سمندر لرستان، خالدار قیصری، خالدار امپراطور، حاجی باریک‎آو و... هر کس به زعم خود به آن عنوانی می‎دهد. نسلش در معرض تهدید انقراض است و باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

اما در این میان... هنوز جدال بر سر بود و نبود ماهی قرمز بر سر خوان هفت سین به پایان نرسیده بود که پای این خزنده دل فریب نیز به آن باز شد. برخورد نادرست با ماهی قرمز، سمندر لرستانی را نیز سفره نشین کرد، متاسفانه این امپراطور در حال انقراض هم اکنون سین هشتم سفره عید ایرانیان شده و با گونی‎های در بسته سر از بازار درآورده است‎.

به گزارش جماران، منطقه لرستان، این زیبای خزنده حتی بدون هیچ گذرنامه و گرین کارتی به هر جای دنیا که بخواهد می‎رود و برای خود دنیا دیده شده‎ است. حال باید دید در نوروز امسال این خالدار قیصری سر از کجاها در می‎آورد...

تمهیدات ویژه برای حفاظت از سمندر اندیشیده شده است

مهندس کامران فرمان‎پور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرم‎آباد در این رابطه گفت: هر ساله با توجه به پایان سال و نزدیک شدن به ایام نوروز، سازمان محیط زیست و به تبع آن اداره کل استان برنامه‎ریزی‎هایی جهت ارتقای حفاظت از سمندر لرستانی و زیستگاه‎های آن به کار می‎بندند.

وی اضافه کرد: در همین راستا کارگروه آمایش در استان تشکیل و در کمیسیون قاچاق کالا و ارز، بندی تصویب شده تا تمام دستگاه‎های اجرایی مربوطه اگر موردی از قاچاق سمندر و یا هر گونه جانوری دیگر مشاهده کردند به اداره محیط زیست اطلاع دهند تا با آنان برخورد شود.

فرمان‎پور از تشکیل دو پاسگاه محیط بانی سیار در شهرستان خرم‎آباد خبر داد و اظهار کرد: عمده زیستگاه سمندر لرستان در مسیر آزادراه پل زال و تحت مدیریت اداره محیط زیست خرم‎آباد است که با ایجاد این پاسگاه‎ها سعی در افزایش سطح حفاظتی ویژه این گونه نادر را داریم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرم‎آباد تصریح کرد: همچنین هشت محیطبان در این پاسگاه‎ها مستقر شده تا با ایجاد گشت و کنترل‎های مستمر حفاظت بیشتری از این گونه به عمل آید.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سطح شهر از دادستانی دستور گرفته‎ایم تا خودروهای مشکوک را بازرسی و آکواریوم‎های سطح شهر نیز مورد بررسی قرار گیرند که اگر اقدام به خرید و فروش سمندر‌ یا سایر گونه‎ها از جمله لاک پشت و مار کردند با آنان برخورد قانونی شود.

فرمان‎پور افزود: همچنین اطلاع رسانی و هماهنگی‎های لازم به عمل آمده و با پلیس راه نیز مکاتباتی داشته‎ایم تا با خاطیان و متخلفان برخورد جدی شود.

کشف زیستگاه جدید سمندر در نزدیکی تالاب‌های پلدختر

امیر محمدی‌نژاد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر نیز در این رابطه اظهار کرد: سمندر لرستانی یکی از گونه‌های زیبای سمندر بوده که در منطقه زاگرس قرار دارد.

وی اضافه کرد: متأسفانه این گونه در حال انقراض بوده و از گونه‌های اندمیک محسوب می‌شود که نیاز به حمایت بیشتر برای حفظ آن دارد.

محمدی‌نژاد از کشف زیستگاه جدید سمندر در نزدیکی تالاب‌های پلدختر خبر داد و گفت: خوشبختانه در زیستگاه جدید به لحاظ جمعیتی این گونه وضعیتی خوبی را داراست و از زیستگاه‌های قبلی تعداد بیشتری سمندر دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر ادامه داد: متأسفانه این گونه زیبا جای خود را در سفره هفت‌سین باز کرده و برای همین نیاز به حمایتی بیش از پیش دارد. امیدواریم مسئولین این موضوع را به صورت جدی مدنظر قرار دهند تا شاهد انقراض این گونه زیبا نباشیم.

