وزیر بهداشت با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده درباره مباحث مبنی بر نسخ میلیاردی پزشکان گفت: باید از بیمه‌ها پرسید چرا بر این موضوع نظارت نکردید و در صورت مشاهده آن چرا با پزشک قطع قرارداد نکرده و حالا آن را رسانه‌ای می‌کنید؟

به گزارش جماران، دکتر سید حسن هاشمی در اجلاس  معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه یکی از مشکلات‌مان بداخلاقی‌های موجود در حوزه رسانه است، گفت: رسانه‌ها هر روز در این حوزه حاشیه‌سازی می‌کنند و نمی‌دانم با این سیاه نمایی‌ها و با ایجاد توقعاتی که بالاتر از توان اجرایی کشور است، چه می‌خواهند بکنند و کشور را می‌خواهند به کجا برسانند؟ در عین حال بارها اعلام کرده‌ام که نباید شعار بدهیم چرا که مشخص است کشور از نظر منابع در کجای دنیا ایستاده است. ما در قلب اروپا نیستیم بلکه در خاورمیانه‌ای هستیم که اطراف‌مان پر از ناآرامی و آتش است و از عقب ماندگی تاریخی هم رنج می‌بریم.

وی افزود: از این راهنمایی‌ها و توقع ایجاد کردن‌ها در حیرت مانده‌ام، به ویژه زمانی که می‌بینیم کسانی که این کارها را انجام می‌دهند پاره‌های تن انقلابند. نمی‌دانم قدرت چقدر شیرین است که دست به چنین کارهایی می‌زنند؛ هر چند که ما از وزارت چیزی ندیدیم. باید بدانیم که این کارها اعتماد عمومی را سلب می‌کند و امنیت ملی را نشانه رفته است. متاسفانه شاهدیم که سر اندک نکته‌ای یک بحران در کشور ایجاد می‌کنند.

وزیر بهداشت خطاب به معاونین درمان سراسر کشور گفت: بنابراین در این چند ماه مراقبت کنید و خودتان اطلاع رسانی کرده و در ارائه خبر پیش قدم باشید؛ چرا که اگر این کار را نکنید بعدا خبر، عکس یا فیلم را آنطور که دوست دارند مهندسی می‌کنند و سپس شما ضرر می‌کنید. گاهی کوتاهی در یک موضوع ثمره کار سه ساله را از بین می‌برد. بنابراین تا زمان انتخابات به طور ویژه این مسائل را مراقبت کنید؛ چرا که برخی می‌خواهند تسویه حساب کنند، اما ما فقط برای خدمت آمدیم و در این زمینه محلی از اعراب وجود ندارد. البته متاسفانه ترکش‌هایی به حوزه ما می‌خورد.

تورم در بهداشت و درمان چقدر است؟

هاشمی با اشاره به موضوع تعیین تعرفه‌های پزشکی گفت: قیمت تمام شده خدمات در بخش خصوصی و دولتی بیش از چیزی است که به ما پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال برای یک تخت بیمارستانی ۱۳۳ هزار تومان می‌دهند. در حالیکه قیمت تمام شده و تایید شده آن ۲۰۳ هزار تومان است. کار منطقی این است که حداقل این پول را به ما پرداخت کنند. البته ما گرفتاری‌های کشور را درک می‌کنیم و این را هم نمی‌خواهیم، اما اگر بخواهند خدمات سال ۹۵ با همین قیمت در سال ۹۶ ارائه شود، دولت و بیمه‌ها باید بگویند که این موضوع چقدر بار مالی دارد.

هاشمی ادامه داد: باید توجه کرد که تورم در بخش بهداشت و درمان بالای هشت درصد است؛ چرا که تورم این حوزه همواره بالاتر از تورم عمومی کشور است. بنابراین درباره تعیین تعرفه‌ها از الان سناریوهای مختلف ندهند، بلکه به صورت علمی و منطقی در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

هاشمی با بیان اینکه نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت که مبلغی هم از جیبش پرداخت کند، گفت: بنابراین همان کاری را که در حوزه برق، آب، گاز و ... انجام دادند، در این زمینه هم انجام دهند. به این ترتیب هم شورای عالی بیمه و هم سازمان برنامه و بودجه کار اصلی را انجام دهند و اصل را بپذیرند و سپس پولش را تامین کنند.

