«بارت کرند» معتقد است که توافق هسته ای دولت اوباما با ایران بهترین توافقی بود که آمریکا می توانست مدیریت کند، بنابراین ترامپ عجله ای برای لغو آن نخواهد داشت.

 به گزارش جماران، بنفشه اسماعیلی: «دونالد ترامپ» به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا رسما از روز ۲۰ ژانویه کار خود را آغاز کرد، اظهارات و موضع گیری های دونالد ترامپ در خصوص بسیاری از مسائل جهانی حکایت از آن دارد که جهان شاهد شروع فصلی تازه در سیاست خارجی آمریکا خواهد بود.

از موضوعات بین المللی که وی به موضع گیری در خصوص آنها پرداخته و موجبات تردیدهایی را در میان رهبران جهان ایجاد کرده است اظهارات وی درباه برجام، سیاست چین واحد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و پیمان تجارت ترانس پاسیفیک(TPP) هستند.

در خصوص این موضوعات گفتگویی با «بارت کرند» عضو سابق شورای امنیت ملی هند گفتگویی انجام دادیم که  در ادامه از نظر می گذرد.

«بارت کرند» استاد، نویسنده و محقق مطالعات امنیت ملی هند در مرکز تحقیقات سیاست دهلی و عضو سابق شورای امنیت ملی و همچنین عضو گروه تنظیم کننده دکترین هسته ای این کشور است.

وی همچنین مشاور پیشین هزینه های دفاعی کمیسیون امور مالی هند و مدرس دانشگاه است و به طور منظم در بالاترین نهادهای آموزش نظامی تدریس می کند و هر ساله نیز دوره های آموزش و آشنایی با «جهت گیری استراتژیک هسته ای» را برای افسران ارشد نیروهای مسلح و کارکنان وزارت دفاع  کشور هند برگزار می کند.

*ترامپ اعلام کرده است که کشورهای عضو ناتو باید سهم عضویت خود در این سازمان را بپردازند.(در گذشته آمریکا سهم کشورهایی را که نمی توانستند حق عضویت را بپردازند را تقبل می کرد و می پرداخت)، در پاسخ به این درخواست ترامپ، کشورهای اروپایی اعلام کردند پیمان دفاعی خودشان را تشکیل خواهند داد. آیا به نظر شما روابط ناتو و آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ با مشکل مواجه خواهد شد؟

 در واقع چیزی که ترامپ از کشورهای عضو ناتو در خواسته کرده است اختصاص ۲ درصد از درآمد ناخالص داخلی به هزینه های نظامی پیمان آتلانتیک شمالی است. حتی اگر ایده تشکیل ارتش اروپایی تحقق یاید در مقایسه با ناتو از اهمیت جانبی (کمتری) برخوردار خواهد بود.

 *ترامپ اعلام داشته است که آمریکا از پیمان ترانس پاسیفیک (TPP) خارج خواهد شد. این مسئله موجب نگرانی کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی شده است بطوریکه موجب شد تا «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن اولین مقام خارجی باشد که با ترامپ دیدار کند. آیا سیاست «چرخش به آسیای» آمریکا در دوره ترامپ رو به زوال خواهد رفت؟ و آیا ترامپ TPP را ترک خواهد کرد؟

ترامپ یک فرمان اجرایی در رابطه با خروج ایالات متحده از پیمان ترانس پاسفیک امضا کرده است، از این رو ژاپن و کره جنوبی نگران هستند که آیا چین به عنوان ستون اصلی اقتصادی TPP جایگزین ایالات متحده خواهد شد و آنها به حاشیه رانده می شوند و امنیت آنها در برابر چین ضعیف خواهد شد؟

*ترامپ در ابتدا اعلام کرد توافق هسته ای با ایران را لغو خواهد کرد اما بعدا گفت قصد دارد مجددا درباره آن مذاکره کند. به نظر شما موضع وی در قبال برجام چه خواهد بود؟ در صورتیکه وی توافق را لغو کند آیا متحدان و شرکای آمریکا از وی تبعیت خواهند کرد؟

توافق هسته ای که دولت اوباما قبلا با ایران ایجاد کرده بود بهترین توافقی بود که ایالات متحده می توانست مدیریت کند. ترامپ عجله ای برای لغو آن نخواهد داشت چرا که پس از آن این امکان وجود نخواهد داشت و هیچ شانسی وجود ندارد که بتوان تهران را متقاعد به مذاکره مجدد حداقل در برخی از جنبه های توافق هسته ای که ترامپ خواهان آن است، کند.

*ترامپ با رهبر تایوان تماس تلفنی گرفت. این اقدام وی بسیار چالش برانگیز بود و با این کار به سیاست ۴۰ ساله چین واحد پایان داد. دلیل این رویکرد وی چیست؟ روابط چین و آمریکا در دوره ترامپ چگونه خواهد بود؟

هنگامی که ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب در کاخ سفید با رئیس جمهور تایوان صحبت کرد، به سرعت به حمایت از سیاست چین واحد پرداخت. با این حال مذاکرات دشوار و شدیدی با چین برای اطمینان از اینکه محصولات چینی تولید کننده های آمریکا را با مشکل مواجه نمی کنند و یا صنعت آمریکا را تهدید نمی کنند داشت. به این خاطر آمریکا ممکن است واردات چین به این کشور را مورد تهدید قرار دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.