دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شنیدم روزنامه‌ها نوشته‌اند محل مجمع تغییر خواهد کرد، گفت: ما نیاوران نمی‌رویم و این حرف‌ها را تکذیب می‌کنیم.

به گزارش جماران، محسن رضایی در برنامه تلویزیونی «شرایط خاص» که شامگاه چهارشنبه از شبکه سه سیما پخش شد با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب را به ایرانیان داخل و خارج از کشور و به همه مسلمانانی که آرزوی تحقق آرمان های اسلام را در جهان دارند، تبریک عرض می کنم و پیشاپیش ایام فاطمیه را تسلیت می گویم. اتفاقا امشب سالگرد عملیات والفجر هشت است که با رمز یا فاطمه الزهرا(س) آن عملیات شروع شد و رزمندگان ما کار بسیار بزرگی را در عبور از اروند رود انجام دادند. شصت هزار نفر در یک شب آن عملیات بزرگ را انجام دادند و توانستند مراکز موشکی عراق به سمت خلیج فارس که جزیره نفتی خارک را هدف قرار می داد، از دست آنها خارج و این پیروزی را در آستانه فجر انقلاب اسلامی، تقدیم ملت ایران کنند.

مجری برنامه پرسید: انگیزه شما از مبارزه با رژیم شاه چه بود؟ رضایی در پاسخ گفت: حدود صدسال است که ملت ما جنب و جوش عجیبی پیدا کرده است. این حرکت هم از دغدغه امنیت شروع شد. بعد از اینکه روسها به ایران حمله کردند و نیمی از کشور را از دست دادیم. یکباره ملت ما از خوابی بیدار شد و از آن موقع راهش را آغاز کرد. ملت ایران از صد سال پیش متوجه شد که خیلی عقب است و حرکتش را شتاب بخشید. هنگامی که تاریخ ایران را مطالعه می کردم به این سوال می رسیدم که چرا در این هفتاد سال اخیر ملت ما به آرمان هایش نرسیده است. در ماجرای مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و واقعه پانزده خرداد، ما به آرمان هایمان نرسیدیم. چه زمانی باید به آرزوهامان می رسیدیم؟ این مساله آرامش را از ما گرفته بود و به همین دلیل به جای تحصیل راه مبارزه را انتخاب کردم. در واقع من آن روز  متوجه شدم که هنگام مبارزه است و روز تحصیل نیست.

مجری برنامه پرسید: حالا به آن آرمان ها رسیده‌ایم؟

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: در بخش های مختلف گام های بلند برداشته ایم. در امنیت و دفاع علاوه بر تامین امنیت کشور، خودمان به نقطه ای رسیده ایم که سربازان و فرماندهان ما در سواحل مدیترانه کمک مستشاری می دهند. به قول آقای حسنین هیکل که می گفت: من خیلی موافق ولایت فقیه نیستم اما اگر جای شما بودم دست ولی فقیه را می بوسیدم که بعد از صدها سال شما به ساحل مدیترانه رسیدید. این اعتراف تحلیلگران برجسته دنیاست. اما در یک بخش هایی ما عقب هستیم. در اقتصاد، صنعت، کشاورزی و  معیشت مردم عقب هستیم.

مجری برنامه پرسید: آیا مهم است تا سواحل مدیترانه برویم؟

رضایی گفت: پاسخ این سوال خیلی روشن است. ما از پیشرفت هامان نباید عقب بنشینیم. آن مقدار را که عقب هستیم باید جبران کنیم. ما در جاهایی پیشرفت کرده ایم اما سوال این است که چرا کالاهایمان به عراق و سوریه صادر نمی شود؟ اگر به عقب بیاییم این بازارهای بالقوه را هم از دست می دهیم. بسیاری از  قدرت های بین الملل جنگ درست می کنند که بازار بسازند. ما که جنگ راه نینداخته ایم. دولت های سوریه و عراق از ما خواسته اند که به آنجا برویم و آموزش بدهیم. رابطه دوستی ما با این ملت ها یک بستر برای صادرات فرهنگ و کالا و تکنولوژی است. تاسف بار این که ما در داخل کشور خودمان، بازارهای کالاهای ساخت ایران را هم از دست داده ایم. باید عقب ماندگی هامان را به مرزهای پیشرفتمان نزدیک کنیم.

