رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: باید نسبت به مسائل و مشکلات سازمان تامین اجتماعی به صندوق تامین اجتماعی حساس باشیم و این حساسیت هم به بیمه پردازان و هم به مستمری بگیران باز می‌گردد.

به گزارش جماران ، علیرضا محجوب بعد از ظهر امروز با حضور در میان مسئولان کارخانه لبنیات پاستوریزه پاک گفت: باید نسبت به مسائل و مشکلات سازمان تامین اجتماعی به صندوق تامین اجتماعی حساس باشیم و این حساسیت هم به بیمه پردازان و هم به مستمری بگیران باز می‌گردد.

 

محجوب افزود: این روزها در خبرها به آلودگی هوا و سیل خوزستان می‌پردازند اما من می‌خواهم از سیل دیگری هشدار دهم و آن سیلی است که سازمان تامین اجتماعی را تهدید می‌کند.

او با اشاره به افزایش تعرفه پزشکان در طرح تحول سلامت گفت:‌ وزارت بهداشت در این مساله به نقطه کوری زده است و به جای آنکه در این طرح مشکلات سلامت را برطرف کند تعرفه‌های درمان را به طرز ناعادلانه‌ای افزایش داده است.

محجوب با بیان اینکه در این خصوص پیشتر به مسئولان وزارت بهداشت هشدار داده بود، گفت:‌ راهی که می‌رویم به جایی ختم می‌شود که هیچ کس نمی‌تواند آن را جمع کند.

او با اشاره به بحران نقدینگی در سازمان تامین اجتماعی افزود: به سرعتی که اشتغال ایجاد شده بیمه پردازی وجود ندارد و از طرفی درآمدهایی که باید از محل حق بیمه کارگران به حساب سازمان واریز می‌شد اتفاق نیفتاده و بسیاری از این منابع دیده نشده است.

محجوب با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی برای مصارف و هزینه‌های خود ماهانه به پنج هزار و ۲۰۰ میلیون تومان پول احتیاج دارد، گفت: هیچ کدام ازاین منابع و درآمدها آن طور که باید محقق نشد از سویی دولت بزرگترین بدهکار به سازمان تامین اجتماعی است که رقم این بدهی به بیش از صد هزار میلیارد تومان می‌رسد.

او ادامه داد: در این میان وزارت بهداشت می‌گوید ۹ بیست و هفتم از حق درمان کارگران را به حسابی مستقل واریز کنند معلوم نیست این حساب و کتاب را از کجا آورده چرا که مشخص است اگر کسی حساب و کتاب بلد بود در خصوص حق درمان کارگران و بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی این چنین اظهارنظر نمی‌کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: ۲ درصد از این ۹ بیست و هفتم به بازنشستگی باز می‌گردد و میزان آن ۷ بیست و هفتم است اما با وجود توضیحاتی که به او در این خصوص داده شده است می‌گوید ۹ بیست و هفتم باید به حسابی واریز شود.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه با اشاره به اینکه بعضی از نمایندگان مجلس تصور می‌کنند سازمان تامین اجتماعی به خاطر ثروتمند بودن با بحران روبرو نیست ، گفت: حتی اگر سازمان تامین اجتماعی ثروتمند باشد؛ ثروتمندی است که حالا جیب او را خالی کرده‌اند. آنچه که در حال وقوع است سیل است و این سیل همه را با خود خواهد برد.

نماینده مردم تهران با اشاره به هزینه‌های درمان در سازمان تامین اجتماعی گفت: درمان در سازمان تامین اجتماعی سهم بالایی از هزینه‌ها را دارد.

عضو فراکسیون امید افزود: این در  حالی است که حقوق بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی تنها ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده اما هزینه‌های سازمان ۴۰۰ درصد افزایش یافته است و با این حساب نمی‌دانیم که وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس این رقم‌ها را از کجا آورده است.

محجوب با اشاره به جلسه خود با مسئولان وزارت بهداشت در خصوص واریز هزینه‌های درمان به وزارت بهداشت گفت: به مسئولان وزارت بهداشت در آن جلسه گفتیم که از قرار معلوم پزشکان به درستی حساب کردن را بلد نیستند البته تعرفه‌ها هم تعیین شده و به آنها اعلام می‌شود آنها صرفا سهم خود را دریافت می‌کنند اما از اینکه هزینه‌ها به چه صورتی است چیزی نمی‌دانند که این ادعاها را مدام تکرار می‌کنند.

او با تاکید بر اتحاد جامعه کارگری حول هجمه‌های صورت گرفته در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: معلوم نیست کسانی که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند عقلشان سر جایش است یا نه؟

عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: مکانیزم‌هایی برای بازپس گیری طلب سازمان اجتماعی از دولت وجود دارد و ما نیز در مجلس راه‌های مختلفی را برای آن تعیین کردیم. در هر صورت با توجه به وضعیت فعلی سازمان تامین اجتماعی دولت موظف است بدهی خود را بپردازد چرا که نپرداختن این بدهی عواقب هولناکی را خواهد داشت.

او با اشاره به عقب ماندگی افزایش حقوق مستمری از تورم افزود: دستمزدها با تورم اختلاف فاحشی دارد و این تصور که دستمزدها بالا رفته و می‌توان حق بیمه بالاتری گرفت، اساسا اشتباه است.

رییس فراکسیون کارگری مجلس یادآور شد: از طرفی دولت و کارفرمایان با بالا رفتن سطح دستمزدها مخالفت می‌کنند که این خود مانع از افزایش درآمدهای سازمان از محل حق بیمه کارگران خواهد شد.

محجوب در ادامه با اشاره به جلسه امروز فراکسیون کارگری مجلس در خصوص محاسبات سبد معیشت خانوارهای کارگری گفت: محاسبات سبد معیشت نشان دهنده قوت گرفتن فقر در میان کارگران و خانواده‌های آنان است. محاسبات نشان دهنده آن است که یک خانواده ۳.۵ نفره تا چه میزان از فقر و مشکلات رنج می‌برند و باید در این خصوص همفکری شود و در جلسات شورای عالی کار در خصوص دستمزد محاسبات اعمال شود.

نماینده مردم تهران گفت:  همسان سازی حقوق بازنشستگان یک الزام قانونی است و آن هم در بحث‌های مربوط به سازمان تامین اجتماعی مطرح است و باید محقق شود.

او در پایان گفت: امیدوارم جلساتی از این دست که با همفکری جامعه کارگری، تشکل‌ها، شوراهای اسلامی کار و رابطین خانه کارگر با همکاری دبیر خانه کارگر غرب تهران برگزار می‌شود نتایج مثمرثمری داشته باشد و شاهد برگزاری این جلسات به صورت منظم در کارخانه‌ها و واحدهای دیگر باشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.