رئیس مجلس گفت: موضوع مبارزه با تروریست‌ها از دغدغه های مشترک بین ایران و بلاروس بود که پیرامون آن مذاکراتی داشتیم.

به گزارش جماران ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و میخائیل میاسنیکوویچ رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس بعد از دیدار و گفتگو، تفاهمنامه مشترکی را میان مجالس ایران و بلاروس امضا کردند. 

بعد از امضای این تفاهمنامه مشترک علی لاریجانی ضمن ابراز تشکر از رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس و هیئت همراهش که دعوت ایران را پذیرفته اند، گفت: روابط ایران و بلاروس براساس ارتباطی صمیمانه و پایدار قرار دارد. 
 
رئیس مجلس با بیان اینکه در ادوار مختلف همیشه این پایداری میان دو کشور ایران و بلاروس حفظ شده است، بیان داشت: شاید امضای این تفاهمنامه مشترک بین دو پارلمان نمادی از روابط گسترده میان دو کشور باشد.  

وی ادامه داد: امروز مذکرات خوبی در زمینه های مختلف و همچنین زمینه های گسترش روابط پارلمانی و استفاده از ظرفیت دو پارلمان در مجامع بین المللی انجام شد.  
 
لاریجانی تأکید کرد: خوشبختانه گروه دوستی دو کشور در پارلمان ها تشکیل شده و قرار است موضوعات مورد بحث امروز را این گروه های دوستی پیگیری کنند.  
 
رئیس مجلس تصریح کرد: بخش مهمی از مذاکرات امروز ما برای گسترش روابط تجاری میان دو کشور بود زیرا ظرفیت های خوبی میان ایران و بلاروس مانند کشاورزی، صنعت و فناوری های مختلف وجود دارد.  

وی با تأکید بر اینکه باید سرمایه گذاران دو کشور را برای سرمایه گذاری و فعالیت تشویق و حمایت کنیم افزود: رئیس شورای جمهوری مجلس بلاروس ایده ای برای حمایت از فعالیت های علمی و فناورانه طی مذاکرات امروز داشت که مورد قبول و حمایت ما قرار دارد.  
 
لاریجانی اذعان داشت: موضوع مبارزه با تروریست ها از دغدغه های مشترک بین دو کشور بود که پیرامون آن مذاکراتی داشتیم و ما قبول داریم که در مبارزه با تروریسم باید همکاری های مشترک منطقه را سامان داد.  
 
رئیس مجلس ادامه داد: بنده معتقدم حضور رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس در ایران و هیئت همراهشان و همچنین ملاقات هایی که قرار است در طی این چند روز با مسئولان انجام دهد موجب افزایش سطح روابط تجاری میان دو کشور شده و سامان پیدا کند.  
 
در ادامه میخائیل میاسنیکوویچ رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس ضمن ابراز تشکر از لاریجانی به دلیل دعوت از وی و هیئت همراهش برای حضور در ایران گفت: بسیار مچکرم که توانستم کشور جالب شما را ببینم و از همین جا به حضار و بینندگان سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می گویم.  
 
میخاییل میاسنیکوویچ با تأکید بر اینکه ایران و بلاروس با یکدیگر دوست بوده و در دوره های مختلف کنار هم قرار داشته اند، اظهار داشت: این دو کشور از یکدیگر حمایت کرده و اکنون که تحریم ها برداشته شده باید سعی کنیم در حوزه های سرمایه گذاری اقتصادی و حتی فناوری و علمی را توسعه دهیم. 
 
رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس ضمن ابراز تشکر از رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل اظهارات و رایزنی های صادقانه و شفاف افزود: این اظهارات کمک کرد تا همدیگر را بهتر بشناسیم و در حال حاضر باید حوزه های پارلمانی در کشورهای یکدیگر را بیشتر فعال کنیم.  
 
وی اظهار داشت: ما از موفقیت های بزرگ ایران در حوزه های اجتماعی، علمی و صنعتی بسیار خوشحالیم و در تمام حوزه ها هیچ اختلاف نظری با یکدیگر نداریم که این مسئله بسیار مهمی است.  
 
میخاییل میاسنیکوویچ با اشاره به اینکه اعتماد میان ایران و بلاروس وجه مشترک روابط دو کشور اس، تصریح کرد: توجه دو پارلمان به حوزه های آتیه دار مانند سرمایه گذاری برای جوانان، تکنولوژی و علوم باید باشد. 

رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس ادامه داد: جوانهای با استعداد خوبی در دو کشور ایران و بلاروس وجود دارد که دو پارلمان وظیفه دارند برای تربیت نسل جوان همکاری کنند.  
 
وی تأکید کرد: بنده معتقدم همکاری های ما می تواند در سطح بین المللی از جمله در اتحادیه بین المجالس ادامه پیدا کند.  

میخاییل میاسنیکوویچ گفت: از حضور خود و هیئت همراهم در ایران بسیار خوشحالیم و از اینکه با شور و شوق به هیئت همراه بنده توجه می کنند تشکر می کنم، تهران شهر بسیار خوبی است که در حال رشد و پیشرفت است، برای شما و مردمتان آرزوی خیر داریم.   
 
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اتخاذ مواضع مشترک میان دو کشور در این تفاهمنامه در آینده شاهد فعالیت در کدام بخش ها خواهیم بود اظهار داشت: بخشی از این تفاهمنامه در سطح بین المجالس است.  
 
وی ادامه داد: همکاری های میان دو پارلمان می تواند مشترک باشد، در حوزه های منطقه ای و بین‌المللی نیز اقدامات مشترکی خواهیم داشت. 
 
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: می توانیم از ظرفیت میان دو پارلمان ایران و بلاروس برای نزدیکتر شدن مواضعمان استفاده کنیم.  

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 571508
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.