علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه درگفت وگو با رسانه های فرانسه با بیان اینکه ایران در مورد توسعه صنایع دفاعی خود از هیچ کشوری اجازه نمی گیرد، گفت: تهران به هرگونه تهدیدی به شدت پاسخ و با آن مقابله خواهد کرد.

به گزارش جماران، آهنی که دریک مصاحبه زنده ومشترک با سه رسانه اصلی فرانسه 'به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کرده بود به سوالات خبرنگاران شبکه جهانی کانال 5 این کشور،رادیو بین المللی 'ار اف ای' و روزنامه 'لوموند' پاسخ داد.
گزیده ای از این مصاحبه مشروح به شرح ذیل است:
علی آهنی در پاسخ به سوال های این خبرنگاران در مورد برنامه موشکی ایران تاکید کرد: برای توسعه صنایع موشکی و دفاع مشروع خود از هیچ کشوری اجازه نخواهیم گرفت.
وی با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل گفت: طبق مفاد این قطعنامه به ما توصیه شده است آزمایش های موشکی بالستیک که قادر باشند کلاهک هسته ای حمل کنند انجام ندهیم، موشک های بالستیک ما هم قابلیت حمل کلاهک هسته ای ندارند و از سوی دیگر کشورما کاملا مخالف تولید و استفاده از تسلیحات هسته ای است لذا این موشک ها ناقض قطعنامه فوق نیستند. 
آهنی درپاسخ به سوال خبرنگار لوموند که پرسید: شما فکر می کنید که افکار عمومی بین المللی همچنان سخت تر خواهد شد ؟ و به اعتقاد شما ایران، بار دیگر دست به آزمایش های موشکی دست می زند تا عزم دستگاه حاکمه جدید آمریکا را آزمایش کند؟ گفت:باید بین موضوعات تمایز قایل شد.درباره لحن به کار گرفته شده باید گفت که ما از همان پیروزی انقلاب اسلامی با خصومت های دولت های مختلف آمریکا مواجه بوده ایم. لذا عادت داریم. ما نمی توانیم هیچ تهدیدی را از هر کجا که باشد بپذیریم. مردم ما بخوبی مقاومت کرده اند و برای حفظ استقلال خود، سختی های بسیاری تحمل کرده اند و مسلما به حیات خود ادامه خواهند داد. 
وی به خبرنگار رادیو آر اف ای فرانسه که پرسید آیا شما آن را تایید می کنید؟'پاسخ داد: ما یک برنامه دفاعی داریم. چون علیه ما تهدیدهایی وجوددارند. خواه از طریق فروش صدها میلیارد دلارتسلیحات نظامی پیشرفته به کشورهای منطقه. خواه به شکل رزمایش های مشترک که از سوی کشورهای مختلف در منطقه در جریان هستند و می توانند به عنوان تهدیدی علیه ما باشند. 
آهنی گفت:براساس تجربیات تلخی که ما در طول هشت سال جنگ تحمیلی از سوی صدام حسین داشتیم، به توانمندی های خودمان متکی هستیم و مجبوریم امنیت خودمان را تقویت و ثبات کشورمان را تضمین کنیم. 
آهنی درپاسخ سوال خبرنگار شبکه 5 فرانسه مبنی براینکه 'لحن جدیدی در روابط بین المللی و با آمریکا بوجود آمده است. تدابیر مقابله به مثلی که تهران برای شهروندان آمریکایی در نظر گرفته است کدامند؟آیا شما نیز مرزها را می بندید؟'گفت:افکارعمومی دنیا و همچنین افکارعمومی در ایران، واقعا از رفتار کسانی که به دنبال خصومت با دیگران بوده وخواب جداکردن ملت ها را با ساخت دیوارمی بینند، نفرت دارند. آنچه که به ما مربوط می شود ما برای مردم آمریکا احترام فراوانی قائل هستیم وآنها را از سیاست های خصمانه دولت آمریکا متمایز می دانیم. سیاستی که در تمام دهه های اخیر و در دوره تمام روسای جمهوری آمریکا ادامه یافته است. 
وی افزود: بعد ازتصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا که برخلاف قوانین و حقوق بین المللی و حتی قانون اساسی آمریکا بود، بله ما هم اعلام کردیم که عمل متقابل خواهیم کرد. ولی بعد از عقب نشینی ترامپ، اعلام کردیم ورزشکاران آمریکایی می توانند به ایران سفر کنند. 
آهنی بااشاره به مخالفت های جهانی با ترامپ تاکید کرد: رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند به این شکل ادامه دهد. زیرا نه تنها با مخالفت افکار عمومی داخلی بلکه با مخالفت افکار عمومی جهان مواجه شده است . این نشان می دهد که افکار عمومی جهانی نمی تواند رفتارهایی را بپذیرد که انسانی نیستند یا مخالف حقوق بین الملل هستند. 
آهنی دربخشی ازپاسخ به سوال خبرنگاران در مورد آینده توافق هسته ای میان ایران و 1+5 با توجه به اظهارات ترامپ در مورد برجام گفت: این توافق میان ایران وگروه پنچ به اضافه یک بوده است وهیچ وقت توافقی میان ایران و آمریکا نبوده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری دراین زمینه گفت:فکر نمی کنم شرایط بین المللی و نیز مخالفت دیگر اعضای گروه 1+5 به ترامپ اجازه کاری را بدهد. توافقی که واقعا، نتیجه یک تلاش بزرگ دیپلماتیک، برای حل بحرانی بود که از سالها پیش ادامه یافته بود. 
آهنی به سوال دیگری در این زمینه مبنی براینکه'آمریکا ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشورهایی که می خواهند به طرف ایران بروند، فشار وارد کند' پاسخ داد : براساس این توافق دو طرف تعهدات خاص خودشان را داشته اند.ما بخوبی به تعهدات خودمان عمل کرده ایم و در این مسیر تا زمانی پیش می رویم که طرف های دیگر هم بخوبی به تعهدات شان عمل می کنند.مسلما اگر روزی این اتفاق بیفتد که دیگر طرف ها، یعنی کشورهایی که می گویند مستقل هستند،زیرا فشار آمریکا، به تعهدات شان عمل نکنند، ما هم سناریوهای لازم را در اختیار داریم . 
وی افزود: در روزهای اخیر ما سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتیم و شما از ورای این تصاویر وحدت و انسجام مردم ایران را شاهد بودید. مردم ما از 38 سال پیش با این تحریم ها زندگی می کنند. تحریم هایی که بخش مهمی از آنها از سوی آمریکایی ها بوده اند. ما یاد گرفته ایم که چگونه در برابر آنها مقاومت و مقابله کنیم. 
وی تاکید کرد: فکر می کنیم که اتحادیه اروپا و کشور بزرگی مانند فرانسه، نباید در برابر فشارهای آمریکا عقب بنشینند زیرا کشوری مانند فرانسه که به استقلال خود می بالد، باید در برابر چنین فشارهای مقاومت کند. مانند همان کاری که کشورهای اروپایی در سالهای دهه نود انجام دادند. بعداز قانون داماتو در سالهای نود علیه ما، اروپایی ها مقاومت کردند و اعتراض کردند و دستگاه حاکمه آمریکا مجبور شد عقب بنشیند. و از همانجا بود که شرکت توتال توانست جایگزین شرکت آمریکایی شود تا پروژه های بزرگی را در ایران به دست بیاورد.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.