رسانه های معروف آمریکایی، تصمیم تیم ترامپ برای ممانعت از ورود خبرنگاران سی.ان.ان. و نیویورک تایمز در نشست های روزانه خبری را محکوم کرده و این اقدام را مغایر با آرمان هان دمکراتیک دانستند.

به گزارش جماران، کاخ سفید روز جمعه با تشدید جنگ دولت ترامپ علیه رسانه ها، اعلان کرد : در ادامه تنش ها بین دولت و رسانه های آمریکا، کاخ سفید روز جمعه مانع از ورود شماری از نمایندگان رسانه هایی شد که گزارش هایی انتقاد آمیز را از یک گفت وگوی خصوصی را به جای خبرهای روزمره عمومی استفاده کردند. 
با اینکه مقام های کاخ سفید به رسانه های محافظه کار حامی دولت ترامپ مانند فاکس نیوز، شبکه خبری وان آمریکا و برایبارت نیوز، اجازه حضور در نشست خبری داده بودند، اما بی بی سی، لس آنجلس تایمز و دیگر رسانه های منتقد از حضور در این نشست منع شده بودند.
ترامپ روز جمعه یک روز پس از آنکه مشاور اصلی وی قول داد که روابط دولت با مطبوعات و رسانه ها روز به روز بدتر خواهد شد، به رسانه های آمریکا به عنوان دشمن مردم حمله کرد. 
شماری از منابع خبری مانند خبرگزاری های رویترز و بلومبرگ که معمولا نشست کاخ سفید را به عنوان عضوی از یک گروه پوشش می دهند، در این نشست حضور داشتند.
اما اسوشیتدپرس این نشست را در اعتراض به این تصمیم، تحریم کرده بود و فرانس پرس نیز با اعتراض به تحریم شدن، در این نشست بدون دعوت حضور یافته بود. 
انجمن خبرنگاران کاخ سفید اعلان کرد که به شدت به این تصمیم اعتراض می کند و قول داد که این موضوع را با کارکنان کاخ سفید مطرح کند.
شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در نشست گفت: کاخ سفید امکان دسترسی بسیار زیادی فراهم کرده و خودمان، دولت و اتاق نشست را احتمالا بیش از هر دولت پیشین آمریکا در دسترس (خبرنگاران و رسانه ها) قرار داده است.
اما جیک تپر گزارشگر و مجری سی ان ان، این اقدام را ضد آمریکایی توصیف کرد.
روابط عمومی سی ان ان نیز در توییتر نوشت: این تحول و اقدامی غیرقابل قبول توسط کاخ سفید ترامپ است. 
این نهاد افزود: ظاهرا هنگامی که رسانه ها واقعیاتی را منتشر می کنند که آنها دوست ندارند و خوششان نمی آید، اینگونه تلافی جویی می کنند. اما ما بدون توجه به این اقدامات، به فعالیت های خبری خود ادامه خواهیم داد.
نیویورک تایمز نیز در یک سرمقاله این اقدام را توهینی غیرقابل تردید نسبت به آرمان های دمکراتیک توصیف کرد. 
چند رسانه آمریکایی به مصاحبه ماه دسامبر (2016) اسپایسر اشاره کردند که به پولیتیکو گفته بود: کاخ سفید در دوره ترامپ هیچگاه یک رسانه خبری را چه محافظه کار، چه لیبرال یا با گرایش های دیگر، منع نخواهد کرد. به نظر من اینها نظام مردم سالاری را در مقابل نظام استبدادی شکل می دهد. 
دریاسالار بازنشسته ویلیام مک ریون عضو نیروهای ویژه نیروی دریایی و فرمانده عملیات حمله به اقامتگاه اسامه بن لادن در سال 2011 که منجر به کشته شدن وی شد، گفت: خصومت ترامپ نسبت به مطبوعات و رسانه ها ممکن است بزرگ ترین تهدید نسبت به دمکراسی در زمان معاصر باشد.
