در پی بروز تنش اخیر در روابط کویت و عراق و آغاز تحصن تعدادی از گروههای عراقی در مرز دو کشور وزارت کشور کویت از اعزام نیروهای آماده باش به نقطه صفر مرزی خبر داد .

به گزارش جماران، وزارت کشور کویت ظهر امروز /جمعه / اعلام کرد: 4 گردان از نیروهای ویژه کویتی از صبح امروز در منطقه عبدلی در مرز با عراق مستقر شده اند و دو گردان دیگر نیز امروز به آنها اضافه می شوند تا در صورت بروز هرگونه حالت ورود غیر قانونی به خاک کویت واکنش لازم انجام شود و مقابله با تجاوز احتمالی به عمل آید.
پیش از این گروه 'الحشد الشعبی' عراق با افزایش تنش میان عراق و کویت بر سر پرونده خورعبدالله تنها راه حل این مساله را رایزنیهای سیاسی میان بغداد و کویت دانسته بود.
کریم النوری سخنگوی گروه الحشد الشعبی در گفتگویی اختصاصی با نشریه القبس کویت تصریح کرد : پرونده های متعلق به اختلافات مرزی با کویت در چارچوب تخصص وزارتخانه های حمل و نقل و امور خارجه عراق است و گروه الحشد الشعبی هیچ دخالتی در آن نمی کند.
النوری گفت : گروه الحشد الشعبی به تنش هاوجنجالهای سیاسی کشیده نمی شود و این قبیل اقدامات مردود است.
پیش از این نیز خالد جارالله قائم مقام وزارت خارجه کویت از اظهارات مثبت مقامات عراقی در ارتباط با کشمکش های اخیر بر سر 'خور عبدالله' استقبال کرد و گفت : ما سخنانی را که با هدف بهبود وضعیت و برقراری ثبات بیان می شود تحسین میکنیم و توجهی به دیگر اظهارات که حقیقت را انکار میکند نداریم.
در واقع خور عبدالله یک آبراهه راهبردی در انتهای شمال غربی خلیج فارس است که از غرب به جزیره 'بوبیان' کویت و از شرق به 'اروند کنار' ایران و از شمال به بنادر فاو و ام‌القصر عراق وصل می شود.
مشکل خور عبدالله از سال 2010 که مسأله احداث بندر بزرگ فاو در عراق مطرح شد، نگرانی های جدی کویت را از این بندر بزرگ که تا عمق خلیج فارس امتداد دارد، به دنبال داشت و بر همین اساس کویت بسرعت ساخت بندر مبارک را در طرف مقابل آن، در جزیره بوبیان آغاز کرد.
رقابت دو کشور عراق و کویت برای تسلط بر آبراهه خور عبدالله باعث شد، وزیر خارجه کویت برای اطمینان خاطر به عراقی ها، در 2014 نوعی همکاری را در این آبراهه آبی مطرح کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.