ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه با جوزف دانفود همتای آمریکایی خود در پایگاه نظامی انجرلیک ترکیه دیدار کرد و در این دیدار طرفین 2 طرح ترکیه برای حمله به رقه را بررسی کردند.

به گزارش جماران، ارتش ترکیه بعد از آزادسازی الباب در ادامه عملیات سپر فرات در حال بررسی مسیرهای ادامه عملیات خود در شمال سوریه با همراهی آمریکا و ارتش به اصطلاح آزاد سوریه و حمله به شهر رقه سوریه است.
ژنرال دانفورد که برای بررسی وضعیت مبارزه با داعش در منطقه و نیز حمله به رقه به عنوان مقر اصلی نیروهای داعش و بررسی بعد فنی نظامی این عملیات به ترکیه سفر کرده است، با نقشه ها و طرح های ترکیه در این زمینه آشنا شد.
در دیدار دو مقام ارشد نظامی آمریکا و ترکیه، ارتشبد آکار طرح طرف ترکیه در مورد امکان عملیات را تشریح کرد و گفت: نقشه اول ترکیه که در اولویت نخست اجرا قرار دارد، ورود و اقدام نیروهای ارتش ترکیه و ارتش آزاد سوریه از منطقه تحت کنترل نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و از طریق تل ابیض واقع در رو به روی آقچا قلعه ترکیه و ادامه مسیر به سمت رقه است و نقشه دوم هم ادامه عملیات از شهر آزادشده الباب به سمت رقه است.
وی با تشریح طرح عملیات رقه و ضربه نهایی به داعش بیان کرد: در اجرای نقشه نخست و از منطقه مرزی ترکیه تا رقه 54 کیلومتر مسیر زمینی فاصله وجود دارد و این مسیر بیشتر مورد نظر ترکیه است.
وی ادامه داد: دومین نقشه ترکیه ادامه عملیات از شهر آزادشده الباب به سمت رقه است که ترکیه برای عبور از منطقه تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) که در دوره دولت اوباما به شکل جدی تسلیح شده است، 20 کیلومتر منطقه تخلیه شده نیاز دارد و برای اجرای آن، آمریکا باید ابتدا حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) را اقناع کند.
وی اظهار کرد: در این منطقه شهر منبج نیز در مسیر واقع شده و طول این مسیر 180 بوده و منطقه ای کوهستانی است که نیروهای عمل کننده هم از طرف داعش و هم عناصر حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) مورد تهدید واقع می شود.
آکار همچنین برای انجام عملیات رقه خواستار عقب نشینی نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) از شهر منبج به سمت شرق فرات شد و گفت: آمریکا باید این نیروها را در این زمینه اقناع کند.
وی اضافه کرد: برای اجرای عملیات رقه، ارتش آزاد سوریه با حمایت ترکیه در حال جمع آوری و سازماندهی حدود 10 هزار نفر نیرو است که هم اکنون دو هزار و 500 نفر آنها در الباب مستقر هستند و بقیه آنها نیز از طریق قیرشهر ترکیه به ادامه عملیات خواهند پرداخت اما ادامه این عملیات مشروط به حمایت آمریکاست.
به گزارش ایرنا، دو طرف طرح مشترکی را که جزئیات آن مشخص نشده، تدوین کرده اند تا بعد از تایید اردوغان و ترامپ روسای جمهوری ترکیه و آمریکا جهت اجرا آماده شود.
در این دیدار همچنین پایگاه نظامی انجیرلیک به عنوان مرکز عملیات رقه انتخاب شد.
گفتنی است که جنگنده های کشورهای ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا به همراه پهپادهای آمریکایی برای این عملیات در پایگاه نظامی انجیرلیک آماده سازی و مستقر شده است.
در این دیدار همچنین دو طرف برای تضمین امنیت در منطقه و در راس آن برای مبارزه با داعش و پ.ک.ک در سوریه و عراق تاکید کردند.
جوزف دانفورد رئیس ستاد ارتش آمریکا و خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه در خصوص تامین امنیت مرزی و برای مقابله با تهدیدات حملات تروریستی داعش و برای بازگرداندن مهاجران و پناهجویان آواره شمال عراق و سوریه و محافظت از جان غیرنظامیان و جلوگیری از خسارت اقدامات تروریستی به توافق رسیدند.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.