مجری برنامه از رضایی پرسید بزرگترین آرزوی شما که در انقلاب اسلامی محقق شده چیست؟ که وی در پاسخ گفت: آرزوی من این بود که دعوای هفتاد ساله روشنفکران و انقلابیون به پایان برسد و ما به یک نظام سیاسی اسلامی و مردمی برسیم. ما اکنون حکومت اسلامی داریم اما دغدغه امروز من این است که بهره برداری لازم را از آن  نمی کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا این کاستی به مردم مربوط است؟ ادامه داد: به همه مربوط است. مردم دولت و مجلس را انتخاب می کنند. مقامات و مسؤولانی که در اقتصاد نقش دارند با انتخاب مردم به صحنه آمده اند. اقتصاد در اختیار منتخبان مردم است. مشکل امروز ما مربوط به یک دولت خاص نمی شود. مشکل در همه دولت ها مشاهده می شود. بزرگترین مشکل، اقتصاد ماست. منظورم از اقتصاد یک بخش  نیست. من به عنوان یک استراتژی و نهضت به اقتصاد نگاه می کنم. ما نیاز به یک انقلاب دیگر شبیه انقلاب سیاسی مان در اقتصاد و فرهنگ داریم و یک تحول دیگر غیر از تغییرات سیاسی می خواهیم. اینهایی که به دنبال تغییرات سیاسی در کشور هستند، آب در هاون می کوبند. مساله ما فرهنگ و اقتصاد است. اگر همه نیروهای دلسوزی که ایران را قبول دارند بر این گام دیگر تمرکز پیدا کنند، ایران به شکوه و مجد خودش می رسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انقلاب اقتصادی یعنی چه؟ گفت: اگر شتاب پیشرفتمان را تنظیم و فراگیر نکنیم، هر چه جلوتر می رویم عقب تر می افتیم. چون دیگران شتابشان از ما بیشتر است. ما پیشرفت های زیادی کردیم اما باید بدانیم که تا سال 1362  درآمد ملی کره جنوبی و ترکیه و جی دی پی آنها  به اندازه ما بوده اما امروز از ما جلوتر افتاده اند. مهم جلو رفتن نیست. باید نسبت دیگر کشورها سرعت و شتاب خود را تنظیم کنیم. اگر به این مساله توجه نکنیم، واردات به کشورمان بیشتر می شود و فقر  و بیکاری افزایش پیدا می کند. با مطالعه اینها را می گویم. یک زمانی به ایالت های اقتصادی اشاره می کردم. این مفهوم یک انقلاب  است. همین یارانه ها  از نزدیک صدهزار میلیارد تومان پول بابت فروش فراورده های نفت و گاز و انرژی به دست می آید. البته با ده هزار میلیارد تومانی که دولت از بودجه می گذارد، مبلغ بزرگی می شود. دولت بالاخره این پول را چه می کند؟ به مردم می دهد و یا  دربخشهای دیگر ازجمله بهداشت صرف می کند. همین صدهزار میلیارد تومان را می شود به صورت مولد ودرآمدی صرف کرد. دولت می تواند این پول را  به نحوی دیگر توزیع کند که هم بیکاری را حل کند و هم ماهانه مبلغ بیشتری به به مردم برسد. این کار شدنی است. این یک فرمول اقتصادی است.  

رضایی افزود:  ما الان در امنیت از آمریکا جلوتر هستیم و  بر ترکیه و عربستان هم  برتری داریم. این را در حوادث عراق و سوریه اثبات کرده ایم. ما باید به واقعیات خودمان صادقانه اعتراف کنیم. در اقتصاد از ترکیه و کره جنوبی عقب تر هستیم. باید چاره ای بیاندیشیم و به آرمان گرایی واقع گرایانه نزدیک شویم. ما اگر آرمان هایمان را از دست بدهیم، کوچک می شویم. اگر در آسمان ها باشیم و پایمان بر زمین نباشد هم مشکلی را حل نخواهیم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مهمترین اقداماتی نیز که در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده گفت: بیست سال است که در مجمع هستیم. البته این را هم بگویم که امروز شنیدم روزنامه‌ها نوشته‌اند محل مجمع تغییر خواهد کرد. ما نیاوران نمی‌رویم. این حرف‌ها را تکذیب می‌کنیم. در این بیست سال که به عنوان یک عضو در مجمع تشخیص  مصلحت نظام حضور داشتم  در تمام بحث ها در دبیرخانه کار کارشناسی و پژوهشی انجام می شود. وزارتخانه ها، مجلس و به طور کلی قوای کشور دستاوردهایشان را مطرح می کنند و کارشناسی ها تبدیل به سیاست های پیشنهادی می شود. این سیاست ها به خدمت مقام معظم رهبری ارائه یا بعضا در کمیسیون های مجمع بررسی مجدد می شود. کمیسیون های مجمع را هم دبیرخانه اداره می کند. این مباحث کارشناسی در صحن مجمع بررسی و تصویب  و به عنوان سند مشورتی به رهبر معظم انقلاب تقدیم می شود. از جمله فعالیت های مجمع در این سالها، تصویب چشم انداز آینده ایران در سال 1404 است. یکی دیگر از اقدامات،  تصویب سیاست های اصل 44 است. به نظر برخی کارشناسان تفسیر سیاست های کلی اصل 44 یک انقلاب بود. چون بعضی ها این سیاست ها را به نحوی تفسیر می کردند که بخش خصوصی و مردم احساس می کردند دیوار بلندی به نام دولت مقابلشان است. این سیاست ها را تقدیم مقام معظم رهبری کردیم. این سند چندین بار بین مجمع و دفتر ایشان رفت و برگشت پیدا کرد تا ایده های ایشان را به شکل یک سند کارشناسی در آوردیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از روند اجرای سیاست های اصل ۴۴ راضی هستید تاکید کرد: اگر به این سیاست ها عمل میشد  همان انقلاب مورد نظر کارشناسان اتفاق می افتاد.  

