کینه ترامپ از رسانه های آمریکایی و بین المللی که از زمان رقابت های انتخاباتی آغاز شده بود حال به نزاعی آشکار مبدل شده است و این سوال را ذهن متبادر می سازد که جنگ ترامپ با رسانه ها و مطبوعات تا کی ادامه خواهد یافت و چه تبعاتی در پی دارد؟

به گزارش جماران، جنگ رسانه ها و «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا موضوع تازه ای نیست و از مدت ها پیش که وی به عنوان نامزد وارد کارزار انتخاباتی شد، آغاز و تاکنون ادامه یافته است. در روزهای گذشته این نزاع حالت جدی تر و در عین حال عریان تری به خود گرفت به طوری که این وضعیت در آخرین نشست کاخ سفید خود را نشان داد. 

** آغاز جنگ رسمی دولت و رسانه های آمریکا 
در نشستی که به تازگی در کاخ سفید برگزار شد و از ورود خبرنگاران برخی رسانه های معتبر آمریکایی و بین المللی ممانعت به عمل آمد، این نتیجه حاصل شد که در کوتاه مدت به سختی می توان انتظار رفع این تنش ها را داشت. 
در این نشست به خبرنگاران رسانه هایی همچون بی ‌بی ‌سی، سی ‌ان‌ ان، نیویورک‌ تایمز، گاردین، لس‌ آنجلس ‌تایمز، بازفید، دیلی‌ میل، هافینگتون پست چاپ آمریکا و پولیتیکو اجازه ورود به کاخ سفید و شرکت در نشست داده نشد. 
از طرفی، رییس جمهوری آمریکا در سخنانی به انتقاد از رسانه ها پرداخت و گفت: بسیاری از رسانه ها هرگز ما رو جدی نگرفتند اما شما ثابت کردید که نباید مردم را دست کم گرفت. 
رسانه های آمریکا مدتی پیش نیز با اشاره به گزیده ای از سخنان ترامپ، اعلام کردند که رییس جمهوری آمریکا مطبوعات را دشمن خود دانسته است؛ موضوعی که در این سخنرانی با تکذیب ترامپ مواجه شد. ترامپ گفت از قول من نوشتند که گفته ام مطبوعات دشمن هستند. من گفته بودم خبر دروغ دشمن ماست اما حرف من را تحریف کردند. 
ترامپ در این باره اظهار کرد : من دشمن رسانه ها نیستم. من از رسانه های غیر صادق می خواهم که منابع خود را فاش کنند. ما شبکه های زیادی داریم که علیه ما نظرسنجی منتشر می کنند. مثل شبکه خبری کلینتون. اشاره غیرمستقیم وی به نظرسنجی های زیادی است که در دوره رقابت های انتخاباتی از سوی این رسانه ها صورت گرفت و بیشتر آنها کلینتون را برنده نهایی معرفی کردند. 
به اعتقاد کارشناسان، روی سخن ترامپ از شبکه خبری کلینتون همان شبکه سی ان ان است چرا که رییس جمهوری آمریکا مدتی پیش در توئیتی این شبکه را به عنوان دشمن معرفی کرده بود. ترامپ تاکنون با پیام های توئیتری خود نشان داده است که بیش از هر رسانه ای، با این ابزار به انعکاس سخنان و مواضع خود تکیه دارد. 
همان طور که اشاره شد، دور از ذهن به نظر می رسد که دعوای ترامپ و رسانه ها به این جا ختم شود. این نتیجه گیری زمانی تقویت می شود که به یکی از تازه ترین توئیت های ترامپ اشاره شود. ترامپ در توئیتی نوشت که در مراسم سالانه شام خبرنگاران در کاخ سفید شرکت نمی کند؛ مراسمی قرار است نهم اردیبهشت سال آینده (29 آوریل 2017 میلادی ) برگزار شود. 

