پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

درخواست حضرتی از شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان:

در انتخاب کاندیداها اولویت را به جوانان نخبه و کارشناس دهید

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در نامه‌ای به محمدرضا عارف، رییس شورای سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان سه پیشنهاد مهم و اساسی در تنظیم فهرست کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر و روستا به وی ارایه کرد.

 
به گزارش جماران، او که رونوشتی از این نامه را در اختیار سید محمد خاتمی قرار داده از عارف خواسته است تا در تدوین فهرست نهایی کاندیداهای اصلاح‌طلبان یک ارزیابی دقیق از عملکرد اعضای فعلی شورای شهر داشته باشند، در انتخاب کاندیداها اولویت را به جوانان نخبه و کارشناس دهند و همچنین از تمامی کاندیداهای فهرست نهایی میثاق‌نامه اخذ کنند که در آینده شاهد پیمان‌شکنی آنان نباشند.

حضرتی معتقد است اگرچه در پیش گرفتن چنین شروطی با برخی مقاومت‌ها روبه‌رو خواهد شد اما در نهایت مردم پاسخ شایسته‌ای نسبت به اتخاذ این رویکرد خواهند داد. او در پایان این نامه ابراز امیدواری کرده است که شجاعت و درایت در این راه دشوار گره‌گشا شود.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر محمدرضا عارف

رییس محترم شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

باسلام

همان‌گونه که استحضار دارید گروه‌های سیاسی در حال آماده‌سازی خود برای ورود پرشور به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند. اگرچه انتخابات ریاست‌جمهوری به دلایل گوناگون اهمیت سیاسی بیشتری دارد، ولی انتخابات شوراها می‌تواند اثرهای پایدارتری در توسعه سیاسی و مدیریتی کشور بر جای گذارد و به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به آن داشت و اجازه نداد که اعتبار آن تحت‌الشعاع انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گیرد و نادیده گرفته شود. مهم‌ترین علت این اهمیت تعداد فراوان نامزدها و افراد منتخب است که به شکل مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند تا اداره شهر و روستای خود را عهده‌دار شوند و از سوی دیگر شوراها هرچند تا به امروز در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته‌اند اما به ویژه در کلانشهرها می‌توانند منشأ اثر در زندگی روزمره مردم باشند. از منظر اصول مردمسالاری نیز انتخابات شوراهای مزبور به این اصول نزدیک‌تر است و به مشارکت مستقیم‌تر مردم در اداره امور منتهی خواهد شد و شاید به دلیل همین مساله ازجمله مهم‌ترین مطالبه‌های شخصیت برجسته‌ای چون آیت‌الله طالقانی بود. با این تفاصیل می‌توان نتیجه گرفت سیاستگذاری برای انتخاب و معرفی نامزدهای مناسب جهت این شوراها باید دقیق و سنجیده باشد و این امری بسیار ظریف و حتی پیچیده بوده و لازم است که از تجربه‌های گذشته درس بگیریم.