وی خاطر نشان کرد : ما همچنین دو سال پیش سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی محیط زیست را تدوین کرده ایم.

رضایی در واکنش به انتقاد از عدم اجرای صحیح سیاست های ابلاغ شده تصریح کرد: این یکی از وظایف صدا و سیما است که این موارد را از مسئولین کشور مطالبه کند. ما کارمان را در مورد تهیه و تدوین سیاست ها انجام داده ایم اما باید توسط دولت و مجلس اجرایی شود.  

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در مورد اینکه شما نقص را در حوزه قانون گذاری می بینید یا اجرا، تشریح کرد: این مسئله الان حل شده است. ما کشوری انقلابی هستیم که بر خلاف قبل از انقلاب که سیاست‌ها توسط سفارت های آمریکا و انگلیس به ما دیکته می شد، الان خود ملت ایران زیر نظر رهبر انقلاب و با ایده های ایشان سیاستگذاری مستقلانه ای انجام می دهد که توسط کارشناسان دنیا چه در داخل و چه در خارج کشور تحسین می شود.  

وی افزود:‌ برای مثال‌ سیاست های کلی محیط زیست که توسط خانم ابتکار در همایش پاریس ارائه شد حیرت و تعجب کارشناسان خارجی را برانگیخت که سطح علمی و کارشناسی ایران تا این حد پیشرفت داشته است. بنابرین سیاست ها الان موجود است اما باید با تبدیل شدن به برنامه و یا قانون به آنهاعمل شود.

دبیرمجمع تشخیص مصلت نظام با توصیه به صدا و سیما مبنی بر مطالبه این سیاست ها از مسئولان تصریح کرد: مطالبه گری بدین معناست که برای نمونه شما از وزیر مربوطه و یا کمیسیون مجلس دعوت کرده و به معنای واقعی از آنان بخواهید که بگویند چه عملکردی داشته اندو چرا این سیاست ها اجرایی نشده است.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با وجود شبهه‌ای در بین جوانان مبنی بر اینکه چرا سیاستمداران ما از شبکه های مجازی استفاده می کنند که قانونا فیلتر است، گفت: توییتر و سایر ابزارهای فضای مجازی امکانی است برای ارتباط با مردم و پاسخگویی به سوالات؛ اما امروز بخشی از مردم ما در فضای دیگری قرار گرفته اند. اگر ما این ارتباط را برقرار نکنیم ظلمی  به نظام  و همین طور به مردم صورت گرفته؛ چرا که در  یک طرف عده ای نظام، گذشته انقلاب و حتی افتخارات ملی را زیر سوال می برند  و ما نمی توانیم  در برابر این آسیب ساکت باشیم. از طرف دیگر به صدا و سیما نیز توجه کافی نبوده و قاعدتا ما باید از این ابزار استفاده کنیم به گونه ای که سیستمی کنترلی در نظر گرفته شده و مسائل اخلاقی ای که برای جامعه ما بسیار مهم است رعایت شود.  

وی با اشاره به شبکه سازی داعش  با استفاده از ابزاری چون توییتر و اینستاگرام برای حمله به پاریس اظهار کرد: اگر مسئولین مربوطه خودشان را آماده کنند که در این فضا زندگی کنند می توان هم  از این ابزار استفاده  و  هم از پیامد های منفی آن جلوگیری کرد.