معضلی که بساط آن جمع شد

هاشمی با اشاره به بحث تعرفه‌های گروه‌های پزشکی در قالب کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات گفت: در این زمینه هجمه‌های زیادی به ما وارد کردند، اما اکنون حاصل کار را بعد از دو سال می‌بینیم و شاهدیم که جمع آوری معضل زیرمیزی کار مهمی بود که جامعه پزشکی در آن همراهی و کمک کرد و این باعث شد تا این معضل در سراسر کشور برچیده شود و رویه ناصحیحی که ناشی از رفتار غلط دولت‌های قبل بود، سامان یافت و اکنون به عنوان کاری اشتباه به آن نگاه می‌شود.

بیمه‌ها، گایدلاین‌های بالینی را اجرا کنند

هاشمی با بیان اینکه اخیرا بیمه‌ها به دلیل مشکلات اعتباری استفاده از نظام‌های کاهشی را پیشنهاد می‌کنند، اظهار کرد: کاهش هزینه‌ها در استفاده از گایدلاین‌ها و راهنماهای بالینی است که ما آنها را تدوین کردیم. بنابراین بیمه‌ها باید آنها را اجرا کنند تا هزینه‌هایشان کاهش یابد. حال باید از آنها پرسید چرا می‌روید مصاحبه می‌کنید و می‌گویید یک پزشک نسخه ۳۷ میلیاردی نوشته، پس شما کجا بودید؟ چرا نظارت نکردید؟ چرا در صورت دیدن این موضوع با پزشک قطع قرارداد نکرده و آن پزشک را که اینقدر هزینه ایجاد کرده بود محروم نکردید؟ چرا این موضوع را رسانه‌ای می‌کنید؟

رقابت‌های بین بخشی را نمی‌پذیریم

وزیر بهداشت ادامه داد: درباره کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات تاکید می‌کنم که اصلاحاتی را به جز آنچه که اشتباهات ویراستاری بوده است، قبول نداریم. برخی دارند تصمیماتی می‌گیرند تا ما را مقابل گروه پزشکی قرار دهند و بعد هم سکوت می‌کنند، اما ما از اینها حمایت نمی‌کنیم؛ بلکه آنچه که معاونت درمان و سازمان نظام پزشکی می‌پذیرد، اصلاحات ویراستاری در کتاب است. البته ما نهایتا تابع قانونیم، اما این رقابت‌های بین بخشی را نمی‌پذیریم و آنها را غیراخلاقی می‌دانیم.

دستور وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای نوروز

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تعطیلات نوروز اشاره و اظهار کرد: امیدوارم در این ایام برای هیچ کس اتفاقی نیفتد، اما اگر هم افتاد شما باید آمادگی لازم را داشته باشید. هر چند به دلیل تاخیر در پرداخت‌ها جمع کردن پرسنل کار آسانی نیست، اما خواهش می‌کنم نهایت سعی‌تان را انجام دهید تا مشکلی ایجاد نشود و بسیار مراقبت کنید. البته امروز توانستیم 1000 میلیارد را در بین دانشگاه‌ها توزیع کنیم و طی دو روز آینده هم 1500 میلیارد دیگر توزیع می‌شود. بنابراین طلب‌های دارویی و تجهیزاتی را با اوراق و پول بدهید و به نیروهای طرحی هم توجه کنید که در شب عید دست‌شان خالی نماند.

