شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه قطعنامه پیشنهادی نمایندگان انگلیس و فرانسه را که مورد حمایت آمریکا نیز قرار گرفته بود به بهانه واکنش نسبت به استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی دولت سوریه به شور گذاشت.

به گزارش جماران، شورای امنیت پس از سخنان برخی اعضای دائم این شورا از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس، درباره قطعنامه ضد سوریه رأی گیری کرد که با وتوی چین و روسیه بی اثر شد.
در پیش نویس این قطعنامه، تحریم 11 شهروند و 10 نهاد و موسسه سوری به بهانه اینکه در جریان حملات شیمیایی در برخی شهرهای سوریه در سال های 2014 و 2015 نقش داشتند، پیشنهاد شده بود.
علاوه بر این افراد و شرکت ها، قطعنامه مذکور، کشورهای جهان را از فروش بالگردهایی که ادعا شده در حملات شیمیایی در این کشور مورد استفاده قرار گرفته اند منع می کرد.
قطعنامه مذکور به رغم تلاش نماینده آمریکا در ترغیب اعضای این شورا به حمایت از آن، علاوه بر سه رأی ممتنع کشور های مصر، اتیوپی و قزاقستان، با سه رأی مخالف از طرف روسیه، چین و بولیوی روبرو شد و ناکام ماند.
این هفتمین باری است که روسیه قطعنامه های شورای امنیت علیه دولت سوریه را وتو می کند.
نیکی هیلی نماینده ترامپ در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت که به منظور بررسی پیش نویس این قطعنامه برگزار شد، با انتقاد از اقدامات دولت سوریه، حمایت روسیه از دمشق را به باد انتقادات شدید گرفت.
وی با انتقاد از چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت که این قطعنامه را وتو کردند، مدعی شد: امروز، روزی غم انگیز برای سازمان ملل است؛ زیرا مسکو و پکن در پاسخ به این سؤال که چه کسی در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، صادق نیستند.
هیلی ادامه داد: چین و روسیه باید در خصوص استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم سوریه پاسخگو باشند.
نماینده آمریکا در سازمان ملل درحالی این اظهارات را بیان کرد که ترامپ تاکنون تمایل آشکاری به بهبود روابط میان کشورش و روسیه نشان داده و وتوی این قطعنامه مورد حمایت آمریکا، نخستین رو در رویی دو کشور در زمان ترامپ محسوب می شود.
در این میان موضع ناهمگون نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با رییس جمهوری این کشور یکی دیگر از نشانه های عدم تجانس سیاسی در دولت ترامپ محسوب می شود و در حالی که ترامپ بارها با ستایش و تقدیر از رییس جمهوری روسیه سخن گفته، هیلی از ابتدا چه در اظهارات نشست رأی صلاحیت خود در کنگره آمریکا و چه بعد از آن در مقر سازمان ملل، به انتقاد از سیاست های روسیه در اوکراین و خاورمیانه پرداخته است.
ولادیمیر پوتین نیز پیش تر پیشنویس قطعنامه فعلی را 'نا متعادل' و 'نابجا'خوانده و به صراحت هشدار داده بود که در صورتی که تغییرات لازم در آن ملحوظ نشود، قطعاً آن را وتو خواهد کرد.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل در توجیه اقدام مسکو در وتوی این قطعنامه، گفت: این قطعنامه را وتو کردیم زیرا کاملاً جانبدارانه است و با واقعیت ها در سوریه منافات دارد.
در همین حال، نماینده دائم انگلیس نیز مدعی شد: امروز، روز سردی برای شورای امنیت است؛ زیرا چین و روسیه مانع از آن شدند که عاملان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه محکوم و مجازات شوند.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.