پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

 مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، شجاعت و شناخت امام خمینی(ره) را زمینه ساز رشد هنر پس از انقلاب دانست و افزود: اهمیت این رویکرد در آن است که متدینین آن زمان وجوه چندان مثبتی برای هنر قائل نبودند و سینما و هر نوع موسیقی را مهلک می‌دانستند.

به گزارش جماران، علیرضا تابش با اشاره به نقش انقلاب اسلامی و رهبری امام(ره) در بازسازی عرصه فرهنگ و هنر ایران گفت: فرهنگ و هنر که با قمار و شراب هم ردیف پنداشته می‌شد با حمایت های امام خمینی(ره) از هنر انقلابی و تلاش دست اندرکاران فرهنگی بازسازی شد و این عرصه شکل گیری فرهنگ و هنر انقلابی را فراهم کرد.
‏‎وی خاطرنشان کرد: حرکت امام(ره) منجر به شکل گیری فرهنگ و هنر متکثر و زاینده و در عین حال با هویتی اسلامی و ایرانی در جامعه ما شد و به رغم فراز و فرودها، این راه و روال ادامه یافت.
تابش افزود: همان سال‌های ابتدای انقلاب فیلمی تهیه شد که در آن برخی بدترین صحنه‌های فیلم‌های فارسی قبل از انقلاب را بریده و کنار هم چسبانیده و بین همه پخش کرده بودند که بگویند سینما یعنی چه و چه؟! امام(ره) در آن شرایط درباره سینما اظهار نظر مثبت کردند و نمونه ای هم ارائه دادند، بعدها درباره سریال «پاییز صحرا» نیز فرمودند، «آموزنده است و پخش آن اشکالی ندارد(صحیفه امام،ج 20، ص 446)».
وی ادامه داد: امام در برابر جریانی که می‌گفت فرهنگ قبل از انقلاب مطلقا قابل قبول نیست، هم عملا ایستادند و از فیلمی تعریف کردند که قبل از انقلاب ساخته شده بود و نویسنده، کارگردان و بازیگران آن هم مربوط به آن دوران بودند. ایشان در شرایط حساس آن زمان از فیلم «گاو» حمایت کردند و در همان روزهای نخست ورودشان به کشور صریحا گفتند «با سینما مخالف نیستیم با فحشاء مخالفیم» (صحیفه امام، ج 6، ص 15) و طبیعی هم بود که با فحشا مخالف باشند، اما حساب سینما را از آن جدا کردند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاثیر دیدگاه امام خمینی(ره) در شکل گیری فرهنگ و هنر ملی پس از انقلاب اسلامی را مهم توصیف کرد و گفت: در مدت رهبری امام خمینی(ره) در طول یک دهه، مواردی که ایشان وارد عرصه فرهنگ و هنر شدند و در این باره رهنمودهایی ارائه کردند زیاد نبود، اما بسیار تأثیرگذار بود و با همین رویکرد کمک کردند تا فرهنگ و هنر ملی در ایران سریع تر شکل گیرد. فرهنگ و هنری که برخواسته از ارزش های انقلاب است و دفاع از هویت‌ اخلاقی و کرامت انسانی و نجابت ایرانی جز ذات اوست. 

** امام خمینی(ره) قدرت رسانه و سینما را می دانستند
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) قدرت رسانه و سینما را می شناختند و بر آن تاکید داشتند، گفت: سینماگران ایرانی زیر بمباران و در جریان جنگ به تولید فیلم می پرداختند و ایران به رغم آنکه متحمل هشت سال جنگ تحمیلی بوده است، اما جزو آن دسته از کشورهایی است که در زمان جنگ، سینماهایش تعطیل نشد.
تابش خاطرنشان کرد: سینماگران ایرانی زیر بمباران و در جریان جنگ به تولید فیلم می پرداختند و فیلم ها نیز اکران می شد، و مقابل سینماها صف بسته می شد و در فستیوال های جهانی می درخشید.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: سینما در دوره جنگ، تصویری کاملا متفاوت از ایران به جهان نشان داد.
تابش همچنین با تاکید بر اینکه ضرورت دارد تا ایثار و گذشت را در زندگی خود نهادینه کنیم، افزود: خودباوری جوانان هنرمند و نسل نوی سینمای پس از انقلاب، سینمای متفاوت و جدیدی از سینمای ایران در جهان را نمایان کرد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: استقلال، خودباوری، اعتماد به نفس، صراحت بیان بی تکلف و غیره اساس آموزه های امام خمینی(ره) بود که نسل جوان در عرصه های مختلف از جمله هنر آن را بکار بست.
تابش افزود: سینماگران ایرانی که در سطح جهان حرفی برای گفتن داشته اند، در سه دهه گذشته در آثارشان ارزش های ایرانی اسلامی را بازتاب داده اند. برای همین سینمای ایران در مضمون و محتوا با سینمای رایج غرب رقابت می کند، در حالیکه خاستگاه سینما غرب است و غرب مظهر تکنولوژی هنری و سینمایی است، سینمای ایران در حوزه پیام و مضمون با آنچه در سینمای غرب رایج است، رقابت می کند و مخاطبان خود را نیز پیدا می کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.