معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران روز پنجشنبه گفت: وضعیت کودکی که روند درمانی اش در یکی از بیمارستان های تهران با مشکل روبرو شد، خوب است؛ کودک در حال حاضر مرخص شده تا پس از ترمیم زخم پایش، پیوند پوستی کوچک روی پای او انجام شود.

به گزارش جماران، «صدف علیپور» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران شرح حالی از نوزاد بستری شده در بیمارستان ارائه کرد و گفت: این نوزاد 29 روز پیش در بیمارستان ولیعصر که دارای بخش مراقبت های ویژه نوزادان است به دنیا آمد.
وی تصریح کرد: مادر این نوزاد به دلیل فشارخون بالا به صورت اورژانسی به بیمارستان مراجعه می کند و چون دچار مشکلاتی بوده، زایمان زودرس انجام می دهد و نوزاد به دنیا می آید. نوزاد بسیار بدحال بود و نیاز به احیای قلبی - ریوی داشت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نوزاد به احیای قلبی - ریوی پاسخ می دهد و پزشکان او را در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بستری و همه مراقبت های لازم برای او انجام می شود.
علیپور توضیح داد: نوزاد دو بار دیگر به عملیات احیا احتیاج پیدا می کند و در بار سوم عملیات احیای قلبی - ریوی، از دست و یکی از پاهای نوزاد رگ گرفته می شود و تحت درمان سرم قرار می گیرد. پزشکان پس از مدتی متوجه می شوند که سرم به زیر پوست پای نوزاد نشت کرد و پای او متورم شده است. به همین دلیل سرم بلافاصله قطع می شود و رگ را باز می کنند و مراقبت های لازم برای نوزاد انجام می شود.
وی تصریح کرد: پزشکان پس از 24 ساعت متوجه تغییر رنگ پوست بیمار می شوند. البته وقتی سرم از رگ برای نوزادان خارج شود، خیلی وقت ها مایع جذب می شود و عارضه ای رخ نمی دهد و در مواردی پوست دچار عارضه می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نوزاد به دلیل انجام عملیات احیا دارای شرایط متفاوت بوده و این اتفاق برای او رخ داد و پوست هیچ خون رسانی نداشته و عارضه آن بیشتر شد.
علیپور ادامه داد: بعد از مشاهده تغییر پوست نوزاد،‌ بیمار تحت مشاوره های فوق تخصصی قرار می گیرد و یکی از اساتید ارتوپد اطفال و جراحان پلاستیک نوزاد را ویزیت می کند و تحت مراقبت قرار می گیرد.
وی با بیان این که «عمق این عارضه پوستی زیاد نبود»، تاکید کرد: بر اساس آخرین نظریه تخصصی، مشخص شد که این عارضه فقط در سطح پوست نوزاد است و در این مواقع، باید چند روزی به پوست زمان داد تا عملیات ترمیم صورت گیرد.
این مقام پزشکی گفت: چند روز فرصت به پوست نوزاد داده شد و هر روز تحت مراقبت های پزشکان و پرستاران بیمارستان بوده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عوارض اکنون برطرف شده است و حال عمومی بیمار خوب است و فقط زخمی روی پوست نوزاد است که باید بررسی شود.
علیپور افزود: بیمار عصر چهارشنبه از بیمارستان مرخص شد تا مراقبت ها به صورت سرپایی انجام شود، مراقبت از زخم باید ادامه یابد تا زخم ترمیم شود و یا پس از کوچک شدن زخم، یک پیوند پوستی کوچک انجام شود.
وی اضافه کرد: اکنون نوزاد 29 روزه است و زمانی که این اتفاق افتاد، نوزاد پنج یا شش روزه بوده است و این زخم کوچک پشت پای نوزاد است. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با ادامه مراقبت های درمانی فوق تخصصی این مشکل برطرف شده است و پزشکان معتقدند در حد عارضه پوستی است. 
وی در باره اینکه بیرون زدن سرم از رگ نوزادان تا چه حد شایع است، گفت: بر اساس آمارها برای 11 تا 20 درصد نوزادان بیرون زدگی مایع از رگ اتفاق می افتد و اغلب موارد عارضه پوستی پدیدار نمی شود و فقط در برخی مواقع این عارضه رخ می دهد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیاتی از این وزارتخانه را مسئول رسیدگی به موضوع این کودک کرده است.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.