متاسفانه در ادوار گذشته این انتخابات، ذهنیت سیاسی بر معرفی نامزدهای شورا غلبه داشته و نتیجه آن نیز پررنگ شدن جناح‌بندی‌های سیاسی در شوراها و نیز شهرداران انتخابی بوده است. در حالی که باید کوشید مدیریت شوراها به‌ویژه در شهرها مبتنی بر مشارکت همه نیروهای کارشناس و دلسوز باشد و در سه دوره گذشته دیده‌ایم که تفوق مطلوبیت سیاسی بر عمل کارشناس چه آثار وخیمی بر جای گذاشته و برای نمونه فاجعه‌هایی مانند آتش‌سوزی میدان جمهوری، فرو ریختن پلاسکو، بحران‌های غیرقابل تحمل ترافیک و دنباله‌دار آلودگی هوا را بر پایتخت کشور تحمیل کرده، فجایعی که اگر قدرت واقعی شورا اسیر بازی‌های سیاسی نمی‌شد و نگاه کارشناسی و موشکافی علمی آنها بر جای زدوبندهای سیاسی- اقتصادی می‌نشست، هرکدام آنها می‌توانست سرنوشت دیگری برای شهرداری رقم بزند. متاسفانه شاهد بوده‌ایم که در دو دهه گذشته نیروهای کارشناس، جوان و فعال از حضور در انتخابات شوراها یا سایر انتخابات در عمل برکنار مانده‌اند و شگفتا که در نتیجه کنش انتخاباتی بدنه جوان کشور نیروهایی در انتخابات کاندیدا شده و بر صندلی‌های کارشناسی شورا جلوس کرده‌اند که بحران‌های امروز، خود محصول عمری مدیریت آنها در مناصب و سمت‌های مختلف کشور بوده است. واقعیت این است که چهره‌های کنونی یا نتوانسته‌اند کارکرد و تاثیر مثبتی بگذارند، که اگر گذاشته بودند، وضع مردم چنین نبود، یا آنکه اگر هم تاثیری مثبت داشته‌اند، انگیزه آنان اشباع شده، و خلاقیت و نوآوری و توان مدیریتی آنان فرسوده است و باید راه را برای جوانان خوش‌فکر و آماده باز کنند. البته این امر بدان معنا نیست که از تجربه افرادی که عملکرد مثبت و موثری داشته‌اند چشم‌پوشی شود که اتفاقا اندک تجربه‌های مثبت شورا داری می‌تواند سرلوحه کار قرار گیرد و در بستن لیست‌های انتخاباتی مددیار ما شود. با توجه به آنچه رفت و شرایط کنونی، پیشنهادهای زیر را به استحضار جناب‌عالی به عنوان رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌رسانم و رونوشتی از این نامه را نیز در اختیار حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی، سرمایه ملی و محبوب کشور ارسال خواهم کرد:

١- یک ارزیابی دقیق و کامل از افراد شوراهای فعلی انجام شود و با تعیین شاخص‌های مناسب، میزان و کیفیت و کارایی و عملکرد آنان ارزیابی شود. اگر مواردی بود که به لحاظ این معیارها پذیرفتنی بودند، فارغ از جناح‌بندی سیاسی آنان در لیست نامزدهای شوراهای اصلاح‌طلبان قرار گیرند. در این راه تخصص، پاک‌دستی، در اختیار گذاشتن وقت مفید خود برای مسائل شورا و شهر و پرهیز از باندبازی‌های سیاسی همراه با شاخص‌های دیگر می‌تواند معیار مناسبی برای ارزیابی اعضای کنونی شوراها تلقی شود.

٢- نامزدهای جدیدی که برای شوراها پیشنهاد می‌شوند، از میان افراد جوان‌تر و کارشناس در یکی از حوزه‌های مسائل شهری بوده و به پاک‌دستی و خوش‌سابقه شهره باشند. در این راه وابستگی‌های سیاسی آنان در اهمیت اول قرار نگیرد.

٣- لیست اولویت‌های اصلاح‌طلبان برای مسائل مهم شهری، به ویژه شهر تهران و شش کلانشهر دیگر کشور تبیین شده و تمامی چهره‌های در معرض انتخاب نهایی برای لیست «امید» اصلاح‌طلبان، میثاق‌نامه‌ای جدی و معرفتی و اخلاقی برای تعهد به پیگیری این اولویت‌ها امضا کنند.

یقین داریم که اجرای چنین ایده‌ای با مخالفت‌ها و سهم‌خواهی‌های فراوان روبه‌رو خواهد شد اما اگر به مردم اعتماد کنیم و مصالح کشور بر هر چیز دیگری ترجیح داده شود در این صورت مردم نیز پاسخ مثبتی به اصلاح‌طلبان خواهند داد. بنده به شجاعت و درایت شما برادر عزیز خود در این راه دشوار امید بسته‌ام.

با احترام

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران

 در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی

منبع: اعتماد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.