گزارش های مرکز آمار ایران نشان می دهد زنان حدود 70 درصد از 615 شغلی را که در سال 1395 ایجاد شد، به دست آوردند.

 

به گزارش جماران،  چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 1395 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، نرخ بیکاری جوانان 15تا24ساله 29.2درصد بود که به تفکیک جنسیت برای مردان 25.4 و برای زنان جوان 44.2درصد گزارش شد.
آمارها نشان می دهد، از بیش از 600هزار شغلی که طی یکسال 94تا 95 در کشور ایجاد شده است زنان نقش عمده ای در ورود به بازار کار داشتند.
گزارشها نشان می دهد زنان با وجود دستمزد کمتر شغل های پیشنهادی را می پذیرند.
از آنجا که زنان کمتر مسئولیت اداره خانه را بر عهده دارند و از سوی دیگر برای کسب هویت اجتماع تمایل دارند در جامعه حضور داشته باشند، حاضرند با دستمزد کمتر هم فرصت های شغلی را پذیرا باشند.
متاسفانه این موضوع تناقضی در جامعه ایران است که نشان دهنده تغییرات وسیعی است که در دل جامعه در حال رخ دادن است.زنان ایرانی به سبب کسب هویت اجتماعی ،شغل را علیرغم درآمد اندک می پذیرند.
همچنین مقایسه اشتغال زنان در بخش های کشاورزی،صنعت و خدمات نشان می دهد که در این سه بخش به ترتیب 62هزار و840 نفر 152 هزار و 964 نفر و 203هزار و 895 نفر به تعداد زنان در این بخش ها اضافه شده است.419هزار و 699 نفر زن طی یکسال گذشته وارد بازار کار کشور شده اند.
این مقایسه در مورد مردان نشان می دهد که در بخش کشاورزی 36هزار و 368نفر و خدمات 258هزار و 926 نفر اضافه شده اما تعداد مردان در بخش صنعت 99هزار و 588 نفر کاسته شده است.در مجموع 195هزار و 706نفر مرد طی یکسال گذشته وارد بازار کار شده اند.
زنان در جامعه ایران طی سه دهه گذشته حضور موثری در دانشگاههای کشور داشته اند به طوری که حدود 70درصد متقاضیان تحصیل در دانشگاهای را زنان به خود اختصاص می دهند.
وقتی که شرایط تحصیل برای زنان فراهم می شود و شرایط جامعه به گونه ای است که دیگر حضور زنان در خانه توجیه ندارد بنابراین ما هر ساله شاهد حضور آنان در بازار کار کشور خواهیم بود.
بازار کار ایران نیاز به تحرک در زمینه تولید دارد و تا زمانی که رونق تولید رخ ندهد همواره شاهد ماندن عده ای پشت درهای بازار کار خواهیم بود.
بی شک اگر بازار تحرک یابد دستمزدها به سوی بهینه شدن گام بر می دارد و در آن روز شاغلی از کمی دستمزد شکایتی ندارد .به واقع می توان یادآور شد، گره همه مشکلات در تولید است و تولید است و تولید غیر نفتی.
مسئولان و برنامه ریزان بارها اعلام کرده اند که سرمایه اصلی کشور نیروی انسانی تحصیل کرده و جوان آن است بنابراین باید از این فرصت فقط با مدیریت بهینه در جهت ارتقا تولید یاری بگیریم.
طرح تکاپو که هم اکنون از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حال انجام است می تواند بخش وسیعی از جوانان را در زمینه ها خدمات مولد به کار گمارد.
این طرح هم اکنون در استان های کردستان،لرستان،مازندران ،سیستان و بلوچستان و برخی استان های دیگر کشور آثار خوبی در بخش خدمات مولد داشته است.اشتغال مولد و پایدار هدف اجرای این طرح در کشور است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.