رضایی در ادامه به جوانان توصیه کرد با  استفاده از این ابزارها با جوانان کشورهای اروپایی و دیگر کشورها رابطه برقرار کنند و افزود:  در عین حال  باید قبول کنیم دنیایی که امروز ما در آن زندگی می کنیم به دنیای نااطمینانی‌ها و پیچیدگی‌ها معروف شده است که حتی رهبران  کشورهای دنیا در چنین دنیایی می گویند  ما دیگر نمی توانیم  مانند گذشته برنامه ریزی انجام دهیم و وقتی از آن ها سوال می شود می گویند دنیای امروز دنیای پیچیده ای است! برای نمونه الان شیطان پرستی و انواع فعالیت های انحرافی در شبکه های مجازی وجود دارد، اما نمی توانیم بگوییم با وجود این مسائل، جوانان به سمت فضای مجازی نروند بلکه به عکس می گوییم جوان ها بروید و لیکن با اتاق فکر و مشورت وارد شوید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جنبه های تخریبی هم در پس این ابزارهای نوظهور وجود دارد. ما نمی توانیم ابزار شبکه های اجتماعی را کنار بگذاریم. به نظر من این ساده کردن کار مسوولان و مدیران کشور است. مدیران کشور در حقیقت با این کار، وظیفه خود را نادیده می گیرند. ما حتما نیاز داریم که از ابزارهای ارتباطی جهانی استفاده کنیم. ان شا الله جوان های ما با این ابزارها، یک مبارزه علمی و فرهنگی را مدیریت کنند و پیام  آرمان های ما را به گوش جوانان دیگر کشورها برسانند. مقام معظم رهبری تا کنون دوبار  برای جوانان اروپایی پیام صادر فرموده اند. ماهواره های دنیا اجازه نمی دهند، پیام آرمان های ما به گوش دنیا برسد، اما جوانان ما می توانند پیام های رهبر انقلاب و شهدا را به گوش مخاطبان جهانی برسانند. با این وصف  چرا جوانان ما نیایند و از این ابزارها استفاده نکنند و پیام ملت های مظلوم سوریه، عراق، یمن و بحرین و جاهای دیگر را به جوانان اروپایی نرسانند؟ آنچه مسلم است راهبرد استفاده از این شبکه ها باید مدیریت شده باشد.

 

 

رضایی در پاسخ به این سوال که چرا الان میدان دادن به جوانان نخبه متخصص مثل دفاع مقدس پر رنگ نیست؟ گفت: دلیل این امر این است که مدیران و مسئولان ما کار با جوان ها را یاد نگرفته اند و با توجه به اینکه هر امری تخصص و مهارت خاص خود را می‌طلبد، پرورش جوانان نیز تحصص خاص خود را می خواهد. اگر شما مسئولی را در جایی قرار داده و به او تحکم هم کنید  که شما باید حتما جوانان را به کار بگیرید اما این مسئول بلد نباشد و یا اعتقاد نداشته باشد و یا اینکه برنامه ای را نتواند تنظیم کند که این جوان باید از کجا حرکت کند و به کجا  برسد و یا از آن مهمتر اصلا وقتی جوان را ببیند نتواند به خوبی این شناخت را پیدا کند که او میتواند چکاره شود،  نتیجه ای حاصل نخواهد شد. برای نمونه وقتی شهید حسن باقری توسط مقام معظم رهبری به من معرفی شد. بنده در آن موقع مسئول اطلاعات بودم. ایشان آمد و من مصاحبه ای با ایشان انجام دادم و در همان نیم ساعت اول پی بردم که  این فرد انسان بزرگ و نخبه ای است. به او گفتم از این به بعد اسم شما آقای افشردی نبوده و حسن باقری است؛  چرا که می خواست کار اطلاعاتی انجام دهد. ایشان شد حسن باقری و واقعا هم پیشرفت کرد. بنابرین هر جوانی برای کار خاص و متناسب با استعداد خود خوب است.

وی تصریح کرد: بنابرین مدیران ما اول باید بتوانند استعداد جوانان را تشخیص بدهند، دوم بدون ترس به آن ها کار سپرده و باورشان کنند و سوم اینکه کار مربیگری و تربیتی با آنان انجام دهند با این وصف از یک جایی به بعد خود جوان راهش را پیدا می کند.

 

مجری برنامه از رضایی پرسید آیا از شوخی هایی که در فضای مجازی با شما صورت می گیرد ناراحت می شوید؟ که وی در پاسخ گفت: نه، اتفاقا برخی از این شوخی‌ها مفید است. چون یا جنبه  نقد دارد که به آن توجه می کنم تا اگر واقعا عیبی  هست، به اصلاح آن بپردازم و اگر  نه،  حداقل یک فضای پرنشاط به وجود می آید. البته هیچ کس از تخریب خوشش نمی آید. یکی از شوخی های رایج همین بحث است که فلانی چند بار در انتخابات شرکت کرده و موفق نشده است. این در حالی است که من فقط دو بار در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده‌ام. من توصیه می‌کنم که شوخی ها وارد فضای تخریب  و به قول ما عشایر، نامردی نشود. نقد موضوع لازم و خوبی است. طنز خیلی خوب است. طنز باعث گسترش شادابی و نشاط در جامعه می شود. باید به سمتی برویم که تخریب در جامعه نباشد. منظورم تخریب شخص خودم نیست؛ زیرا از ابتدای انقلاب، مرتبا از ناحیه ضد انقلاب و منافقین  در معرض تخریب بوده ام؛ برای همین هم  از تخریب نمی ترسم؛ اما تخریب واقعا در جامعه فرهنگی ما خوب نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.