وزیر آموزش و پرورش گفت: در برنامه ششم، مقررات پرداخت حقوق معلمان و کارمندان دولتی متفاوت و مانند اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بر اساس ضوابط مستقلی تعیین خواهد شد.

به گزارش جماران، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جمع مدیران مدارس شهرستان کاشان اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف است تا لایحه حقوقی و رتبه بندی معلمان را تدوین کرده تا دولت برای تصویب آن را به مجلس ارائه کند.

وی افزود: یکی از موارد بسیار دشواری که در این وزارتخانه همواره با آن برخورد می‌کنیم تعداد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها است. پاسخگویی بخشنامه‌ها و اجرای دستورالعمل‌ها ۹۰ درصد وقت مدیران مدارس را می‌گیرد و کیفیت بخشی از عملکرد آن‌ها را کاهش می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تصمیم بر این است که بخشی از تصدی امور به ادارات کل واگذار شود تا وزارتخانه روی مباحث سیاستی تمرکز کند. ما نباید به جای مدیران مدرسه تصمیم گیری و برنامه ریزی کنیم و بلکه باید با افزایش اختیارات آن‌ها به جایگاه مدیران و معلمان منزلت بخشیم.

دانش‌آشتیانی گفت: واگذاری اختیارات و برنامه ‌ریزی مدارس به شورای آموزش و پرورش استان‌ها و ارزشیابی معلمان به استان‌ها واگذار شده است تا ارزیابی معلمان داخل کلاس و مدرسه باشد. از مجموع ۱۳۰ امتیاز به هر معلم ۱۱۰ امتیاز آن در اختیار مدیر مدرسه خواهد بود.

وی گفت: معتقدیم نظام تعلیم و تربیت باید به صورت تیمی باشد و اولیا دانش آموزان به عنوان محور مهم این فعالیت باید مشارکت کنند.

وزیر آموزش و پرورش توجه به بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان را یک امر ضروری دانست و گفت: آمار نشان می‌دهد درصد پایینی از دانش‌آموزان در رشته مورد علاقه خود درس می‌خوانند بنابراین مسئولان باید به ویژه در سال نهم هدایت تحصیلی را جدی بگیرند.
 
دانش‌آشتیانی گفت: طبق آمار شش میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم در حالی که سرمایه زیادی از کشور برای تحصیل آن‌ها هزینه شده است اما بهره برداری لازم را ندارند.

وی گفت: نحوه تدریس معلمان امروز به دلیل استفاده از روش سنتی اشتباه است و با این روش نمی‌توان ارزشیابی درستی از عملکرد آن‌ها داشت. بر اساس طرح تحول هدایت تحصیلی در شش سال دبستان با روش‌های نوین و استفاده از تخصص معلمان و مربیان باید تخصص و استعداد دانش آموزان را شناسایی کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس طرح تحول به جای معلم از عنوان مربی استفاده می‌شود تا در تمام فعالیت‌های تحصیلی دانش‌آموزان نقش داشته باشد.

دانش‌آشتیانی تصریح کرد: یکی از نکاتی که در بعد معیشتی معلمان بررسی شده این است که باید نگاه جدیدی به منابع جدید داشته باشیم که یکی از این موارد ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه‌های آموزش و پرورش در راستای درآمدزایی است.

وی خاطر نشان کرد: در سفر دو روزه‌ای که به استان اصفهان داشتم متوجه پتانسیل‌های صنعت گردشگری در شهرهای شمالی استان شدم که به منظور استفاده از این موقعیت مسئولان باید رشته‌های مرتبط با گردشگری را توسعه دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.