وی تصریح کرد: کشف این زیستگاه جدید سمندر لرستانی می‌تواند راه را برای ثبت تالاب‌های پلدختر هموارتر کند، چراکه یکی از موارد مهم برای ثبت وجود گونه خاص در منطقه است.

خرید و فروش سمندر ممنوع

همچنین دکتر زند، رئیس اداره محیط طبیعی محیط زیست لرستان در این خصوص اظهار کرد: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی و مفاد کنوانسیون CITES هر گونه تخریب زیستگاه ممنوع است.

وی اضافه کرد: این تخریب‎ها شامل عملیات خاک‎برداری و خاکریزی یا ایجاد آلودگی و همچنین زنده گیری، حمل‌ یا خرید و فروش سمندر کوهستانی لرستان است.

زند ادامه داد: سمندر لرستانی از جمله گونه‎های منحصر به فرد دنیا و آندمیک استان لرستان بوده که در لیست قرمز‌ ICUN قرار گرفته و خرید و فروش آن ممنوع است.

رئیس اداره محیط طبیعی محیط زیست لرستان تصریح کرد: در صورت مشاهده حمل و یا خرید و فروش این گونه در معرض تهدید توسط شهروندان، گردشگران‌ یا سودجویان برخورد قانونی و قضایی صورت می‎گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق آخرین مصوبه شورای عالی محیط زیست جریمه زنده گیری و حمل هر قطعه سمندر کوهستانی لرستان سه میلیون ریال و در صورت تشخیص مراجع قضایی فرد خاطی بازداشت و یا زندانی می‎شود.

تصویب ارتقای منطقه سمندر 2

مهندس مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این رابطه اظهار کرد: سمندر لرستانی از گونه‌های نادر حیات وحش استان است که در لیست قرمز Iucn قرار داشته و در معرض تهدید است.

وی اضافه کرد: متأسفانه این گونه باارزش و اندمیک به سفره هفت سین نیز راه یافته بود و به قیمت بالا در بازارهای شب عید به فروش می‌رسید. خوشبختانه در دو سال اخیر با تشکیل کارگروه آمایش و پیگیری‌هایی که شد تاکنون شاهد فروش غیرقانونی این گونه نبوده‎ایم.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه همه دستگاه‌های ذیربط باید پای کار بیایند و از این گونه حمایت کنند، افزود: امسال نیز برنامه‌های حمایتی خود را با همکاری سایر ارگان‌ها انجام می‌دهیم و بیش از پیش پیگیر حفاظت هستیم، همچنین قصد داریم چند روز آینده جلسات کارگروه آمایش محیط زیست را با این هدف در استان تشکیل دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از احداث دو پاسگاه سیار در زیستگاه سمندر خبر داد و افزود: همچنین قصد داریم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه جوامع بومی اهمیت موضوع را برای آنان تبیین کنیم تا در حفاظت از آن همکاری لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارهای علمی و مطالعاتی قابل اعتنایی در راستای حفاظت و شناسایی این گونه باارزش در استان در حال انجام است که نتیجه آنها برای حفاظت هر چه بیشتر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فتحی بیرانوند ادامه داد: همچنین استعلامات لازم جهت ارتقای منطقه سمندر 2 به شورای عالی محیط زیست تحویل داده شد تا در ادامه اقدامات اساسی پیگیر این موضوع انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از تصویب طرح ارتقای منطقه سمندر 2 خبر داد و گفت: بر همین اساس حفاظت از منطقه با جدیت و شدت بیشتری انجام شده و تهدیدات پیش روی این گونه کمتر می‌شود.

وی با اشاره به جمعیت این گونه افزود: نمی‌توان به طور دقیق تعداد گونه موردنظر را در طبیعت اعلام کرد اما با حفاظت و حمایت‌هایی که شده در این چند سال اخیر شاهد قاچاق آن در استان نبوده‌ایم.

تخریب زیستگاه، آلودگی، زنده‎گیری و خروج از زیستگاه طبیعی و نگهداری در شرایط آکواریومی، سیلاب‎ها، تغییرات آب و هوایی و... از مهمترین عوامل آسیب رسانی به امپراطور لرستان است.

در همین راستا توانمند سازی ساکنان زیستگاه‎ها، افزایش آگاهی آنان برای حفظ و حراست، از این گونه برجسته ضرورتی انکارناپذیر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.