مذاکرات بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان برای صادرات گاز ایران به عمان از صبح امروز (سه شنبه، ١٩ بهمن ماه) آغاز شد تا صادرات گاز ایران به عمان یک گام به جلو رود.

به گزارش جماران ، بیژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه، ١٩ بهمن ماه) در آغاز مذاکرات رسمی با هیئت عمانی به ریاست محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان گفت: باعث افتخار است که در ایران به عنوان خانه دوم عمانی ها میزبان شما هستیم.

وی افزود: من مطمئن هستم در مذاکرات امروز میان هیئت ایران و عمان به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

وزیر نفت و گاز عمان هم در آغاز سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران عنوان کرد: ما ایران را فراتر از یک شریک تجاری و به عنوان کشور دوست و برادر می دانیم.

الرمحی افزود: روند مذاکرات کارشناسان ایرانی و عمانی در چند ماه گذشته بر سر پروژه صادرات گاز ایران به عمان مطلوب بوده است.

وی ادامه داد: ما امروز برای ادامه بررسی و گفت و گو درباره مباحث مطرح شده در این مذاکرات هستیم.

بر اساس توافق سال ٢٠١٣ میان ایران و عمان، قرار است برای ١٥ سال روزانه  ١,٥ میلیارد فوت مکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که با توجه به اهمیت راهبردی این پروژه سبب تحکیم روابط دو کشور و مناسبات انرژی در منطقه خاورمیانه می شود.

با توجه به رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای همسایه و با توجه به تاکید رئیس جمهوری ایران و پادشاه کشور عمان، یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی میان وزیران نفت ایران و عمان در تاریخ ۴ شهریور ماه ۱۳۹۲ به امضا ٢ طرف رسید.

گفتنی است، نمایندگان ایران و عمان در آبان ماه امسال در نشستی مشترک با نمایندگان شل، توتال و کوگس راه‌های همکاری و مشارکت این شرکت‎ها را در پروژه صادرات گاز ایران به عمان بررسی کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.