** اقدام رسانه ها: دوقطبی شدن یا همبستگی؟ 
رفتارهای گزینشی ترامپ در قبال مطبوعات و رسانه های آمریکا باعث شده است تا برخی در کنار ترامپ قرار بگیرند و شماری نیز در مقابل وی. در نتیجه با تداوم این روند ممکن است شاهد دوقطبی شدن رسانه ها باشیم؛ امری که تا حدی اتفاق افتاده است و در سخنان و تحلیل های اصحاب رسانه خود را نشان می دهد. 
این عمل ترامپ همانند بسیاری از اقدامات وی در دوره ریاست جمهوری 40 روزه او خشم بسیاری را به دنبال داشت. رسانه های آمریکایی که تا حال از فضای غیردموکراتیک و بسته برخی کشورهای جهان دَم می زدند حال در کشور خود مورد تبعیض قرار گرفته اند؛ موضوعی که سبب شد در گزارش ها و تحلیل های خود نتوانند از خشم ایجاد شده علیه ترامپ سخن به میان نیاورند. آنها حتی فراتر از زیر سوال بردن اقدامات رییس جمهوری انجام داده و رسانه های حاضر در نشست را به باد انتقاد گرفتند. 
در این ارتباط نیویورک تایمز در گزارشی از احتمال تهاجم بیشتر ترامپ علیه رسانه های این کشور سخن گفت. این رسانه مطرح آمریکایی با اشاره به سخنان چندی پیش ترامپ در معرفی رسانه ها به عنوان دشمنان ملت، افزود: این اقدام کاخ سفید در تاریخ طولانی پوشش خبری ما از دولت های متعدد از هر حزب کشور بی سابقه بوده است. 
روزنامه گاردین نیز از جمله رسانه هایی بود که خبرنگار آن اجازه حضور در این نشست نیافت. این روزنامه نیز در ارتباط با نشست خبری رییس جمهوری و اقدام نامتعارف وی نوشت: رسانه های خبری که برای پوشش چاپلوسانه خود از دونالد ترامپ شهرت دارند مانند سایت راست افراطی بریتبارت نیوز، وان آمریکا نیوز نت ورک، واشنگتن تایمز و شبکه های تلویزیونی سی بی اس، ان بی سی، فاکس نیوز و ای بی سی اجازه یافتند در نشست خبری شرکت کنند. 
در مقابل، اقدام اخیر ترامپ بستر را برای نزدیکی بیشتر رسانه های مخالفت دولت جمهوری خواه آمریکا هموار کرد. پس از این که خبرنگاران چند رسانه مطرح آمریکایی و بین المللی اجازه حضور در نشست خبری رییس جمهوری را نیافتند، برخی رسانه ها نیز ناگزیر شدند تا مواضع خود را در این قبال اعلام کنند. به عنوان نمونه دو رسانه واشنگتن ‌پست و مک ‌کلاچی هم که خبرنگارانشان در این جلسه حضور یافتند، اعلام بی اطلاعی از این ممنوعیت کرده اند و گفته اند که از این پس در این نشست های خبری شرکت نمی کنند. 
از طرفی، برخی رسانه های این کشور که از اقدام گزینشی ترامپ مطلع بودند همانند آسوشیتدپرس، یواس‌ای تودی و هفته نامه تایم به رغم دعوت به حضور، در این نشست شرکت نکردند و آن را مورد تحریم قرار دادند. این موضوع از همبستگی رسانه ای در این کشور نشان دارد و احتمال آن می رود با رفتارهای سختگیرانه ترامپ علیه رسانه ها، وحدت و همبستگی بیشتری را بین رسانه ها و مطبوعات ایالات متحده شاهد باشیم. 
در مجموع، از پیام های رییس جمهوری آمریکا و اقدامات وی این طور برداشت می شود که دعوای شکل گرفته در ماه های پیش رو شدیدتر شود. 
بسیاری از تحلیل گران معتقدند : در صورت همبستگی رسانه ای، شخص ترامپ به عنوان شخص شماره یک آمریکا ضررهای زیادی خواهد دید چرا که پیشبرد سیاست ها در دوره چهارساله بدون حمایت نرم از جانب رسانه ها امری دشوار به نظر می رسد. 
افزون بر آن، نادیده گرفتن رسانه های اصلی آمریکا از جانب ترامپ در تضاد با ارزش هایی چون دموکراسی، فضای باز سیاسی و آزادی رسانه ها است که ایالات متحده همواره داعیه سردمداری آن را داشته است. 
این اقدام ضد رسانه ای ترامپ حتی با واکنش های سران جمهوری خواه نیز مواجه شده به طوری که «جورج بوش» رییس جمهوری پیشین آمریکا در مصاحبه ای تلویزیونی ضمن انتقاد از ترامپ، آزادی رسانه را برای دموکراسی ضروری دانست. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.