هاشمی، همچنین بر لزوم کاهش هزینه‌ها تاکید کرد و گفت: خواهش می‌کنم در هزینه کردها دقت کنید؛ چرا که این پول سرمایه مردم است. بنابراین در هزینه‌کرد آن بسیار دقت داشته باشید. برای اجرای راهنماهای بالینی هم منتظر بیمه‌ها نشوید؛ چرا که ساختار بیمه‌ها علمی نیست و آنها صندوق‌اند نه بیمه. اما شما حتما این راهنماهای بالینی را اجرا کنید.

هاشمی افزود: بنابراین حتما بر اساس پروتکل‌ها کار را انجام دهید، به عنوان مثال در حوزه داروی بیماران سرطانی که رقمی بالای 1000 میلیارد هزینه ایجاد می‌کند، اعلام کردیم که معاونت درمان و دارو آن را سامان دهند؛ به طوریکه بتوانیم داروها را از بازار جمع کنیم و در بیمارستان‌ها تزریق‌شان را انجام دهیم. در این صورت اجازه تزریق داروهای تقلبی را نمی‌دهیم و می‌توانیم بیمارستان‌های دولتی و تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی را به عنوان محل تزریق قرار دهیم و دارو را هم دپو کنیم. من مطمئنم که چنین کاری خدمت و کمک به کشور است و این موضوع شدنی است و می‌توان آن را ظرف دو ماه سامان داد. در عین حال مجددا تاکید می‌کنم که در هزینه کردها دقت کنید چرا که این پول مردم است و مردم گناه دارند.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به پروژه‌های ساخت و ساز بیمارستان‌ها خطاب به معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: حتما پروژه‌های ساخت و ساز را دنبال کنید و خودتان پیگیر آنها باشید. حتما بروید و اشکالاتش را ببینید. حتی بررسی کنید که از چه رنگی در مراکز استفاده می‌کنند چرا که در روحیه بیماران تاثیر دارد. متاسفانه در برخی از این پروژه‌هایی که راه و شهرسازی آنها را می‌سازد، نوع کاشی که استفاده می‌کنند برای 50 سال قبل است. بنابراین شما باید به همه این موضوعات توجه داشته باشید. پروژه‌ها را دنبال کنید و اگر لازم بود اصلاحاتی را انجام دهید.

هاشمی درباره سقف پرداخت‌ها نیز گفت: من سقف پرداختی را قبول ندارم و معتقدم که این کار تحت تاثیر فضایی که ایجاد شد، قرار گرفت و به صورت احساسی انجام شد. مهم آن است که ما باید از قانون تبعیت کنیم. در عین حال من این کار را قبول ندارم چرا که اولا ما خودمان را از خدمت ارزان محروم کردیم. دوما دولت را از درآمد محروم کردیم و سوما پرداختی مردم را افزایش دادیم چرا که پزشک تا حدی در بیمارستان کار می‌کند و بقیه وقتش را در بیرون خدمت می‌دهد.

طرح نیروی انسانی دندانپزشکی ادامه یابد

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش درباره طرح نیروی انسانی دندانپزشکان نیز گفت: در بیرجند در گذشته 22 دندانپزشک وجود داشت اما الان 54 دندانپزشک در آنجا خدمت ارائه می‌دهند. دلیلش این بود که در گذشته دندانپزشکان طرح نمی‌گذراندند و مطب می‌زدند، اما اکنون اینطور نیست. بنابراین این موضوع را به هم نزنید؛ چرا که مهم برای ما مردم هستند و ما از پول و جان مردم، متخصص و استاد شده‌ایم.

هاشمی همچنین خطاب به معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: اگر در زمینه نیرو تحت تاثیر برخی فشارها، عدم نیاز بزنید، دیگر به شما نیرو نخواهیم داد، چرا که نمی‌شود که ابتدا اعلام کنید که نیرو نیاز ندارید، اما بعد درخواست نیرو بدهید. البته اگر واقعا هم نیاز ندارید درخواستش را ندهید. در عین حال باید توجه کرد که نیروی انسانی سرمایه اصلی ماست و هر چه بیشتر به آنها توجه کنید در سلامتی مردم و خروجی کارتان تاثیر بیشتری دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.