نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که «افزایش تولید ملی و اشتغال از شاخص‌های اصلی رشد است» گفت: در اقتصاد مقاومتی همه فعالان اقتصادی باید در شرایط برابر قرار گرفته و از موقعیت یکسانی برخوردار باشند.

به گزارش جماران، محمود صادقی با اشاره به نامگذاری سال جدید به اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال اظهار داشت: مجموعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در ۲۴ بند ابلاغ شده در واقع یک نظام اقتصادی بهم پیوسته است که همه اجزاء باید با هم اجرا شوند تا نتیجه‌بخش باشد.

وی افزود: در واقع  هدف از آن عمدتا همان چیزی است که در بسیاری  از کشورها تحت عنوان تاب‌آوری اقتصادی مطرح شده تا اقتصاد بتواند در مقابل تکان‌های غیر منتظره قدرت تاب‌آوری داشته باشد و زمین نخورد، این تئوری در اواخر دهه گذشته در اروپا و امریکا با توجه به  شوک‌های اقتصادی ایجاد شده، مطرح شد که اقتصاد کشور  به گونه‌ای باشد تا بتواند در برابر شوک‌های اقتصادی از خود مقاومت نشان دهد.

وی همچنین یادآور شد: تقریبا شبیه آن مدل‌ها با تغییراتی برای ایران هم طراحی شد که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث قرار گرفته و ابلاغ شد؛ بنابراین همان‌طور که در این سیاست‌ها گفته شده اقتصاد درون‌زای برون‌نگر  باید متکی بر منابع پایدار داخلی  و نه منابع ناپایدار مانند منابع نفتی باشد.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین جزء این سیاست‌ها رقابتی شدن اقتصاد است که اقتصاد، انحصاری نباشد به ویژه این‌که در کشور ما تمرکز دولتی بر اقتصاد حاکم است و این مساله منشأ خیلی از نابسامانی‌ها و مشکلات می‌باشد، باید از انحصار دولت خارج شود ضمن این‌که در انحصار نهادهای شبه دولتی یا حتی در انحصار بعضی از بخش‌های خصوصی قرار نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید همه فعالان اقتصادی بتوانند وارد اقتصاد شده و رقابت کنند، ویژه‌خواری و رانت‌خواری همه از آفت‌های اقتصاد است که در اقتصاد مقاومتی مبتنی بر سیاست‌ها باید بر طرف شود و همه فعالان اقتصادی در شرایط برابری قرار گیرند نه این‌که بعضی از نهادها یا شرکت‌ها و یا اشخاص معاف از مالیات باشند و بعضی دیگر مالیات بپردازند؛ زیرا این مساله به تاب‌آوری اقتصادی و اقتصاد مقاومتی ضربه می‌زند.

وی با تاکید بر این‌که «در اقتصاد مقاومتی باید عدالت برقرار بوده و فعالیت‌های اقتصادی شفاف باشد و همه فعالان اقتصادی از موقعیت یکسانی برخوردار باشند»، ‌گفت:  نکته‌ای که مقام معظم رهبری امسال بر آن تاکید کردند این بود که در بخش‌های مختلف باید خروجی‌ها و برون دادهای مختلفی وجود داشته باشد، ایشان فرمودند  ما از این به بعد باید این موضوع را جزء جزء کنیم و در هر سال یک بخش را اولویت دهیم که در پایان سال بتوانیم خروجی‌ها را ارزیابی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تولید و اشتغال از اجزاء مهم اقتصاد مقاومتی است که با نامگذاری سال جاری به همین عنوان، بتوانیم در پایان سال ارزیابی داشته باشیم نسبت به این‌که تا چه میزان اشتغال هم در بخش های تولیدی  و هم خدمات ایجاد شده است.

وی گفت: تاکید بر تولید رویکرد مناسبی است به ویژه این‌که در کشور سالانه حداقل  ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر نیروی جدید به بازار کار وارد می‌شوند، البته دولت روحانی نیز هدف‌گذاری کرده تا  سالی همین حدود شغل ایجاد کند که مطابق آمارها در حد ۷۰۰ هزار تا ایجاد شده است.

وی در پایان گفت: هر چند که شغل تعاریف مختلفی دارد اما به هر صورت آهنگ رشد تولید در سال گذشته شروع شده و ان شاءالله با زمینه سازی‌هایی که دولت انجام داده  با توجه به خروج از تحریم‌ها بتوانیم در سال ۹۶ رشد مناسب‌تری داشته باشیم که از شاخص‌های اصلی این رشد افزایش تولید ملی و اشتغال است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.