وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طرح مقابله با ریزگردهای استان که توسط وزارت کشاورزی در حال انجام است، گفت: در حال حاضر 6 اکیپ مستقر شده‌اند و در حال کار هستند و امیدوار هستیم که روزانه بتوانیم 200 هکتار نهال کاری کنیم.

به گزارش جماران، محمود حجتی در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان که امروز، 5 اسفندماه در محل استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به برنامه مقابله با ریزگردها اظهار کرد: باید توجه داشت در سال‌های نخست طرح ممکن است آثار تخریبی وجود داشته باشد و عملا از سال سوم آثار مثبت خود را نشان می‌دهد.

وی افزود:‌ امروز در خصوص ریزگردها همه دست به دست هم داده‌ایم تا بتوانیم با همت رییس جمهور، مجلس و دولت و کمک مردم کار قابل قبولی در عرصه 8 هزار هکتاری ریزگردهای خوزستان انجام شود.

حجتی تصریح کرد: ‌42 هزار هکتار به عنوان کانون‌های بحرانی و فوق بحرانی در دستور کار قرار گرفته‌اند و ما اکنون طرحی را در دستور کار داریم و امیدواریم با منابعی که در اختیار داریم بتوانیم طرح‌های مقابله با ریزگردها را اجرایی کنیم.

وزیر جهاد کشاوری با بیان این‌که کمیته فنی با حضور اساتید دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی شکل گرفته است، گفت: باید برای کانون‌های ریزگردها آب منتقل کنیم و باید منابع آبی را برای این مناطق اختصاص دهیم. ما این منابع آبی را شناسایی کردیم و اکنون در حال تلاش هستیم تا آب را از کارون و از طریق کانال 20 متری برای نهال کاری و توسط کانال موسسه جهاد منتقل و بتوانیم خاک‌ها را مرطوب کنیم و به این شکل دیگر گرد و خاکی که در 15 روز گذشته داشتیم را نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تاثیر سیلاب‌ها در رطوبت خاک عنوان کرد: ‌می‌توانیم با مدیریت سیلاب آب‌ها را به عرصه‌های شناسایی شده، منتقل کنیم و با مدیریت سیلاب، آب را به عرصه‌ها منتقل کنیم.

حجتی با اشاره به طرح 550 هکتاری کشاورزی اظهار کرد:‌ این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های آبی و خاکی منطقه است و در تاریخ کشور چنین طرحی وجود ندارد. فازهای این طرح طبق برنامه اجرا و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی افزود:‌ تا پایان سال فازهای انجام شده تحویل داده خواهد شد و شاهد تولید محصولات خواهیم بود. البته مقداری محدود در نخلستان‌ها تحویل داده نخواهد شد و به دلیل آن است که در سال 94، این بخش‌ها به این طرح افزوده شده‌اند.

وزیر کشاورزی اظهار کرد:‌ اکنون خاک شیرین شده و تسطیح شده است و اشکال هندسی در آن شکل گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.