خبرگزاری رسمی عربستان از توافق میان وزارت حج این کشور با سازمان حج و زیارت ایران برای حضور ایرانی‌ها در حج ٩٦ خبر داد.

سازمان حج و زیارت در خصوص حج تمتع سال ۱۳۹۶ اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش جماران، در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع ملت شریف ایران اسلامی می‌رساند، متعاقب مذاکرات حج سال آتی با وزارت حج عربستان، و با اطمینان از تامین انتظارات مورد نظر و با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری، مسئولین محترم نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم شهید پرور و بزرگوار ایران اسلامی، در خصوص تحقق حجی عزت‌مندانه مبتنی بر امنیت، عزت و کرامت حجاج عزیز کشورمان و فراهم شدن بستر ارائه خدمات مرتبط در حوزه‌های کنسولی، پزشکی و سایر خدمات مورد نیاز، با استعانت از خداوند متعال شرایط لازم برای تشرف بیش از 85 هزار نفر از حجاج جمهوری اسلامی ایران در حج سال 1396 مهیا شده است.  

بدیهی است جزئیات مذاکرات در موضوعات مختلف از جمله موضوع شهدای منا و شهدای حادثه مسجدالحرام و نتایج مرتبط در اولین نشست خبری تشریح خواهد شد. 
 همچنین برنامه های سازمان حج و زیارت برای فراخوان و ثبت نام متقاضیان حائز اولویت در اطلاعیه های بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در خبری که امروز جمعه ٢٧ اسفندماه منتشر کرده، اعلام کرد؛« وزارت حج و عمره عربستان و سازمان حج و زیارت ایران بر سر ترتیب‌های لازم برای مشارکت زائران ایرانی در حج سال 1438 (١٣٩٦) با توجه به روش مورد تاکید برای همه کشورهای اسلامی توافق کردند.

بر اساس دستورات حکومت پادشاهی عربستان به رهبری خادم حرمین شریفین، خدمت به حجاج و مراقب از حجاج و معتمرین اولویت است.

وزارت حج و دولت عربستان همچنین متعهد شده است؛ امنیت و آسایش عمره گزاران و حجاج از هر ملیت و هر کشوری را در اولویت قرار دهند.»

این خبر به جزییات بیشتری از توافق‌های دو کشور درباره حج واجب، اشاره نکرده و مقامات ایرانی نیز در این باره تاکنون اظهار نظری نداشته‌اند.

هیات مذاکره کننده ایران که حدود دو هفته پیش دیدارهای رسمی با وزیر حج عربستان داشت از احتمال قطعی شدن این توافق سخن گفته بود.

این هیات هم اکنون در ایران به سر می‌برد، درحالیکه این مدت مذاکرات به صورت مکتوب میان طرفین ادامه داشته است.

توافق بر سر مشترکات و هماهنگی‌های حج میان ایران و عربستان درحالی حاصل شده که در حج گذشته عربستان تحت تاثیر روابط سیاسی با ایران، به قبول درخواستهای اولیه ایران حتی برای تامین امنیت و مطالبات آنها درباره حادثه فرودگاه جده، منا و انجام مراسم‌های مذهبی و آیینی در آن کشور، حاضر نشد و زائران ایرانی از حج پیش بازماندند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.