تا سال دیگر از پوشش بیمه خارج خواهند شد و تا سال 2026 نیز 24 میلیون نفر فاقد بیمه خواهند بود.
اوباماکر مهمترین قانون اجرا شده در بخش نظام پزشکی آمریکا از زمان تصویب مدیکر و مدیکید در سال 1965 است.
هدف از این قانون، علاوه بر کیفیت و مقرون به صرفه ساختن بیمه سلامت، کاستن ازنبود بیمه دربین آمریکایی ها از طریق توسعهٔ پوشش بیمه و کاستن از هزینه‌های مراقبت سلامت بود. این لایحه سازوکارهایی نظیر الزامات، یارانه‌ها و تبادلات بیمه را به وجود آورد. این قانون بیمه کنندگان را مجبور می‌کند همهٔ متقاضیان را بپذیرند، فهرست مشخصی از شرایط را بپذیرند و بی‌توجه به شرایط از پیش موجود یا جنسیت نرخ‌های مشابهی را مطالبه کنند.
این قانون از زمان اجرا پیوسته یا در کنگره، دادگاه های فدرال و دیگر دولت های ایالتی به چالش کشیده شد. برخی گروه های محافظه کار وجمهوری خواه درکنگره و غیره تلاش هایی را برای مخالفت، رد و ملغی کردن این قانون بکار بستند با این استدلال که این قانون موجب اخلال در برنامه های بهداشتی کنونی شده و هزینه های بیمه را افزایش می دهد و به کسری بودجه منجر می شود.
قانون مراقبت بهداشتی آمریکایی ها که با عنوان «ترامپ کر»، «رایان کر» و «ریپالیکن کر» نیز شهرت یافته است به منظور جایگزینی با اوباما کر ارائه شد . این طرح بخش هایی از قانون اوباماکر را در حوزه بودجه فدرال حذف می کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.