رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: برای بازگرداندن پناهجویان به موطن خود، منطقه امن و عاری از تروریست ها در خاک سوریه ایجاد می کنیم.

به گزارش جماران، اردوغان پیش از آغاز سفر چهار روزه به سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس، در فرودگاه اسن بوغای آنکارا در مصاحبه با خبرنگاران افزود: هدف ما ایجاد منطقه ای امن حدود پنج هزار کیلومتری امن و عاری از تروریسم در سوریه است که با ایجاد آن، از مهاجرت و پناهندگی جدید جلوگیری شده و برای پناهجویان منطقه اسکان امن فراهم می شود.
وی بیان کرد: به این طریق پناهجویان سوری حاضر در اردوگاه های ترکیه به کشور خود باز می گردند و همزمان سعی خواهیم کرد که شهرهای آنها را نیز بازسازی کنیم.
وی اضافه کرد: این ایده را با رئیس جمهوری آمریکا و نیروهای ائتلاف بین المللی از جمله آلمان نیز در میان گذاشتم.
وی با اشاره به پیشروی نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه در الباب گفت: تحولات چند ماه اخیر در سوریه به نقطه عطفی رسیده و اکنون نیروهای نظامی ترکیه وارد مرکز شهر الباب شده اند و با ادامه این روند، نیروهای داعش در حال ترک الباب هستند.
وی ادامه داد: الباب در محاصره نیروهای نظامی ترکیه ارتش آزاد سوریه قرار دارد و بر اساس شواهد دیگر چیزی به پایان راه در الباب نمانده و هدف گذاری ما در حال تحقق است.
اردوغان اظهار کرد: تلاش فشرده ما برای پیشبرد روند راه حل سیاسی و توقف سریع جنگ و خونریزی در سوریه و همچنین تماس با تمام طرف های درگیر در چارچوب عدالت، مشروعیت و حقانیت ادامه دارد و این تلاش ها با کمک کشورهای دوست به زودی به نتایج مثبت منجر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه سفر چهار روزه خود به کشورهای بحرین، عربستان سعودی و قطر در حاشیه جنوبی خلیج فارس را آغاز کرد.
بنا به اعلام نهاد ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان در جریان این سفر از کشورهای بحرین، عربستان سعودی و قطر به صورت رسمی دیدار و با مقامات سیاسی این کشورها ملاقات خواهد کرد.
اردوغان امروز یکشنبه در منامه با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین دیدار کرده و در جریان این سفر چندین توافقنامه همکاری میان دو کشور به امضا می رسد.
ابراهیم یوسف العبدالله سفیر بحرین در آنکارا روز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی از امضای چهار توافقنامه همکاری در زمینه صنایع دفاعی بین کشور کشور در این سفر خبر داد.
همچنین اردوغان در روز 13 فوریه از عربستان سعودی دیدار کرده و با ملک سلمان پادشاه این کشور گفتگو خواهد کرد.
رئیس جمهور ترکیه همچنین با محمد بن نائف ولیعهد عربستان و نیز با محمد بن سلمان جانشین وی دیدار و گفتگو خواهد کرد.
آخرین مقصد اردوغان در سفر چهار روزه به کشورهای حاشیه خلیج فارس حضور در دوحه و دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر خواهد بود.
بررسی مناسبات دو کشور و تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله دستور کار این دیدار تعیین شده است.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.