جان مک کین سناتور کهنه کار و تندرو ایالت آریزونای آمریکا در واکنش به برخوردهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور با رسانه ها گفت: سرکوب مطبوعات نشانه و سرآغازی بر دیکتاتوری در آمریکا است.

به گزارش جماران، مک کین در گفت و گو با شبکه خبری ای.بی.سی نیوز افزود: 'مطبوعات آزاد' لازمه داشتن یک 'دمکراسی سالم' است.
سناتور ایالت آریزونا که در برنامه 'میت د پرس' شرکت کرد و درباره توییت اخیر رئیس جمهوری آمریکا که در آن رسانه های آمریکایی را دشمن مردم این کشور خوانده بود، گفت: تا آنجایی که می دانیم برای حفظ دمکراسی ، داشتن مطبوعات آزاد حیاتی است.
مک کین که خود نامزد شکست خورده در انتخابات 2008 آمریکا است، افزود: واقعیت آن چیزی است که به آن نیاز داریم. زمانی که به تاریخ نگاهی می اندازید، می بینید نخستین کاری که دیکتاتورها به آن پرداختند، بستن و سرکوب مطبوعات بوده است.
سناتور ایالت آریزونا که در کارزار انتخاباتی ترامپ مورد توهین قرار گرفته بود، افزود: نمی گویم که ترامپ تلاش دارد به یک دیکتاتور تبدیل شود اما باید از تاریخ درس بیاموزیم.
به گزارش ایرنا، مک کین در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز خطاب به متحدان اروپایی آمریکا گفت: دولت ترامپ دچار سردرگمی است.
مک کین در بخشی از این سخنرانی بدون نام بردن از ترامپ گفت: هرچه بیشتر شاهد علاقه مندی و گرایش به خودکامگی هستیم و تلاش می شود این موضوع برابر و معادل با ارزش های اخلاقی لحاظ شود. 
ترامپ پنجشنبه گذشته نخستین کنفرانس خبری پس از ورود به کاخ سفید را که خود به تنهایی در آن حضور داشت، با رسانه های آمریکایی برگزار کرد؛ وی طی سخنانی با حمله به آنها، رسانه هایی همچون سی ان ان را به دروغ پردازی متهم کرد؛ این کنفرانس خبری 77 دقیقه به طول کشید.
درپی این کنفرانس خبری رئیس جمهوری آمریکا در توییتی به رسانه های آمریکایی که مشخصا از آنها نام برد ، حمله کرد.
ترامپ روز گذشته در حساب شخصی توییت خود نوشت: 'اخبار جعلی' رسانه هایی همچون ان.بی.سی نیوز، ای.بی.سی، سی.بی.اس، سی ان ان و نیویورک تایمز دشمنی با من نیست، بلکه دشمنی با مردم آمریکا است.
حملات پی درپی رئیس جمهوری جدید آمریکا علیه رسانه های آمریکایی بدانجا رسید که در 14 بهمن ماه گذشته 'استیو ادلر' سردبیر ارشد رویترز، از خبرنگاران خود خواست در کنفرانس های خبری ترامپ با احتیاط عمل کنند. 
سردبیر ارشد رویترز در نامه ای سرگشاده به خبرنگاران خود توصیه کرد که از هرگونه ابراز نارضایتی درباره پوشش خبری دولت ترامپ اجتناب ورزند و خشم، احساسات و ابراز گلایه خود درباره ترامپ را بطور علنی بروز ندهند. 
ترامپ دوم بهمن ماه و در نخستین روز پس از آغاز ریاست جمهوری خود، به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) رفت و به گزارش سی ان ان، وی در آنجا 15دقیقه سخنرانی کرد که 9 دقیقه از آن را به حمله علیه رسانه های آمریکایی اختصاص داد. 
سی ان ان سوم بهمن ماه ضمن پوشش این خبر گزارش داده بود: ترامپ خطاب به کارکنان و ماموران سیا گفت 'می دانید من جنگی علیه رسانه ها به راه انداخته ام، آنها در میان بی اعتمادترین افراد بشر بر روی زمین قرار دارند'. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.