• کدخبر: 572791
  • منبع: دیپلماسی ایرانی
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در پی تماس تلفنی اخیر سران آمریکا و روسیه

چرا کاخ سفید جزئیات تماس تلفنی ترامپ و پوتین را منتشر نکرد؟

بسیاری از کارشناسان حوزه سیاست خارجی نیز بر این باورند که عدم انتشار جزئیات این تماس تلفنی از سوی کاخ سفید به دلایل خاصی صورت گرفته است.
به گزارش جماران، «رئیس جمهور ما فردی است که به دانایی، صداقت و درایت معروف است...»؛ این جمله ای بود که در طی هشت  سال گذشته مردم آمریکا همواره از گفتن آن لذت می بردند اما در طی دو هفته اخیر، همه ما با روزهای غم انگیز و به شدت ناامیدکننده ای روبرو بوده ایم. رژیم فعلی آمریکا (مردم کم کم احساس می کنند که برای تیم ترامپ استفاده از واژه "رژیم" بسیار مناسب تر از واژه "دولت" است) در همین مدت اندک عدم آمادگی، چهره منفور و وحشتناک و کینه توز بودن خود را به خوبی نمایان کرده است. اخیراً نیز تماسی تلفنی میان رهبران روسیه و آمریکا برقرار شد، اما تیم ترامپ در اقدامی آشکار تلاش کرد تا ماهیت روابط دولت ترامپ با ولادیمیر پوتین و روسیه را پنهان کند. بسیاری از کارشناسان حوزه سیاست خارجی نیز بر این باورند که عدم انتشار جزئیات این تماس تلفنی از سوی کاخ سفید به دلایل خاصی صورت گرفته است.

متن بیانیه کاخ سفید در خصوص این تماس تلفنی را در ادامه می خوانید: «دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا امروز با ولادیمیر پوتین، همتای روسی اش به صورت تلفنی گفت وگو و پیام تبریک رئیس جمهور روسیه را دریافت کرد. این تماس تلفنی حدود یک ساعت به طول انجامید و دو طرف در مورد مسائل و موضوعات بسیاری از همکاری های دوجانبه در راستای شکست گروه تروریستی داعش گرفته تا تلاش های مشترک برای برقراری صلح در سراسر جهان از جمله سوریه با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند. این تماس تلفنی گامی مثبت و قابل توجه در راستای بهبود روابط میان ایالات متحده آمریکا و روسیه است؛ روابطی که در حال حاضر به شدت به ترمیم و بازسازی نیاز دارد. هم رئیس جمهور آمریکا و هم رئیس جمهور روسیه امیدوارند که پس از تماس اخیر، راه برای همکاری های مشترک در زمینه مقابله با تروریسم و دیگر مسائل مهم و نگرانی های مشترک هموار شود».

این بیانیه تاحدی مبهم به نظر می رسد. اما آن چه مشخص است این است که ظاهراً کاخ سفید تمایلی نداشته تا جزئیات بیشتری از سیاست های مورد بحث در این تماس تلفنی را در اختیار عموم قرار دهد. با نگاهی به بیانیه کاخ سفید پس از تماس تلفنی ترامپ و «ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه عربستان سعودی به مبهم بودن بیانیه کاخ سفید در مورد تماس تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و سوریه بیشتر پی خواهیم برد. متن بیانیه کاخ سفید در خصوص تماس تلفنی رهبران آمریکا و عربستان سعودی را در ادامه می خوانید:

«دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا امروز با «ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه عربستان سعودی به صورت تلفنی گفتگو کرد. در این تماس تلفنی، دو طرف بر دوستی دیرینه و همکاری های استراتژیک میان دو کشور تاکید کردند. سران دو کشور همچنین بر ضرورت و اهمیت همکاری های مشترک در جهت مبارزه با گسترش تروریسم و نفوذ گروه داعش به توافق رسیدند. در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی، رهبران آمریکا و عربستان سعودی بر اهمیت تلاش های مشترک برای حل چالش های منطقه ای، گسترش صلح و برقراری امنیت در منطقه خاورمیانه از جمله کشورهای سوریه و یمن تأکید ویژه ای کردند. در این تماس، رئیس جمهور آمریکا خواستار ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن شد و ملک سلمان نیز با این درخواست موافقت کرد. دو طرف همچنین توافق کردند تا از دیگر پیشنهادها برای کمک به آوارگان ناشی از درگیری ها نیز حمایت و پشتیبانی کنند. ترامپ و ملک سلمان بر سر اجرای قاطع و مو به موی توافق هسته ای با ایران (برجام) توافق نظر داشته و بر سر موضوع مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه نیز توافق کردند. همچنین رئیس جمهوری آمریکا حمایت خود را از چشم انداز و برنامه های اقتصادی عربستان سعودی تا سال 2030 اعلام کرد. رهبران آمریکا و عربستان سعودی تمایل خود را برای انجام اقدامات بیشتر در راستای تقویت همکاری های دوجانبه اقتصادی و همچنین همکاری در بخش انرژی اعلام کردند. در ادامه، دو طرف در مورد دعوت پادشاه عربستان سعودی از ترامپ به منظور پذیرش و قبول رهبری تلاش های کنونی در منطقه خاورمیانه برای شکست تروریسم و کمک به ساختن آینده ای جدید برای مردم عربستان سعودی و در کل مردم منطقه، چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ اجتماعی، گفت وگو کردند. رئیس جمهور آمریکا و پادشاه عربستان سعودی در پایان بر تعهدات خود برای رایزنی های مداوم و بیشتر در خصوص مسائل منطقه ای و مسائل دوجانبه تأکید کردند».

نگاهی به دو بیانیه اخیر منتشر شده از سوی کاخ سفید نشان می دهد که در بیانیه مربوط به تماس تلفنی ترامپ و پادشاه عربستان سعودی، جزئیات بسیاری عنوان شده است؛ جزئیاتی که در بیانیه نخست هیچ اثری از آن یافت نمی شود. اگر بخواهیم در مورد این بیانیه قضاوت کنیم بهتر است نظر یکی از کارشناسان محافظه کار و جمهوری خواه را در این زمینه جویا شویم، زیرا شکی نیست که هر گونه انتقاد یا نظری که از سوی کارشناسان دموکرات در این زمینه ارائه شود، بهایی داده نخواهد شد. از این رو ما نظر «ایلان برمن»، یکی از کارشناسان جمهوری خواه در عرصه سیاست خارجی و معاون اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا را در این باره جویا شدیم. به گمان برمن کاملاً مشخص است که کاخ سفید تمایل ندارد تا مردم از جزئیات تماس تلفنی و گفت وگوهای صورت گرفته میان ترامپ و پوتین آگاه شوند و بدون شک عدم انتشار جزئیات این تماس تلفنی از سوی کاخ سفید به دلایل خاصی صورت گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 572791
  • منبع: دیپلماسی ایرانی
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.