به گزارش ایرنا، برخوردهای خصمانه ترامپ با رسانه های آمریکا و جلوگیری از حضور نمایندگان برخی از آنها در نشست خبری روز جمعه کاخ سفید، موجب واکنش رسانه ها و مطبوعات این کشور به این اقدام شد، به گونه ای که واشنگتن پست در تیتر تارنمای خبری خود نوشت: دمکراسی درتاریکی می میرد.
نیویورک تایمز نیز قصد دارد این اقدام را با انتشار یک آگهی در مراسم اسکار تلافی کند.
روزنامه های آمریکایی 'واشنگتن پست 'و'نیویورک تایمز' به حملات ترامپ به رسانه ها واکنش نشان دادند و نیویورک تایمز قصد دارد در اقدامی بی سابقه در هفت سال گذشته و با هزینه بالا در جریان مراسم اسکار یک آگهی تلویزیونی در باره اقدام ترامپ در برابر انتشار 'حقیقت' توسط رسانه های آمریکا، پخش کند.
نشریه واشنگتن پست نیز شعار' دمکراسی درتاریکی می میرد' را در پاسخ به حملات دونالد ترامپ علیه رسانه های آمریکایی در بالای صفحه تارنمای خبری خود قرار داده است.
نیویورک تایمز در آگهی خود آورده است : 'حقیقت' این است که کشورمان (آمریکا) بیش از هرزمان دیگری دو پاره شده است. حقیقت این است که اخبار ساختگی دروغ است. 'حقیقت این است که ما باید از مرزهایمان محافظت کنیم. 'حقیقت' این است که سیاست پناهجویی او (ترامپ) سرپوشی است بر اعمال ممنوعیت مسلمانان. 
در ادامه این آگهی آمده است: 'حقیقت' این است که باید تحقیقات کاملی درباره ارتباط با روسیه صورت گیرد. 'حقیقت' این است که درز اطلاعات محرمانه یک رسوایی واقعی است. 'حقیقت' این است که شواهدی درباره رای دهندگان جعلی وجود ندارد. 'حقیقت' دشوار است، یافتن 'حقیقت' دشوار است، دانستن 'حقیقت' دشوار است. 
نیویورک تایمز درانتهای این آگهی تلویزیونی خود با حروفی برجسته می نویسد: 'حقیقت' بیش از هر زمان دیگری بااهمیت تر است.
رسانه های خبری همچون نیویورک تایمز، پلتیکو، بازفید، لس آنجلس تایمز، سی ان ان، بی بی سی و گاردین روز گذشته (جمعه) از حضور در یک نشست ویژه خبری در کاخ سفید منع شدند.
دونالد ترامپ در پی این رخداد در حساب کاربری توییت خود نوشت :رسانه هایی که خبر دروغین می دهند می دانند که حقیقت را نمی گویند که این یک خطر بزرگ برای کشور است، 'نیویورک تایمز' ناکام به یک 'جوک' می ماند ، سی ان ان هم ناراحت است.
ترامپ پیشتر و در مورخ 30 بهمن ماه در توییت خود به صراحت نوشته بود رسانه های دروغین آمریکا دشمن او نیستند، بلکه دشمن مردم آمریکا هستند. 
ترامپ 28 بهمن ماه گذشته و درنخستین کنفرانس خبری پس ازآغاز ریاست جمهوری خود که به تنهایی درآن حضور داشت، به حمله به رسانه های غربی و از جمله آمریکایی پرداخت و رسانه هایی همچون سی ان ان را به دروغ پردازی متهم کرد. 
دونالد ترامپ دوم بهمن ماه و در نخستین روز پس از آغاز ریاست جمهوری خود، به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) رفت و به گزارش سی ان ان، وی در آنجا 15دقیقه سخنرانی کرد که 9 دقیقه از آن را به حمله علیه رسانه های آمریکایی اختصاص داد. 
سی ان ان سوم بهمن ماه ضمن پوشش این خبر گزارش داده بود: ترامپ خطاب به کارکنان و ماموران سیا گفت 'می دانید من جنگی علیه رسانه ها به راه انداخته ام، آنها در میان بی اعتمادترین افراد بشر بر روی زمین قرار دارند'.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.