روزنامه نزاویسیمایا گازتا با اشاره به برنامه انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا و سیاست های ملی گرایانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، نوشت: خطر فروپاشی اتحادیه اروپا مانند شوروی در سال 1991 وجود دارد.

به گزارش جماران، این روزنامه خطر اصلی فراروی اتحادیه اروپا در شرایط کنونی را از دست رفتن وحدت و یکپارچگی خوانده که بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.
نزاویسیمایا گازتا روز یکشنبه در مطلبی به قلم کنستانتین رمچوکوف نوشت: دونالد توسک رئیس اتحادیه اروپا به تازگی در اجلاس سران کشورهای عضو در مالتا نسبت به از دست رفتن روحیه یکپارچگی کشورهای اروپایی هشدار داد.
روزنامه روسی با طرح این پرسش که آیا ممکن است اتحادیه اروپا دچار فرو پاشی شود؟ افزوده است: نزاکت سیاسی، نظام چندفرهنگی و گشوده بودن درها به روی مهاجران سه رکن ایدئولوژی اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد.
در ادامه گزارش آمده است: اما برگزیت و ریاست جمهوری ترامپ که آشکارا از فروپاشی اتحادیه اروپا سخن می گوید، ضربات سنگینی به قلب ایدئولوژی این اتحادیه وارد کرده است و اکنون نیز احتمال دارد واشنگتن سطح هماهنگی اقدامات خود را با اروپا کاهش دهد.
روزنامه روسی نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ماههای اخیر نیز چند بار استقلال عمل سیاست خارجی اتحادیه اروپا را زیر سئوال بردند.
نزاویسیمایا گازتا افزوده که به عنوان مثال وزیر خارجه فرانسه پس از سفر به واشنگتن از توافق خود با طرف روسی در جریان سفر به مسکو صرف نظر کرد.
در ادامه مطلب آمده است: در زمان حاضر ضرورت دارد، بروکسل تصمیم گیری مستقل را به عنوان هدف راهبردی فرا بگیرد و منافع کشورهای عضو اتحادیه اروپا را مورد توجه قرار دهد که در چارچوب سیاست های کنونی امکان اجرای آن را ندارد. 
نویسنده رسانه روسی افزوده است: برگزیت و انتخاب ترامپ واقعا اروپا را متزلزل و مخالفان را تقویت کرد. بخش عمده ملت های اروپایی از ایده جهان بدون مرز که در چارچوب اتحادیه اروپا اجرا می شود، حمایت نمی کنند. اکنون ایده هویت ملی ملت های اروپایی بیش از نظریه ارزش های مشترک مورد توجه قرار می گیرد.
نزاویسیمایا گازتا در پایان نوشت: اگر فرایندهای کنونی در اتحادیه اروپا ادامه یابد، ممکن است در دورنمای میان مدت، کشورهای دیگری از تصمیم انگلیس برای خروج پیروی کرده و سرنوشت فروپاشی سال 1991 شوروی دامن این اتحادیه را نیز بگیرد.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.